گوناگون

حقایقی جالب از کلئوپاترا؛ از ازدواج های متعدد تا خودکشی با زهر افعی + تصاویر

حقایقی جالب از کلئوپاترا؛ از ازدواج های متعدد تا خودکشی با زهر افعی + تصاویر

کلئوپاترا در سال ۶۹ پیش از میلاد متولدشد. وی آخرین فرعون مصر بود که به حکومت این سلسله ۵۰۰۰ ساله پایان داد.

به گزارش پارسینه، کلئوپاترا هفتم از نوادگان مقدونی‌هایی بود که مصر را در ۳۲۳ قبل از میلاد فتح کردند. ( اسکندر مقدونی به مصر لشکر کشید و این سرزمین را تصرف کرد) اگرچه اطلاعات زیادی در مورد اوایل زندگی او در دسترس نیست، اما زنان جوان سلطنتی سلسله بطلمیوسی تحصیلات خوبی داشتند. او در جوانی یک نویسنده پزشکی بود و فلسفه، بلاغت و خطابه را نزد یک معلم خصوصی آموخت.او زبان شناس با استعدادی بود: علاوه بر یونانی مادری اش، گفته شده که او به زبان های اتیوپی، تروگودیتی، عبری، عربی، سوری، مادی، و اشکانی و همچنین بسیاری دیگر صحبت می کرد. او بدون شک یونانی، مصری، و لاتین را می خواند.

عکس واقعی ملکه کلئوپاترا را می‌توان در سکه‌های مصر باستان یافت که در آن‌ها او دماغی قوزدار و خط لبخندی عمیق داشته است. پلوتارک تاریخ‌شناس در جایی نوشته بود که «کلئوپاترا در کل چهره جذابی نداشت، اما هوش، ذکاوت و دلربایی و صدای بسیار زیبایش زبانزد همه بود و کسی نمی‌توانست در برابرش مقاومت کند».

what-did-cleopatra-look-like-coin-alexandria-c45-BC-1

در سالهای اولیه زندگی کلئوپاترا، پدرش بطلمیوس دوازدهم سعی کرد با رشوه دادن به رومیان قدرتمند، قدرت در حال شکست خود را در مصر حفظ کند. در سال ۵۸ قبل از میلاد، پدرش از رم فرار کرد تا از خشم مردم خود برای اقتصاد، فرار کند. کلئوپاترا که در آن زمان حدودا ۹ ساله بود، احتمالاً با او رفت.

پس از بازگشت مجدد به مصر، پس از مدتی بطلمیوس دوازدهم ( پدر کلئوپاترا) فوت کرد و حکومت مصر به کلئوپاترا و شوهرش بطلمیوس سیزدهم رسید.

هنگامی که کلئوپاترا هفتم، قدرت را به دست گرفت، مصر هنوز با مسائل مالی روبرو بود که پیشینیان او ایجاد کرده بودند. خشکسالی، محصولات ناموفق، و کمبود مواد غذایی جدی‌تر می‌شدند. اما بزرگترین مسئله حضور در پادشاهی او، شوهرش بطلمیوس سیزدهم بود که در آن زمان تنها حدود ۱۱ سال سن داشت.

بطلمیوس سیزدهم از حمایت معلم خود پوتینوس و مجموعه ای قدرتمند از مشاوران، از جمله بسیاری از ژنرال های برتر برخوردار بود و تا پاییز ۵۰ پیش از میلاد، بطلمیوس سیزدهم در موقعیت مسلط بر کشور قرار داشت و کلئوپاترا را از قصر بیرون کرد.

کلئوپاترا و ژولیوس سزار

۴۸ سال قبل از میلاد، ژولیوس سزار وارد مصر شد. همزمان با این موضوع، کلئوپاترا خود را در یک فرش لول شده قایم کرد و مخفیانه با سزار ملاقات کرد. کلئوپاترا از او خواست که برای پس گیری قدرت از برادرش حمایت شود. سزار در جنگ نیل با بطلمیوس سیزدهم مقابله کرد. بطلمیوس سیزدهم ( شوهر کلئوپاترا) در نبرد با سزار درگذشت و سزار، کلئوپاترا را به همراه برادرش بطلمیوس چهاردهم به عنوان فرمانروا به قدرت در مصر بازگرداند.

در سال ۴۶ قبل از میلاد، کلئوپاترا در رم بود و پسر تازه متولد شده خود را بطلمیوس سزاریون نامید و تأکید کرد که این پسر ژولیوس سزار است اما ژولیوس سزار هرگز به طور رسمی پدری را نپذیرفت.

پس از مرگ سزار، به دلیل خشم رومی ها از کلئوپاترا، او به مصر بازگشت، جایی که برادرش، بطلمیوس چهاردهم درگذشته بود. او پسرش را به عنوان فرمانروا (بطلمیوس پانزدهم سزاریون ) معرفی کرد.

کلئوپاترا و مارک آنتونی

پس از سزار، سه فرمانروا در روم قدرت گرفتند که یکی از آن‌ها مارک آنتونی بود که کلئوپاترا با او ازدواج کرد. کلئوپاترا با مارک آنتونی علیه دو فرمانروای دیگر متحد شد. زیرا کلئوپاترا می‌خواست پسرش به جای اکتاوین (جانشین قانونی سزار) جانشین شود. در نهایت کلئوپاترا و مارک آنتونی در جنگ با اکتاوین (جنگ آکتیوم) شکست خوردند و به مصر بازگشتند.

GettyImages-51244057-890ca9f

کسی از علت و نحوه مرگ کلئوپاترا مطمئن نیست و داستان‌های گوناگونی در مورد آن وجود دارد. 

در برخی روایات آمده است که پس از شکست در آکتیوم، مارک آنتونی به امید پیروزی دوباره به میدان جنگ بازگشت و در معرض محاصره قرار گرفت. در این هنگام خبر دروغی مبنی بر مردن کلئوپاترا به او رسید و به همین دلیل خودکشی کرد. کلئوپاترا نیز با شنیدن این خبر با زهر افعی خودکشی کرد.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد