گوناگون

بعد از توافق ژنو، واردات و صادرات به کجا می رسد؟

بعد از توافق ژنو، واردات و صادرات به کجا می رسد؟

پارسینه: صادرات، واردات، خودکفایی؛ این سه واژه کلیدی شاید بیش از هر چیز اقتصاد ...

پارسینه-گروه اقتصادی: صادرات، واردات، خودکفایی؛ این سه واژه کلیدی شاید بیش از هر چیز اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد چرا که افزایش صادرات، به خصوص صادرات غیر نفتی و کاهش واردات کالاهای اساسی و رسیدن به خودکفایی در بحث تولید نشانه‌هایی است از پیشرفت اقتصادی و طی کردن پله‌های ترقی.

اما اینکه این مهم در سالهای اخیر چقدر محقق شده است؟ سوالی است که اهالی اقتصاد بار‌ها و بار‌ها از خود می‌پرسند چرا که از نشانه‌های کاهش واردات و افزایش صادرات، افزایش تولید و اضافه شدن کارخانه جات و کارگاهای تولیدی در بخشهای مختلف صنعتی و کشاورزی است که به نظر نمی‌رسد رشد چندانی داشته باشند، هر چند آمارهای دولتی حکایت از افزایش صادرات غیر نفتی دارد اما همچنان آمار دقیقی از واردات کالا به کشور ارائه نمی‌شود و هر روز خبرهایی از ورود کالایی تازه به کشور به خصوص از کشور چین روی خط رسانه ها می رود.



طبق آمار اتاق بازرگانی ایران در ۱۱ماه سال گذشته به میزان ۴۶میلیارد و ۵۰۱میلیون و ۵۳۰هزار دلار از سایر کشورهای جهان کالا به کشور واردات شده است.

واردات کالا از ۱۵۱ کشورجهان در حالی رخ می دهد که در مقابل این حجم واردات، میزان صادرات حدود ۲۹میلیارد دلار بوده است.

طبق این آمار کشورهای چین، امارات و کره به ترتیبب بیشترین کالاها را به ایران فرستاده اند.

همچنین کمترین میزان واردات نیز از کشورهای نیکاراگوئه،توکلائو و کامبوج انجام گرفته است.

حالا نیز گزارش گمرک حاکی از این است که در 8 ماه گذشته واردات از صادرات پیشی گرفته است.

بر اساس آمار گمرک، در هشت ماه نخست سال جاری، ارزش صادرات 24میلیارد و 605میلیون دلار و ارزش واردات 28میلیارد و 247میلیون دلار اعلام شده است. آمار مربوط به تجارت خارجی ایران در پایان هشت ماه نخست امسال حاکی از آن است که صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش 75/7درصدی از لحاظ وزنی و با کاهش منفی 78/12درصدی از لحاظ ارزشی همراه بود.

همچنین واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با کاهش 63/30درصدی به لحاظ وزنی و کاهش 75/22درصدی در بخش ارزشی همراه بوده است.

بنا براین گزارش ، مهم‌ترین اقلام صادراتی در هشت ماه نخست سال جاری سنگ آهن هماتیت دانه‌بندی به ارزش 909میلیون دلار و سهم ارزشی 63/4درصد، متانول به ارزش 728میلیون دلار و سهم ارزشی 7/3درصد، قیر نفت به ارزش 719میلیون دلار و سهم ارزشی 66/3درصد بوده است.
در این مدت سهم صادرات میعانات گازی از رقم 24میلیارد و 605 میلیون دلار کل صادرات، 4میلیارد و 944 میلیون دلار، سهم محصولات پتروشیمی 6میلیارد و 405میلیون دلار و سهم سایر کالاها شامل کالاهای صنعتی، کشاورزی، معدنی و صنایع نیز در مجموع 13میلیارد و 256 میلیون دلار بوده است.

همچنین مهم‌ترین اقلام وارداتی در هشت ماه نخست سال جاری شامل برنج به ارزش 1610میلیون دلار و سهم ارزشی 7/5درصد، کنجاله به ارزش 1057میلیون دلار و سهم ارزشی 74/3درصد، گندم به ارزش 751میلیون دلار و سهم ارزشی 66/2درصد، ذرت به ارزش 745میلیون دلار و سهم ارزشی 64/2، وسایل نقلیه با موتور پیستونی دورنسوز با حجم سیلندر 1000 تا 1500 سانتیمتر مکعب به ارزش 634 میلیون دلار و سهم ارزشی 25/2 درصد بوده است.

همچنین در آبان ماه سال جاری، بالغ بر 54/1هزار تن دارو به ارزش 119 میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شده که این ارقام در مقایسه با مهرماه، با رشد 30/40 درصدی در وزن و 05/23 درصدی در ارزش دلاری همراه بوده است. میزان واردات دارو در مهرماه، حدود 1/1 هزار تن و به ارزش 97 میلیون دلار بوده است.

در این مدت مهم‌ترین کشورهایی که واردات از آنها انجام شده، امارات متحده عربی، چین، هند، جمهوری کره و ترکیه بودند و متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی 1493 دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش 42/11 درصدی داشته است.

پیش بینی می شود بعد از حصول توافق هسته ای اما صادرات بر واردات پیشی بگیرد چرا که محدودیت های تجاری برداشته شده هر چند که احتمال افزایش واردات نیز زیاد ست اما با کمک به بخش تولید و هدایت سرمایه گذارن به سوی تولید امیدها برای افزایش صاردات زیاد تر می شود.

به این ترتیب باید منتظر ماند و دید بعد از تحولات ژنو چه تغییرانی در روند واردات و صادرات کشور به وجود می آید.

ارسال نظر

  • نادر

    بحثهای اقتصادی ،صادرات و واردات و... زمانی قابل بحث است که بر اساس یک اقتصاد صحیح پایه گزاری شده باشد نه اقتصادی که بر مبنای رانت خواری و انحصار طلبی باشد.شما کجای دنیا سراغ دارید که واردات و صادرات صرفا در انحصار یک یک سری افراد بخصوص باشد و بقیه مردم غریبه محسوب شوند.

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد