گوناگون

چرا بعد از هدفمندی یارانه ها، آمار از کم شدن فاصله فقیر و غنی می گویند؟

چرا بعد از هدفمندی یارانه ها، آمار از کم شدن فاصله فقیر و غنی می گویند؟

پارسینه: ضريب‌جيني شاخصي‌است كه نشان دهنده توزيع عادلانه درآمد بين اقشار مختلف و فاصله دهك‌هاي درآمدي از يكديگر است. آنطور كه مركز آمار گزارش داده...

پارسینه-گروه اقتصادی: ضريب‌جيني شاخصي‌است كه نشان دهنده توزيع عادلانه درآمد بين اقشار مختلف و فاصله دهك‌هاي درآمدي از يكديگر است. آنطور كه مركز آمار گزارش داده ضریب جینی سال ۹۰ به ۳۷۵۲/0رسیده که در مقایسه با سال قبل از آن اندکی بهبود یافته و به عدد صفر نزدیک‌تر شده است. بايد توجه داشت سال ۹۰ نسبت درآمد ۱۰درصد ثروتمندترین به درآمد ۱۰ درصد فقیرترین خانوارها با ۸/۰ واحد‌درصد کاهش، از ۹/۱۲ برابر به ۱/۱۲ برابر رسیده‌است.

به بيان ساده‌تر و با تكيه بر آمار مي‌توان گفت فاصله درآمدی میان ثروتمندان و فقیران ۱۲ برابر شده است. البته تمامی افراد دهک مربوط به ثروتمندان به یک میزان درآمد ندارند. این گفته در مورد افراد کم‌درآمد واقع در پایین‌ترین دهک جامعه هم صادق است. بنابراین در چند سال گذشته شکاف درآمدی ثروتمندترین افراد جامعه با فقیرترین آنها چندین برابر شده است.



افزايش فاصله درآمدي اقشار مختلف نشان مي‌دهد كه ثروتمندان در طول 8 سال گذشته با سياست‌هاي دولت ثروتمندتر شده‌اند و فقرا بخش اندكي از درآمد خود را از دست داده‌اند. يكي از دلايل فقيرتر شدن قشر كم‌درآمد جامعه تورم‌ افسارگسيخته است كه بخش اعظمي از درآمدهاي آنها را مي‌بلعد. اين در حالي‌است كه شرايط تورمي به عاملي تبديل شده‌ تا ثروتمندان بتوانند به ثروت خود بيافزايند.

براساس جدیدترین آمار توزیع درآمدهای خانوارهای شهری و روستایی در کل کشور بین سال‌های 80 تا 91 ضریب جینی و سهم هزینه ناخالص سرانه در هر دهک برای یک دوره 11 ساله به تفکیک مناطق شهری، روستایی و کل کشور با استفاده از نرم افزار stata محاسبه شده است.

براساس این گزارش، ضریب جینی که بیانگر توزیع درآمد در کشور است عبارت است از؛ نسبت دهک پردرآمد به دهک کم‌درآمد است که این نسبت بین صفر تا 1 در نوسان است که هرچه این نسبت به سمت صفر گرایش پیدا کند یعنی توزیع عادلانه‌تر درآمد در کشور وجود دارد و هرچه به سمت 1 گرایش پیدا کند یعنی توزیع ناعادلانه ثروت در کشور به چشم می‌خورد.

طبق گزارش مرکز آمار ضریب جینی در سال 80 رقم 43 صدم واحد در سال 81 رقم 42 صدم واحد، سال 82 رقم 42صدم، سال 83 رقم 42صدم، سال 84 رقم 42 صدم و سال 85 رقم 43 صدم، سال 86 رقم 43 صدم، سال 87 رقم 41 صدم، سال 88 رقم 41 صدم، سال 89 رقم 40 صدم، سال 90 رقم 37 صدم واحد و سال 91 رقم 36 صدم واحد در کشور بوده است.

همچنین سهم دهک اول از ضریب جینی در سال 80 رقم 2 صدم، در سال 85 رقم 19 هزارم واحد، در سال 89 رقم 21 هزارم واحد، در سال 90 رقم 26 هزارم واحد و در سال 91 رقم 268 هزارم واحد به ثبت رسیده است.

سهم دهک دهم از ضریب جینی از سال 80 تا 91 به ترتیب 117، 123، 118، 119، 119، 118، 120، 122، 123، 121، 121 و 121 هزارم واحد بوده است.

بر اساس این گزارش، هرچند که در دهه 80 نوساناتی در ضریب جینی کل کشور مشاهده می‌شود ولی همواره رو به سوی کاهش نابرابری داشته است این کاهش در سال 91 نسبت به سال 80 کاملاً مشهود است و در سال 90 برای اولین‌بار به ضریب جینی زیر 04 دست یافته‌ایم و این کاهش در سال 91 بیشتر خود را نشان می‌دهد. شاهد آن را در سال 90 در افزایش سهم 5 هک اول و در مقابل کاهش سهم دو دهک آخر در هزینه‌های ناخالص سرانه می‌توان مشاهده نمود. در کنار آن سهم 20 درصد فقیرترین جمعیت در کل هزینه ناخالص افزایش قابل توجهی یافته است.

سهم 10 درصد ثروتمندترین جمعیت به 10 درصد فقیرترین جمعیت از 16.43 درصد در سال80 به 10.79 درصد در سال 91 رسیده است که این کاهش خود توضیحی برای کاهش نابرابری است. همچنین سهم 20 و 47 درصد ثروتمندترین جمعیت به سهم 24 و 40 درصد فقیرترین جمعیت به ترتیب از 9.61 و 4.90 درصد در سال 80 به 6.65 و 3.75 درصد در سال 91 کاهش یافته است که نشان دهنده بهتر شدن اوضاع اقتصادی و کم شدن فاصله فقیر و غنی بعد از اجرایی شدن هدفمندی یارانه هاست.

اما نکته اینجاست که نگاهی به جامعه در 3 سال گذشته نشان می دهد که این اعداد و ارقام فقط در آمار و روی کاغذ صحیح به نظر می رسند.

البته بايد توجه داشت يكي از دلايلي كه در آمار بانك مركزي ضريب‌جيني و توزيع درآمد با بهبود اندك مواجه بوده اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها و توزيع پول ميان مردم است.

به عنوان مثال ، افرادي كه كارمند بوده‌اند و برخي از اقشاري كه يارانه‌هاي نقدي را در كنار حقوق ماهانه خود دريافت مي‌كرده‌اند با استفاده از يارانه‌ها توانسته‌اند وضعيت درآمدي خود را بهبود ببخشند. به بيان بهتر آمارها با احتساب يارانه‌هاي دريافتي و تغييري كه اين عامل در ضريب جيني به وجود آورده مدعي شده اند كه وضعيت درآمدي مردم نسبت به گذشته بهتر شده است.

اين در حالي‌است كه اگر توزيع پول هدفمندي ميان مردم ناديده گرفته شود ، خواهيم ديد كه سياست‌هاي دولت دهم به ضرر افراد فقير و به نفع ثروتمندان تمام شده‌است.حالا باید منتظر ماند و دید دولت روحانی با ضریب جینی چه می کند و آیا به راستی فاصله فقیر و غنی کم خواهد شد یا خیر؟

ارسال نظر

  • ناشناس

    من متن رو نخوندم فقط میدونم غنی رو هم به گدایی انداخت

  • لامکان

    من که ازاین امارهاچیزی سردرنمی اورم.فقط میدونم یارانه هأ دروضعیت برنامه ریزی اقتصادی زندگی شخصی ام باتوجه به گرانی وتورم بسیاربسیارموثرومفیدبوده.

  • ناشناس

    آمارهای معروف دولت پاک سابق

  • ناشناس

    تو یه خانواده سه نفر دارند کار می کنند! هنوز مشکل مالی دارن قدرت خرید پائینه بخاطر گرانی ! گرانی و بیکاری !

  • ناشناس

    چون همه دست خالی اند !!!فقیرها نون گوجه،خیار میخورند!!غنی ها هم مهمونی نمیدند!!صله رحم حذف شده!

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد