گوناگون

عکس/ مردانی كه یك روزه ثروتمند شدند

پارسینه: با آغاز سلطنت مظفرالدین شاه، گروه جدیدی از درباریان آذربایجان راهی تهران شدند تا به دنبال به دست آوردن مال و منال به هر قیمت كه ممكن باشد، برآیند.

طبق همه گزارش‌های معاصر، این گروه كه سال‌ها از قدرت دور بودند، نمی‌توانستند برای ثروتمند شدن بیش از این صبر كنند. مهدی قلی هدایت سخنی را از یكی از درباریان مظفرالدین شاه نقل می كند كه « شاه چهار سال بیشتر مجال نداد. ما چهل سال در خانه او گرسنگی خوردیم به امید این روز» تصنیفی عمومی در شهر ساخته شد بدین مضمون كه: «حالا نخوریم كی بخوریم، خوردن نبود بلعیدن بود.»


مردانی كه یك روزه ثروتمند شدند


در توصیف آغاز حكومت مظفرالدین شاه حاج سیاح می‌گوید: «مظفرالدین شاه كه از مصالح مملكت و صرفه دولت، اطلاعی نداشت و گویا در كتاب‌ها خوانده و از زبان‌ها شنیده بود سخاوت چیز خوبی است، اطرافیان گرسنه طماع خونخوارش كمر بستند كه دخل مملكت را بلعیده، ثروت بزرگ فراهم كنند و در سر خوردن مال دولت و ملت ودر سر تقرب و تقدم، با یكدیگر مخالفت و غرض ورزی آغاز كردند. فرمانفرما به كار خود قناعت نكرده به هر كار دخالت نمود، وزیر داخله با او معارض شد. طمع اطرافیان شاه را كسی جلوگیری نتوانست كرد، دخل مملكت از عهده حرص ایشان و مخارج گزاف و بخشش‌های بی‌جای مظفرالدین شاه برنیامده، كم كم اشیای دولتی و افتخارات ملی را به بازار حراج و فروش گذاشتند و پرده ناموس دولت را دریده. سابقا جریمه‌ها اگر صد بود، هزار شد و رشوه‌ها اگر هزار بود حرف كرور به میان آمد...».

مردانی كه یك روزه ثروتمند شدند


منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد