گوناگون

این شش اثر درخشان موسیقی ایران میراث ماندگار «محمدعلی بهمنی» هستند+ فیلم

این شش اثر درخشان موسیقی ایران میراث ماندگار «محمدعلی بهمنی» هستند+ فیلم

9 شهریور استاد «محمدعلی بهمنی» از میان ما رفت اما میراث ماندگار و آثار برجسته این شاعر و غزلسُرای بزرگ تا همیشه در حافظه شنیداری مخاطبان موسیقی باقی خواهد ماند.

به گزارش پارسینه و به نقل از بیلبورد؛ محمدعلی بهمنی فارغ از جایگاه و اعتباری که در ادبیات ایران داشت، با ترانه ها و آقارش در حوزه موسیقی، رد پایی تاثیرگذار و جریان ساز را باعث شد.

آثار و ترانه های او بارها و بارها مورد پسند عمومی قرار گرفت و بسیاری او را علاوه بر کتاب شعرهایش، با ترانه هایی که در موسیقی ایران به یادگار گذاشت، شناخته اند.

شش میراث ماندگار «محمدعلی بهمنی» در موسیقی ایران را در گزارش زیر می خوانید:

خرچنگ‌های مردابی

ترانه: محمدعلی بهمنی

تنظیم کننده: واروژان

خواننده و آهنگساز: حبیب

از جاودانه ترین آثار موسیقی پاپ که محمدعلی بهمنی شعر آنرا سروده و در سال 1378 منتشر شد. «حبیب» در اجرای یکی از بیت های این شعر دچاز اشتباه شده بود و با گذشت سالها، این اشتباه همچنان پابرجاست. مصرع دوم این بیت درواقع «کمالِ دار برای منِ کمال پرست» است اما حبیب این مصرع را به این صورت خوانده بود: «کمال دار برای منِ کمال پرست» و یک «را» هم اضافه کرده بود.

این اثر محبوبیت بالایی در بین دوستداران موسیقی دارند و از آثار ماندگار استاد محمدعلی بهمنی.

چه آتش‌ها

ترانه: محمدعلی بهمنی

آهنگساز: علی قمصری

خواننده: هماسون شجریان

«چه آتش‌ها» با آهنگسازی علی قمصری و صدای همایون شجریان یکی دیگر از آثار این شاعر برجسته است که از خود بر جای گذاشته است. «چه آتش‌ها» به صورت آلبوم 17 قطعه‌ای عرضه شده که قطعه چه آتش‌ها را محمد علی بهمنی سروده است. این آلبوم در سال 1392 منتشر شد.

«چه آتش‌ها» با آهنگسازی علی قمصری و صدای همایون شجریان یکی دیگر از آثار این شاعر برجسته است که از خود بر جای گذاشته است. «چه آتش‌ها» به صورت آلبوم 17 قطعه‌ای عرضه شده که قطعه چه آتش‌ها را محمد علی بهمنی سروده است. این آلبوم در سال 1392 منتشر شد.

 

وضعیت سفید

ترانه: محمدعلی بهمنی

موسیقی: سهراب پورناظری

خواننده: علیرضا قربانی

شعر تیتراژ پایانی سریال خاطره‌انگیز وضعیت سفید را محمدعلی بهمنی سروده است. موسیقی این قطعه را سهراب پورناظری تنظیم کرده است که با صدای علیرضا قربانی در پایان این سریال پخش می‌شد. اثری ماندگار که با کلام استاد محمدعلی بهمنی که همچنان مخاطبان فراوانی دارد.

 

رودخونه‌ها

کلام: محمدعلی بهمنی          

آهنگساز: صادق نوجوکی     

تنظیم کننده: منوچهر چشم‌آذر

خواننده: رامش

قبل از انقلاب شاید ترانه «رودخونه‌ها منم می‌خوام راهی بشم / برم به دریا برسم ماهی بشم» در سال 1353 منتشر شد.

این اثر به دلیل شایعاتی مبنی بر اشاره کلام به غرق شدن صمد بهرنگی در روزدخانه ارس، مورد اقبال عموم قرار گرفت.

اجرای زیبای رامش نیز مزید بر علت شد تا یکی از پرمخاطب ترین اشعار محمدعلی بهمنی تولید شود.

آهنگ رودخونه‌ها یک مگا هیت واقعی بود و در جامعه آن زمان اسم محمدعلی بهمنی به عنوان نویسنده ترانه آن، مورد توجه قرار گرفت.

 

 

هوای حوا

کلام: محمدعلی بهمنی

موسیقی: فرزاد فرومند         

«هوای حوا» یکی دیگر از همکاری‌های مشترک زنده‌یادان بهمنی و ناصر عبدالهی است که از همان بدو انتشار جای خود را میان مخاطبان پیدا کرد. فرزاد فرومند هنرمندی است که این قطعه را آهنگسازی کرده است. بهمنی در یکی از گفتگوهایش از عدم تمایل خود برای واگذاری این شعر به ناصر عبدالهی گفته بود. اینکه ناصر عبدالهی بارها درخواست داشت که این اثر را بخواند و بهمنی مخالفت کرده بود. سرانجام عبدالهی پس از تولید این اثر با شعر بهمنی یک روز به شاعر «هوای حوا» زنگ زده و گفته: «استاد من این اثر را خواندم و کار تولید شده. به من اجازه بدهید که آنرا منتشر کنم.»

بهمنی با اشاره به تواضه ناصر عبدالهی گفته: «با دیدن تواضع و إصرار و البته صداقت ناصر، به او گفتم که راضی ام و برو منتشر کن!».

دهاتی

کلام: محمدعلی بهمنی

موسیقی و خواننده: شادمهر عقیلی        

«دهاتی» دومین آلبوم موسیقی با کلام شادمهر عقیلی پس از آلبوم مسافر است که در اردیبهشت سال ۱۳۷۸ منتشر شد و دوباره در سال ۱۳۹۲ در ایران بازنشر شد. این آلبوم با ۱۰ میلیون نسخه فروش به عنوان پر فروش‌ترین آلبوم تاریخ موسیقی پاپ ایرانی، بعد از انقلاب ۱۳۵۷ ایران معرفی شده‌است. ترانه قطعه «دهاتی» که محبوب ترین قطعه این آلبوم بود را محمدعلی بهمنی سروده است.

 

حجم ویدیو: 19.59M | مدت زمان ویدیو: 00:05:42 دانلود ویدیو

ارسال نظر

  • محمد مهدی اسلامی

    باسمه تعالی/ خدای تعالی رحمت کند این مرد شریف را. دوست عزیزم جناب سروش خدای تعالی حفظت کند .دلم هوای ترا کرد که باز هم بیاد تو می گویم :این قافله‌ عمر عجب میگذرد __ در هر مه سال مثل رجب می گذرد __ دریاب دمی که با طرب می‌گذرد __ گر باشی عجم یا که عرب می گذرد __

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد