عاملی که مانع نزول خیرات الهی میشود
پارسینه: پیامبر اکرم (ص) در حدیثی به رفتاری اشاره میکند که مانع جاری شدن خیرات الهی بر بندگان میشود.
فاصله میان ۱۲ ربیع الاول که سالگرد ولادت پیامبر اکرم (ص) بنا بر روایات اهل سنت تا ۱۷ ربیع الاول که تاریخ ولادت آن حضرت بنا بر روایات شیعه است، توسط رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) به عنوان «هفته وحدت» نامگذاری شده است. انتخاب این عنوان از سوی امام (ره) در شرایطی که دشمنان به دنبال طرح اختلافات مذهبی بودند، نقطۀ عطفی برای ایجاد اتحاد و همبستگی بین مسلمانان شد.
وحدت، اتحاد و اجتماع مسلمانان حول یک محور واحد پیوسته مورد تأکید قرآن و عترت بوده است. به عبارت دیگر، اهتمام به اتحاد و همبستگی بین مسلمانان در سیره کلامی و عملی ائمه (ع) به وفور دیده شده است، در واقع هر یک از حضرات معصومین (علیهمالسلام) در دوران خود رهبران تقریبگرایی بودهاند که با نحوۀ رفتار و توصیههای فراوانشان، جمعیت عظیمی از مخالفان عترت را با خود همراه کردند.
پیامبر اکرم (ص) در اهمیت این امر میفرماید: «ایّاکُمْ وَ التَّلَوُّنَ فى دینِ اللّهِ فَاِنَّ جَماعَةً فیما تَـکْرَهونَ مِنَ الْحَقِّ خَیْرٌ مِنْ فُرْقَةٍ فیما تُحِبّونَ مِنَ الْباطِلِ وَ اِنَّ اللّهَ سُبْحانَهُ لَمْ یُعْطِ اَحَدا بِفُرْقَةٍ خَیْرا مِمَّنْ مَضى وَ لا مِمَّنْ بَقىَ»؛ از چند رنگى و اختلاف در دین خدا بپرهیزید، زیرا یکپارچگى در آنچه حق است ولى شما آن را ناخوش میدارید، از پراکندگى در آنچه باطل است، اما خوشایند شماست، بهتر است. خداى سبحان به هیچ یک از گذشتگان و باقى ماندگان بر اثر تفرقه و جدایى خیر و خوبى عطا نکرده است (نهجالبلاغه، از خطبه ۱۷۶). امیرالمؤمنین (ع) نیز در وصیت یازدهم کتاب شریف نهجالبلاغه در این باره میفرماید: «وَ إِیَّاکُمْ وَ التَّفَرُّقَ فَإِذَا نَزَلْتُمْ فَانْزِلُوا جَمِیعاً وَ إِذَا ارْتَحَلْتُمْ فَارْتَحِلُوا جَمِیعا»؛ از تفرقه و جدایی بپرهیزید، سپس هرگاه در جایی فرود آمدید، همگی فرود آیید و هرگاه کوچ کردید، با هم کوچ کنید.
در این زمانه لازم است خواص و عوام جامعه از صحبتها و رفتارهای تفرقهانگیز دوری کنند، زیرا اسلام و مسلمین جهان با یک دشمن مشترک به نام شیطان و ایادی او یعنی غرب و صهیونیسم مواجه هستند و باید با برادری، همدلی و روحیه مجاهدت تمام توان خود را در مسیر نابودی این دشمن مشترک به کار گیرند تا بعد از آن خداوند همگان را با حق مواجه کند.
وحدت، اتحاد و اجتماع مسلمانان حول یک محور واحد پیوسته مورد تأکید قرآن و عترت بوده است. به عبارت دیگر، اهتمام به اتحاد و همبستگی بین مسلمانان در سیره کلامی و عملی ائمه (ع) به وفور دیده شده است، در واقع هر یک از حضرات معصومین (علیهمالسلام) در دوران خود رهبران تقریبگرایی بودهاند که با نحوۀ رفتار و توصیههای فراوانشان، جمعیت عظیمی از مخالفان عترت را با خود همراه کردند.
پیامبر اکرم (ص) در اهمیت این امر میفرماید: «ایّاکُمْ وَ التَّلَوُّنَ فى دینِ اللّهِ فَاِنَّ جَماعَةً فیما تَـکْرَهونَ مِنَ الْحَقِّ خَیْرٌ مِنْ فُرْقَةٍ فیما تُحِبّونَ مِنَ الْباطِلِ وَ اِنَّ اللّهَ سُبْحانَهُ لَمْ یُعْطِ اَحَدا بِفُرْقَةٍ خَیْرا مِمَّنْ مَضى وَ لا مِمَّنْ بَقىَ»؛ از چند رنگى و اختلاف در دین خدا بپرهیزید، زیرا یکپارچگى در آنچه حق است ولى شما آن را ناخوش میدارید، از پراکندگى در آنچه باطل است، اما خوشایند شماست، بهتر است. خداى سبحان به هیچ یک از گذشتگان و باقى ماندگان بر اثر تفرقه و جدایى خیر و خوبى عطا نکرده است (نهجالبلاغه، از خطبه ۱۷۶). امیرالمؤمنین (ع) نیز در وصیت یازدهم کتاب شریف نهجالبلاغه در این باره میفرماید: «وَ إِیَّاکُمْ وَ التَّفَرُّقَ فَإِذَا نَزَلْتُمْ فَانْزِلُوا جَمِیعاً وَ إِذَا ارْتَحَلْتُمْ فَارْتَحِلُوا جَمِیعا»؛ از تفرقه و جدایی بپرهیزید، سپس هرگاه در جایی فرود آمدید، همگی فرود آیید و هرگاه کوچ کردید، با هم کوچ کنید.
در این زمانه لازم است خواص و عوام جامعه از صحبتها و رفتارهای تفرقهانگیز دوری کنند، زیرا اسلام و مسلمین جهان با یک دشمن مشترک به نام شیطان و ایادی او یعنی غرب و صهیونیسم مواجه هستند و باید با برادری، همدلی و روحیه مجاهدت تمام توان خود را در مسیر نابودی این دشمن مشترک به کار گیرند تا بعد از آن خداوند همگان را با حق مواجه کند.
منبع:
خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر