واکنش زیباکلام برای دفاع از کراوات
پارسینه: "سوال کلیدی اینجاست که کدام مقام قانونی و اجرایی کشور جلوگیری از زدن کراوات را به نیروی انتظامی ابلاغ کرده است؟ براساس کدام بخش از قانوناساسی، مصوبات مجلس یا مصوبه هیات دولت، نیروی انتظامی وظیفه دارد که از زدن کراوات در بیمارستانهای خصوصی جلوگیری کند؟ "
صادق زیباکلام در يادداشتي كه در روزنامه شرق منتشر شده نوشت:
سوال کلیدی اینجاست که کدام مقام قانونی و اجرایی کشور جلوگیری از زدن کراوات را به نیروی انتظامی ابلاغ کرده است؟ براساس کدام بخش از قانوناساسی، مصوبات مجلس یا مصوبه هیات دولت، نیروی انتظامی وظیفه دارد که از زدن کراوات در بیمارستانهای خصوصی جلوگیری کند؟
از ابعاد حقوقی موضوع که بگذریم استدلال فرهنگی و به تعبیری اقدام در چارچوب نهی از منکر و امر به معروف که مسوولان نیرو بیان میکنند اولا چه کسی گفته و براساس کدام ادله، کراوات سمبل صلیب و مسیحیت است؟ علیالقاعده اگر اینگونه میبود، مبلغان مسیحی، کشیشها، پاپ و کاردینالها همه باید کراوات میزدند تا تصلیب و مسیحیت را رواج دهند. اتفاقا در غرب از جمله افرادی که کراوات نمیزنند، اصحاب کلیسا هستند. اما حتی فرض کنیم که حق با طرفداران این نظریه میبود و زدن کراوات سمبل مسیحیت و به صلیب کشیدن حضرت عیسی مسیح(ع) میشد، آیا ما مسلمانان، حضرت مسیح (ع) را پیامبر برگزیده حضرت باریتعالی نمیدانیم؟
زیباکلام در بخش دیگری از یادداشت خود می نویسد: این استدلال که کراوات رواج منکر است و نیروی انتظامی از بابت وظیفه و تکلیفش در باب امر به معروف و نهی از منکر دارد دخالت میکند هم پایه و منطقی ندارد. این درست که نیروی انتظامی باید جلو منکرات را بگیرد اما چه کسی و برحسب کدام اجماع شرعی یا عرفی، کراوات را «منکر» اعلام داشته؟ نه هیچ یک از علما و مراجع چنین حکمی و اجتهادی داشتهاند و نه نزد عامه مردم و سنتهای رایج اجتماعیمان برای کراوات چنین قبحی وجود دارد. در واقع بسیاری از رهبران اسلامگرا که میزان تقید و تعبدشان هم ثابت شده است، کراوات میزنند. از رجب طیب اردوغان و رهبران اسلامگرای ترکیه گرفته تا محمد مرسی و رهبران اخوانالمسلمین در مصر و جهان عرب.
پرسش: حكم كراوات طبق نظر مراجع تقليد مشهور حال حاضر، در نماز و غير نماز چيست؟
تا آنجا كه ما بررسي كردهايم مراجع ميفرمايند كراوات در اصل شعار مسيحيت است و مسلمان بايد از هر لباسي و هر چيزي كه زيّ كفار و باعث ترويج آن مىشود خودداري نمايد.
مقام معظم رهبرى مىفرمايند: به طور كلي پوشيدن كراوات و ديگر لباسهايي كه پوشش و لباس غيرمسلمانان محسوب ميشوند به طوري كه پوشيدن آنها منجر به ترويج فرهنگ منحط غربي شود جايز نيست, (ترجمه اجوبه الاستفتاءات مقام معظم رهبري چاپ وزيري ص 503 س 1379)
آيات عظام امام خميني، مكارم و نوري: اگر باعث ترويج فرهنگ غرب شود، جايز نيست.آيت اللّه خامنهاي، اجوبه الاستفتاءات، س 1379؛ آيت اللّه نوري، استفتاءات، ج 1، س 469 و دفتر امام خميني و آيت اللّه مكارم.
آيات عظام تبريزي، سيستانى و فاضل: براي مسلمان بهتر است، از لباسي كه باعث تشبه به غيرمسلمانان شود، اجتناب كند.آيت اللّه فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 2238؛ آيت اللّه تبريزي، استفتاءات، س 2225 و 2228 و 2229.
آيت اللّه بهجت و آيت اللّه صافي: بنابر احتياط، استفاده نكنند.آيت اللّه صافي، جامع الاحكام، ج 2، س 1731 و دفتر آيت اللّه بهجت.
آيت اللّه وحيد: آنچه كه باعث تشبه به غير مسلمانان شود، جايز نيست.دفتر آيت اللّه وحيد.
اما نماز با آن باطل نيست.
کراوات که میزنین... وطن فروشای مزدبگیر... یک دفعه بفرمایید برید سینمادیگه
سلام امید وارم موفق باشید درست است که مسائلی مهم تر از کروات بستن در زندگی روز مره مهمتر است درست است که عیسی (ع) پیامبر خدا است و ما هم او را ه عنوان پیامبری الهی قبول داریم در روایاتی از اهل بیت آمده است که خود را در لباس کفار در نیاورید ودر کتب فقهی ما مسلمانها آمده است که اهل کتاب (ادیان منسوخ شده) آمده که اینها کفار کتابی هستند ودر مورد آن حرفی کهدر رابطه با مسیحیت ایراد فرمودید باید گفت که در زمان حضرت مریم یا قبل از اسلام روزه سکوت جایز بوده و در زمانی که اسلام طلوع کرد پیامبر آن را تحریم کرد وعلمای ما فرمودا اند اگر باعث ترویج فرهنگ غربی شود جایز نیست اصل بحث من این است که از علما باید تبعیت کرد درست است که معصوم نیستند و جایز الخطا اما باید در نظر داشت که آنها به هر مسئله ای که بر می خورند شاید ماهها عمرشان را روی یک مسئله ای بگذارند تا آن مسئله را پیدا کنند و اونها مسئولیت مهمی در قبال مسائل شرعی دارند اگر به طور مثال مسئله ای را بگویند حلال است باید اون دنیا پهسخی داشته باشند واگر هم بگویند حرمت دارد هم همینطور در ظمن باید در نظر داشت که آنها نمایندگان امامان معصوم در بین مردم هستند.
والسلام.
جالب است کراوات زدن از نظر اکثر مراجع حرام است اما از نطر ایت اله سیستانی که در فضای ایران زندگی نمیکنند حلال
اصلا می شه اینجوری هم مساله را نگاه کرد که اگر قبل از انقلاب از نظر مراجع بستن کراوات حرام بود حداقل کارمندان متعهد بیرون از فضای اداره اون را نمیپوشیدن در حالی که نه تنها این گونه نبود که بسیاری از روشنفکران دینی و حتی بعضی از فرزندان علما نیز که مکلا بودن از کراوات استفاده می کردن
هنگ هخامنشی که کرواسی امروزی را گرفت، کروات میزد.