گوناگون

شجاعی:مازاد تولید تخم­ مرغ نداریم/نظرپور:مازاد تولید تخم‌مرغ داریم

اعلام آمارهای متفاوت در عرصه تولید و رفع نیاز مردم گاهی نه تنها مشکل‌گشا نبوده بلکه مشكلاتي را هم به دنبال دارد که نمونه آن را می‌توان در افزایش قیمت مرغ در چند ماه گذشته مشاهده کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه همدان، با توجه به شعار سال مبنی بر تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، مدیران باید در تمامی زمینه­‌ها و در راستای تقویت واحدهای تولیدي گام بردارند. افزایش قیمت مرغ در ماه­‌های گذشته تجربه‌ای بود تا مدیران به این فکر باشند که پیش از وقوع چنین مسايلي چاره‌ای بیاندیشند و تحقق این امر مستلزم داشتن آمار و اطلاعات دقیق و درست است.

مازاد تولید تخم­ مرغ نداریم

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: نوسانات قیمت تخم‌مرغ در بازار به علت تولید ناکافی آن در استان است.

علیرضا شجاعی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه همدان افزود: تعداد مرغداری‌های تخم گذار 47 واحد بوده که تنها 17 واحد آن فعال است و آن واحدها نیز تنها با ظرفیت 40 تا 60 درصدی فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به میزان تولید این واحدها که روزانه 21 تن و میزان مصرف 46 تن در استان است، لذا هیچ‌گاه در استان مازاد تولید تخم‌مرغ وجود نداشته و به همین منظور کسری موجود از استان‌های همجوار تامین می‌شود که البته هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی در خصوص برخی اظهارات درباره وظایف محوله به سازمان صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: طرح خرید و ذخیره‌سازی مرغ به نرخ هر کیلوگرم چهار هزار و 600 تومان و چهار هزار و 800 تومان بر اساس تصمیم سیاست‌های متمرکز ستاد تنظیم بازار کشور و بر اساس سیاست‌های تولید و توزیع تعیین می‌شود و در سطح استان قابل تغییر نیست.

شجاعی اضافه کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت در راستای انجام امور محوله حداکثر توان خود را به کار خواهد گرفت تا اقلام مورد نیاز مردم با کمترین مشکل در اختیار آنان قرار گیرد و نوسانات عرضه و تقاضا خود را در فضای بازار به تعادل می‌رساند.

وی بیان کرد: به دلیل نبود مدیریت منسجم و با برنامه در امر تولید نوسانات تولید موجب عدم تعادل در قیمت و ضرر و زیان تولیدکنندگان می‌شود.

مازاد تولید تخم‌مرغ داریم

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان در گفت‌وگو با ایسنا به تولید پنج هزار تنی تخم‌مرغ از ابتدای سال تاکنون اشاره کرد و گفت: نسبت به سال‌های گذشته افزایش و حتی مازاد تولید داشته‌ایم که مازاد تولید به استان‌های دیگر صادر خواهد شد.

محمد نظرپور ادامه داد: همچنین تعداد مرغداری‌های تخمگذار در استان 47 واحد با ظرفیت یک میلیون و 692 هزار و 500 قطعه است.

وی در بخش دیگری به قیمت تخم‌مرغ اشاره و اذعان کرد: از سال گذشته قیمت تمام شده تخم‌مرغ در مرغداری‌ها شانه‌ای 2750 تا 3000 تومان شده که امسال نیز زیر قیمت تمام شده در بازار فروخته می‌شود و این امر باعث لطمه خوردن به مرغداری‌ها و خارج شدن تعدادی از واحدها از گردونه تولید، شده است.

وی همچنین از رشد 11 درصدی جوجه‌ریزی در استان در پنج ماهه نخست سالجاری خبر داد و گفت: تا پایان مردادماه سالجاری هشت میلیون و 68 هزار و 228 قطعه جوجه‌ریزی گوشتی داشته‌ایم و این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته هفت میلیون و 277 هزار و 135 قطعه جوجه‌ریزی شده است.

وی در ادامه بیان کرد: در کل استان، 617 واحد پرورش مرغ گوشتی صنعتی با ظرفیت هفت میلیون و 800 هزار قطعه وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان عنوان کرد: آمار مرغ‌های در حال تولید نیز در پنج ماهه نخست سالجاری 672 هزار و 280 قطعه بوده است.

نظرپور اعلام کرد: همچنین در تولید گوشت مرغ سالانه 20 هزار تن مازاد تولید وجود دارد که صادر می‌شود.

وی درباره قیمت مرغ نیز بیان کرد: از یک ماه پیش تاکنون قیمت تمام شده گوشت مرغ به 3600 تومان رسیده و این در حالیست که قیمت مرغ زنده بین 3000 تومان تا 3100 تومان است.

وی اذعان کرد: در صورت ادامه داشتن این منوال با بحران مواجه خواهیم شد چراکه مرغداری‌هایی که ضرر کنند تولید نخواهند داشت.

وی اضافه کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرغ را به قیمت 4600 تومان از مرغداری‌ها خریداری می‌کند در حالیکه قیمت مرغ آماده طبخ 5000 هزار تومان است.

نظرپور خطاب به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: باید خرید تضمینی معقول و منطقی مرغ و تخم مرغ در دستور کار سازمان قرار گیرد و زمانیکه مازاد تولید داریم برای مواقع بحران ذخیره‌سازی کنند.

وی ادامه داد: امروز زمان این است که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای متعادل کردن قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار وارد عمل شود و مازاد تولید را جمع‌آوری کرده و در سردخانه ذخیره‌سازی کند.

نظرپور در ادامه به برنامه‌های سازمان جهادکشاورزی استان در راستای افزایش بهره‌وری تولید اشاره و عنوان کرد: افزایش وزن و کاهش تلفات مرغ از اهداف و برنامه‌های سازمان به شمار می آید.

وی در پايان اضافه کرد: بهبود مرغداری‌ها از جمله طرح‌های در حال اجرا در واحدهای تحت پوشش است، کارشناسان با حضور در مرغداری‌ها، میزان تلفات، مصرف آب و دانه را محاسبه کرده و میزان مصرف نهاده‌ها را مشخص می‌کنند.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد