گوناگون

پهلوان پنبه هاي سنندجي در سايه مصرف مواد نيروزا

پارسینه : افزايش بي رويه مصرف مواد نيروزا و مكمل هاي غذايي در بين جوانان سنندجي، زنگ خطر را براي سلامت نيروي مولد اين شهر به صدا درآورده است.
به گزارش خبرنگار کُردتودی از سنندج ، اگر گذرتان به طبقه پایین بعضی از پاساژهای کوچک و پرت شهر سنندج مثل وریشه , حمید و... افتاده باشد چشمتان به دیدن مغازه هایی روشن می شود که چیزی برای فروش ندارند یک مغازه خالی با یک میز و صندلی تنها صحنه ای است که میبینید, اما جوانان زیادی در حال رفت و آمد به این مغازه ها هستند.
مغازه هایی که صاحبان آن به اسم کارشناس و برنامه نویس تمرینات ورزشی, ظاهرا در حال مشاوره و راهنمایی به ورزشکاران هستند اما حقیقت چیز دیگری است.
صاحبان این مغازه ها به اسم کارشناس و در اصل به عنوان فروشنده مواد نیروزا و مکمل های غذایی در حال به تاراج بردن سلامت و پول جوانان این شهر در مغازه های تنگ و تاريك زیرزمینی هستند.
این به ظاهر کارشناسان در كنار نوشتن برنامه تمرینات ورزشی, نسخه مصرف روزانه مواد نیروزا را برای جوانان می پیچند بدون اینکه کمترین اطلاعی از عوارض مصرف این دارو ها داشته باشند.
جوانان سنندجی هم به شوق داشتن اندامی تنومند و ورزشی و با الهام گرفتن از اندامهای عضلانی ورزشکاران حرفه ای و ستاره های سینما، روانه سالنهای ورزشی می شوند تا قطر بازويشان نشاني باشد از مردانگيشان.
اما در سالن های ورزشی به جای تمرین کردن با چیزای دیگری آشنا می شوند، مثلا با وزنه زدن و سیب زمینی، تخم‌مرغ خوردن که عضله رشد نمی‌کند با مصرف یکسری پودر مکمل و یک دوجین آمپول بدنت رو فرم میاد. غافل از این‌که این دارو‌ها با بدن او چه کار می کنند و با قطع آنها چطور مثل بادکنک عضلاتشان خالی می‌شود.
متاسفانه بسیاری از جوانان سنندجی برای این که در زمان کوتاه و با زحمت کم به اندام مورد علاقه خود برسند حاضرند هر کاری انجام دهند حتی اگر مصرف کیلویی دارو باشد.
از بد ماجرا، يكي از محل‌هاي فروش داروهاي نيروزاي غيرمجاز خود باشگاه‌هاي پرورش اندام است که از لطف مسئولان استان در هر کوچه پس کوچه اين شهر از سالنهای كوچك و تاریك در زیرزمینها گرفته تا سالنهای بزرگ و مجهز رشته بدنسازی رشد قارچ گونه ای پیدا کرده اند, که در این باشگاه ها مربیان در كنار آموزش دادن تمرینات منظم ورزشی انواع مواد نیروزا و طریقه مصرف آنها را نيز آموزش می دهند.
حتما عملكرد باشگاه‌هاي پرورش اندام به تدريج از تيررس نظارت‌ها خارج شده است كه اين مراكز تحت عناوين مختلف داروها و مكمل‌هاي غذايي و ورزشي كه عمدتاً به صورت غيرمجاز و قاچاق و بدون هيچ گونه نظارت بهداشتي وارد كشور مي‌شوند در اختيار مصرف كنندگان قرار مي‌گيرد.
جوانان سنندجی که رویای ارنولد شدن و داشتن اندام ورزشی، قدرت فکر کردن درست را از آنها گرفته در سایه راهنمایی مربیان باشگاه های ورزشی راه میانبر را انتخاب می کنند و داشتن اندام ورزشی را در این مغازه ها و در سایه مصرف این مواد نیروزا جستجو می کنند.
اما شاید جوانانمان این ضرب المثل معروف "نابرده رنج گنج میسر نمی شود" را فراموش کرده اند و نمیدانند تنها تمرینات منظم ان هم زیر نظر کارشناسان واقعی است که به داشتن اندام عضلانی می انجامد.
مانده ایم، جوانانهایی که از سر ناآگاهی این مواد را مصرف می کنند مقصرند یا ارگان های نظارتی که گویا چشمانشان کم سو شده و این مراكز عرضهو فروش مواد نيروزا را نمی بینند یا شایدم صاحبان باشگاه های بدنسازی که تجارت و خرید و فروش این داروها برایشان منبع درامدی شده مقصرند؟؟؟
حقیقت تلختر این است که بیشتر مکمل های غذایی که در بازار داخلی عرضه می شود از مبادی غیرقانونی به صورت قاچاق وارد کشور می شود ضمن این که بیشترمکمل های قاچاق نیز تقلبی است و مضر برای سلامتی ورزشکاران ما.
ما جوانها قشر افراط و تفریط هستیم, یا به چیزی اهمیت نمی دهیم یا خودمان را با آن خفه می کنیم. در مورد ورزش و بدنسازی هم وضعیت همین طور است, تا یک دهه قبل کسی سراغی از بدنسازی نمی گرفت اما اکنون در شهرهای کوچک و بزرگ کشور از سالن های کوچک و زیرزمین های خفه گرفته تا سالن های بزرگ و مجهز مخصوص رشته بدنسازی تاسیس شده است که با استقبال جوانان نیز مواجه است.اما متاسفانه این رشته پرطرفدار به وسیله افراد سودجو به بیراهه رفته است و فقط زیبایی اندام هدف رفتن جوانان به این سالن ها شده است و امروز ما مانده‎ایم و پهلوان‎پنبه‎‎هایی که هیچ نشانی از پهلوانان دیروز ورزش ندارند.
شاید نفس گرایش جوانان به ورزش نقطه مثبتی در سلامت جامعه محسوب شود، اما رواج استفاده از داروها و مواد نیروزای غیرمجاز در رشته ورزشی پرورش اندام به معضلی تبدیل شده است و معلوم نیست در مقابل این پدیده مخرب که سلامت جوانان و نسل مولد کشور را به خطر انداخته، چه کسی پاسخگوست؟

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد