گوناگون

بورس تهران باز هم رکوردشکنی کرد

بورس تهران باز هم رکوردشکنی کرد

پارسینه: بورس تهران در دومین روز از هفته جاری باز هم رکورد‌های تازه‌ای به ثبت رساند. شاخص کل با فتح قله ۹۶۴ هزار واحدی، به بالاترین سطح در تاریخ بورس ایران رسید و این در حالی است که در ساعات پایانی فعالیت بازار سرمایه، تعدادی انگشت شمار از نماد‌ها قرمزپوش شدند. رشد شاخص کل بورس در روز یکشنبه، رکورد ۱۰ ساله را نیز شکست و پر بازده‌ترین روز بورس در یک دهه اخیر را رقم زد. شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۱۳ هزار واحدی به ۳۱۱ هزار رسید.

به گزارش «پارسینه» ، نماد‌های کگل، فولاد، وبملت و فملی که همگی سهم‌هایی بنیادی به حساب می‌آیند، بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل بورس در روز یکشنبه داشته اند. ارزش معاملات خرد بورس نیز در معاملات امروز ۹۱۰۶ هزار میلیارد تومان بود و خالص تغییر مالکیت بورس نیز ۲۰۵۸ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به حقیقی‌ها بود.

این در حالی است که بازدهی بازار سرمایه از ابتدای سال جاری به بیش از ۸۰ درصد رسیده و به این ترتیب، بورس در هیچ یک از بازار‌های موازی رقیبی ندارد. در همین حال، روز گذشته نرخ دلار و طلا در بازار تهران نیز نزولی بود و این می‌تواند شاهدی باشد بر عدم جذابیت بازار سنتی ارز و طلا در مقابل بازار سرمایه.

از دیگر سو، خالص ورود نقدینگی به بازار سرمایه ایران نیز به طور مداوم در حال رشد است و به اعدادی شگفت انگیز نزدیک می‌شود. بر اساس آمارها، میزان ورود پول خرد به بورس تهران، از ابتدای سال جاری به بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد و در صورت احتساب ورود پول خرد به بازار فرابورس، این عدد به بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود.

اصلاح بازار در روز دوشنبه؟
رخداد تازه دیگر در بازار سرمایه، آغاز پذیره نویسی اولین صندوق ETF دولتی بود که از ساعت ۱۴ روز یکشنبه شروع شد. در حال حاضر امکان پذیره نویسی در بستر کارگزاری ها، از ساعت ۱۴ تا ساعت ۱۶ روز‌های کاری بازار سرمایه وجود دارد و علاوه بر این، کسانی که کد بورسی ندارند نیز می‌توانند با کد ملی خود و با استفاده از سامانه‌های آنلاین بانک‌ها و نیز مراجعه حضوری به برخی شعب بانکی، واحد‌های این صندوق را خریداری کنند.

این در حالی است که حجم واحد‌های آماده فروش این صندوق، بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان برآورد شده و به این ترتیب، ممکن است طی روز‌های آینده، با فشار فروش در برخی نمادها، بورس اندکی وضعیت اصلاح به خود بگیرد.

صف‌های شبانه روزی برای دریافت کد بورسی

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی به تازگی خبر داده که امکان صدور یک میلیون کد بورسی در هر شبانه روز در کشور فراهم شده است. این در حالی است که رکوردشکنی‌های هر روزه بازار سرمایه، سیل متقاضیان برای دریافت کد بورسی را به همراه داشته است.

مشاهدات میدانی خبرنگار «پارسینه» نشان می‌دهد که برای دریافت کد بورسی و ثبت نام در سامانه «سجام»، شهروندان برخی محلات تهران از ساعت ۲ نیمه شب در مقابل دفاتر پیشخوان دولت صف می‌کشند تا در بعد از ظهر همان روز، امکان ثبت نام پیدا کنند.

همزمانی رونق بی سابقه بورس با عرضه سهام دولت در قالب ETF و نیز آزادسازی سهام عدالت، نگرانی‌ها در مورد افزایش ضریب نفوذ بورس در میان مردم نیز اوج گرفته است. اکنون، بسیاری از کارشناسان نگران اند که در صورت نزول بازار، سرمایه خرد بسیاری از افراد ناآزموده در این بازار، دستخوش تهدید قرار بگیرد.
منبع: پارسینه

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد