گوناگون

رکودی بزرگ در اقتصاد آمریکا

رکودی بزرگ در اقتصاد آمریکا

پارسینه: طولانی‌ترین دوره رشد اقتصادی در آمریکا ممکن است همین حالا هم به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده باشد. در عین حال، هر چند دسترسی به مشاغل در اقتصاد ایالات متحده آمریکا اکنون به راحتی میسر است، شاید احمقانه به نظر برسد که صحبت از قریب الوقوع بودن یک رکود اقتصادی به میان بیاید. (همین اواخر، آمار‌ها نشان می‌دادند که نرخ بیکاری در ماه فوریه به حدود ۳.۵ درصد رسیده بود، یعنی پایین‌ترین نرخ بیکاری در آمریکا در طول ۵۰ سال گذشته.)

به گزارش پارسینه، با این همه، رکود اقتصادی تنها زمانی که همه چیز بد باشد رخ نمی‌دهد، بلکه از نظر علم اقتصاد، رکود یعنی زمانی که اوضاع به اندازه دوره اوج، خوب نباشد. به همین ترتیب، حتی زمانی که اقتصاد یک کشور در ناحیه منفی قرار دارد و به ناگهان شروع به بهبود می‌کند، رشد اقتصادی آغاز شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند ماه گذشته (فوریه ۲۰۲۰) نقطه اوج رشد و شکوفایی اقتصادی از سال ۲۰۰۹ بوده است. به عبارت ساده تر، اقتصاد ایالات متحده آمریکا برای حدود ۱۲۸ ماه در شرایط رشد بوده است و این معادل طولانی‌ترین دوره رشد اقتصادی این کشور از سال ۱۸۵۴ بدین سو است.

از سوی دیگر، اما این نخستین بار هم نیست که آمریکا، بی آنکه خود بداند، در شرایط رکودی قرار گرفته است. در واقع، در تابستان سال ۲۰۰۸ فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) همچنان پیش بینی می‌کرد که در سال پیش رو اقتصاد این کشور در شرایط رشد باشد، اما یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های اقتصادی جهان آغاز شده بود.
رکود اقتصادی تازه در اقتصاد آمریکا را برخی از اقتصاددانان به شیوع ویروس کووید ۱۹ یا همان کرونا نسبت می‌دهند، اما پژوهشی در دانشگاه MIT نشان می‌دهند که اقتصاد این کشور حتی پیش از بروز این عامل جدید هم وارد فاز رکود شده بود.

بر اساس این پژوهش، در ماه ژانویه، احتمال بروز رکود اقتصادی به ۷۰ درصد رسیده بود و این در حالی بود که ارزش بازار سرمایه در قیاس با ژانویه سال ۲۰۱۹، ۲۲ درصد بالاتر بود. در واقع، کرونا تنها موجب شده بود اقتصادی که به اندازه قبل قدرت نداشت، به ناگهان در شرایط اسف بار قرار بگیرد.

این در حالی است که تنها شاخص اقتصادی که در ماه ژانویه گذشته همچنان قدرتمند باقی مانده بود، شاخص بازار سرمایه بود که آن هم حالا به لطف شیوع ویروس کرونا، قرمز پوش شده است. سقوط قیمت نفت و احتمال تسری بحران به بخش انرژی ایالات متحده آمریکا حالا حتی تصویر آینده را تیره‌تر هم کرده است.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد