گوناگون

محصولات سایپا ۵۰۰ هزار تا ۴ میلیون ارزان تر می شود؟

محصولات سایپا 500 هزار تا 4 میلیون ارزان تر می شود؟

پارسینه: باید به معاون رئیس جمهور گفت که این عیدی به مردم نیست و یک قدم عادی در راستای جبران خسارات ناشی به اقتصاد از طرف دولت بوده و نباید هر اقدام دولت را لطف و...

پارسینه - گروه اقتصاد: در ماه های اخیر یکی از موضوعات پر چالش اقتصادی، نوسان قیمت خودرو بود که حتی به تیترهای معروف "پرواز پراید" رسید و قیمت انواع خودروهای ایرانی به شدت رشد کرد. این اتفاق موجب اعتراض مردم و حتی دولتی ها نیز شد. اما خودروسازان کوتاه نیامدند و قیمت ها به رشد خود ادامه دادند و بازار خودرو هم عرصه ای دلپذیری برای ورود دلالان و سودجویان شد.


فشار رسانه ها و افکار عمومی ادامه پیدا کرد به طوری که محمود احمدی نژاد در برنامه زنده تلویزیونی، خودروسازان را تهدید کرد که اگر با دولت راه نیایند تعرفه وارادات خودرو را کاهش می دهد تا خودروهای خارجی جایگزین آنها شوند. این تهدید گویا جدی تر از تهدیدهای قبلی بود و خودروسازان را مجبور به نشستن بر سر میز مذاکره کرد. هر چند نباید فراموش کنیم که یکی از مسببان اصلی همین مشکلات بازار خودرو خود دولت است. اما برای مردم مهم نبود که مقصر کیست و فقط دغدغه حل شدن مشکل را داشتند.

در جلسه هفته گذشته رئیس جمهور با خودروسازان نیز فرصتی داده شد تا قیمت نهایی این کالاهای ایرانی اعلام شود و قرار بر کاهش آن شد. هر چند خودروسازان باز هم حرف های مبهمی می زدند که معلوم نبود سرنوشت قیمت خودرو چه خواهد شد. این حالت احتضار بر روی بازار تاثیر شدیدی گذاشت طوری که مردم دست از خرید برداشتند و در انتظار تعیین تکلیف قیمت ها ماندند. این روند هم به نحوی در تغییر نظر خودروسازان تاثیر گذاشت تا به صرافت بیافتند که بازار از شرایط افت خرید خارج شود و با مخابره خبری مثبت، رونق به آن بازگردد.

عصر امروز یکشنبه 20 اسفند هم قرار است درباره کاهش قیمت ها و توافق بر سر قیمت نهایی صورت بگیرد و باید تا برگزاری آن منتظر ماند و دید آیا دولتی ها و خودروسازان به چه نتیجه ای می رسند ولی امروز در رونمایی از چند خودرو شرکت سایپا از طرف معاون اول رئیس جمهور صحبتی مطرح شد که بارقه های امید برای کاهش قیمت ها بود.

محمدرضا رحیمی در مراسم رونمایی از سه محصول جدید گروه خودروسازی سایپا گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا 500 هزار تومان تا 4 میلیون تومان کاهش خواهد یافت و خودروسازی با این کار به بنده، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مردم عیدی بدهند. باید برای صادرات 100 تا 200 هزار خودرو برای سال آینده برنامه ریزی شود وخودروسازان با این کار می‌توانند نیازهای ارزی‌شان را خودشان تامین کنند و اضافه آن را نیز به بانک مرکزی بدهند.

البته باید به معاون رئیس جمهور گفت که این عیدی به مردم نیست و یک قدم عادی در راستای جبران خسارات ناشی به اقتصاد از طرف دولت بوده و نباید هر اقدام دولت را لطف و مهر و عیدی نامید زیرا کارکرد دولت انجام همین امور است.

اما باید باز هم اشاره کرد که این کاهش ها باید بیشتر از این باشد تا خودروهای ایرانی به قیمت واقعی خود برسند و نه اینکه کسری درآمد و ضررهای خود را از جیب مردم کسب کنند. زمانی که قیمت برخی خودروها از 12 تا 15 میلیون تومان رشد داشته، کم شدن چند میلیونی فقط یک مسکن موقتی است.

وقتی به دنبال جهانی کردن قیمت سوخت هستیم باید قیمت خودروها را نیز به قیمت های جهانی نزدیک کنیم تا هم خودروسازان ایرانی مجبور به رشد بیشتر شوند، هم آمار تصادفات و تلفات جاده ای پایین تر آید، هم محیط زیست نجات پیدا کند و مهمتر اینکه مردم رضایت بیشتری از وسیله ای که برای آن پول پرداخت می کنند داشته باشند.


ارسال نظر

  • ناشناس

    باید به قیمت های قبلی برگردد مگر چقدر ارزبری دارند.انها همیشه موقع مراسم های درکشوراعلام می کردندماخودرو ملی داریم پس چی شدان خودروملی.

  • امین

    به نظرم بزرگترين اشتباه اقاي احمدي نژاد اين بود که تعيين قيمت خودرو رو به خود خودروسازا واگذار کرد. منم اگه بودم هر چه قدر جا داشت قيمتارو بالا اعلام ميکردم.حالا هم که خودتون ميدونيد قيمتي که تو ايران بالا بره پاين امودنش کار حضرت فيله. مردمو بيچاره کردن.اخه من موندم اين چه خودروي مليه. من فقط استان خودم کرمانو ميگم که بزرگترين معدناي مس و سنگ اهن خاور ميانرو داره مگه وقتي ذوب اهن اصفهان ميخواد سنگ اهن بخره با دلار خريد و فروش ميکنن؟ انقدر زمین پسته تو این استان هست که نگو چیکارشون میکنین صادر میکنین همرو! نکنه استان من کشور خارجي حساب ميشه خودم خبر ندارم. خوبه هر الياژي تو ماشين استفاده ميشه ما خودمون معدنشو داريم. اگه بعضي خودرو سازاي معروف خارجي همچين معدنايي تو کشورشون بود ميدونين چي ميشد؟ چه کارا که نميکردن؟ يکي منو روشن کنه

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد