گوناگون

پوتین: پرداخت پول گاز از اول آوریل باید به روبل انجام شود/تشدید جنگ در جنوب اوکراین و منطقه دونباس

پوتین: پرداخت پول گاز از اول آوریل باید به روبل انجام شود/تشدید جنگ در جنوب اوکراین و منطقه دونباس

پارسینه: رئیس‌جمهور روسیه دستور پرداخت بهای گاز تنها با روبل را صادر و تأکید کرد سیاست‌های غرب اقتصاد جهانی را به سمت بحران‌های متعدد سوق می‌دهد.

به گزارش پارسینه، سی‌وهفتمین روز از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین گذشته است و دولت‌های غربی که با اقدامات تحریک‌آمیز خود باعث تشدید تنش‌ها بین روسیه و اوکراین شدند و در واکنش تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند، اما حالا مجبورند با تبعات اقدامات خود دست‌وپنجه نرم کنند. دولت جو بایدن در حال بررسی آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا با هدف کاهش قیمت سوخت است. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین دستور داده است تا روزانه یک میلیون بشکه نفت از ذخایر راهبردی این کشور برای کاهش بهای آن استفاده شود.

تاکنون، عرضه‌ها نتوانسته‌اند قیمت نفت را کاهش دهند. تقاضای جهانی تقریباً به سطوح قبل از همه‌گیری رسیده است، این در حالی است که عرضه در سطح جهانی کاهش یافته است. در مقابل ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته (پنجشنبه) بخشنامه مربوط به پرداخت بهای گاز این کشور به روبل روسیه از جانب «کشور‌های غیردوست» را امضا و تأکید کرد غرب به سیاست‌هایی افتخار می‌کند که اقتصاد جهانی را به سمت بحران‌های متعدد سوق می‌دهد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا، اما روز گذشته ۲۱ نهاد و ۱۳ فرد روسی از جمله بزرگترین شرکت سازنده و صادر کننده قطعات الکترونیکی را تحریم کرد. این در حالی است که وزارت خارجه روسیه در واکنش به تحریم‌های یکجانبه علیه افراد و نهاد‌های روسی، شماری از مقامات ارشد اتحادیه اروپا را در لیست سیاه خود قرار داد.

مذاکرات آتش‌بس بین روسیه و اوکراین که تاکنون در چندین مرحله و در مکان‌های گوناگون برگزار شده نتیجه جدی و مثبتی نداشته است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرده که مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه ادامه دارد، اما در حال حاضر فقط صحبت است.

مسکو روز گذشته اعلام کرد غرب در حال به راه انداختن یک جنگ ترکیبی علیه روسیه است. پس از دو جمهوری لوهانسک و دونتسک، آناتولی بیبیلوف، رئیس‌جمهور اوستیای جنوبی تمایل خود را برای پیوستن به روسیه اعلام کرده است.

تحولات مربوط به سی‌وهفتمین روز حمله روسیه به اوکراین در ادامه آمده است:
مبادله اسرا
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۲۳:۴۹

کی یف از مبادله اسرای روس با ۸۶ نظامی اوکراینی خبرداد.

کرملین: بمباران تاسیسات نفتی روسیه به گفت‌وگو میان مسکو و کی‌یف کمک نمی‌کند
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۲۲:۳۶

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز جمعه گفت که اقدام اوکراین در بمباران یک تاسیسات نفتی در شهر بلگورود در جنوب روسیه، تاثیر منفی بر مسیر مذاکرات میان مسکو و کی‌یف دارد.

وی در پاسخ به سوالی در این باره که آیا بمباران تاسیسات روسیه توسط اوکراین اقدام تشدید آمیز به شمار می‌آید، گفت: «این اقدام گامی نیست که بتواند در آماده سازی شرایط مناسب برای ادامه گفت‌وگوها میان مسکو و کی‌یف به شمار آید».

وی از ارائه جزئیات بیشتر در این زمینه خودداری کرد و گفت که این موضوع باید توسط سازمان‌های امنیتی مربوطه پاسخ داده شود.

در ساعات ابتدایی امروز (جمعه) یک مقام منطقه‌ای روس گفت که دو بالگرد نظامی اوکراین به یک انبار نفت در شهر بلگورود روسیه حمله کردند که به نوشته رویترز، اولین اتهام حمله هوایی اوکراین به خاک روسیه از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه مسکو علیه کی‌یف است.

به نوشته رویترز، تصاویر منتسب به این حمله که در فضای مجازی منتشر شده، چیزی شبیه به شلیک چند موشک از ارتفاع پایین و به دنبال آن یک انفجار را نشان می‌دهد. این خبرگزاری افزوده که نتوانسته این تصاویر را تایید کند.

طبق این گزارش، شرکت نفت روسی «روسنفت» (Rosneft) که مالک این انبار است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این آتش‌سوزی به کسی آسیب نرسیده، اگرچه هیچ اطلاعاتی در مورد علت آن ارائه نکرد.

نیروهای روس نیروگاه چرنوبیل را ترک کردند
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۲۲:۱۹

اوکراین به آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که تمام نیروهای روسی نیروگاه هسته ای چرنوبیل را ترک کرده اند. این موضوع از سوی مقامات روسی در جلسه امروز رافائل گروسی در کالینینگراد تایید شد.

ابراز نگرانی اروپایی ها درباره قطع گاز روسیه
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۲۰:۳۴

ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان روز جمعه در گفت و گو با یک رادیوی محلی اعلام کرد: جایگزین کردن گاز ارزان روسیه با گاز گران آمریکا یک طرح احمقانه است.

وی تصریح کرد: این به این معنا نیست که ما مجبوریم شب ها، لباس گرمتری بپوشیم تا گاز کمتری مصرف کنیم یا اینکه یک مقدار پول اضافه تر برای خرید گاز بپردازیم بلکه واقعیت این است که اگر صادرات گاز روسیه قطع شود مجارستان هیچ گازی نخواهد داشت.

نخست وزیر مجارستان افزود: ۸۵ درصد گاز مجارستان و ۶۴ درصد نفت این کشور از روسیه وارد می شود و جغرافیای این کشور مانع تنوع بخشیدن به منابع انرژی است.

آلفرد استرن مدیر عامل شرکت نفت و گاز «او ام وی» اتریش نیز در گفت وگو با رسانه ها اعلام کرد: ممکن است برخی کشورهای اروپایی بتوانند بدون گاز روسیه دوام بیاورند اما اتریش به عنوان کشوری محصور در خشکی، امسال نمی تواند از طریق واردات ال ان جی مشکلات خود در حوزه انرژی را حل کند.

وی گفت: تنوع بخشیدن به منابع گازی، هم در حوزه زیرساخت ها و هم در حوزه خرید گاز هزینه بسیار بالایی دارد.

همچنین، در شرایطی که مقامات آلمانی از نپذیرفتن درخواست مسکو برای پرداخت هزینه گاز به روبل خبر داده اند، مارتین برودرمولر مدیرعامل شرکت صنایع شمیایی باسف، پرداخت نکردن بهای گاز روسیه به روبل را اقدامی غیرمسئولانه عنوان کرد.

وی گفت: آیا ما با چشمان باز می خواهیم اقتصادی که دهه ها برای ساختن آن تلاش کرده ایم از بین ببریم. قطع گاز روسیه می تواند بدترین بحران اقتصاد آلمان از زمان پایان جنگ جهانی دوم را رقم بزند.

آمریکا بخشی از تحریم‌های اقتصادی روسیه را لغو کرد
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۲۰:۰۹

واشنگتن تحریم‌های اعمال شده بر محصولات کشاورزی روسیه از جمله تحریم صادرات کودهای شیمیایی را که به دلیل بحران اوکراین علیه مسکو اعمال شده بود، به حالت تعلیق درآورد.

گفته می‌شود هدف از این اقدام محافظت از کشاورزان ایالات متحده در برابر کمبود شدید محصولات شیمیایی با ادامه افزایش قیمت مواد غذایی در این کشور است.

براساس گزارش دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) خزانه داری ایالات متحده اخیراً مجوز کلی در تاریخ ۲۴ مارس منتشر کرد که عملاً محدودیت‌های واردات کودهای روسی را حذف کرده است.

این سند معاملات مربوط به صادرات و صادرات مجدد کالاهای کشاورزی را که ماه گذشته توسط «هیئت تحریم کننده فعالیت‌های خارجی مضر روسیه» تحریم شده بود را مجاز اعلام کرده است.

فهرست محصولات مرتبط با کشاورزی که اکنون از تحریم‌ها معاف شده‌اند شامل مواد غذایی برای انسان، حیوانات زنده، ویتامین‌ها و مواد معدنی، افزودنی‌ها و مکمل‌های غذایی، بذر برای محصولات غذایی، کودها است.

معافیت‌ها همچنین شامل دارو، دستگاه‌های پزشکی، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار، و قطعات جایگزین برای تجهیزات پزشکی و اجزای پزشکی مرتبط با کرونا نیز می‌شوند. تحلیلگران می‌گویند که اتحادیه اروپا ممکن است به زودی به تبعیت از آمریکا در این راستا قدم بردارد.

خوش رقصی آنکارا برای ناتو/ بهره برداری ترکیه از جنگ اوکراین
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۲۰:۰۷

اگرچه جنگ اوکراین و روسیه تاثیر مستقیمی در صنعت توریسم، مبادلات تجاری و شرایط اجتماعی ترکیه خواهد داشت اما اردوغان در حال بهره برداری از مناقشات پیش آمده است.

«ادعای میانجیگری می‌کند اما به سیاست صادرات پهپاد به اوکراین ادامه می‌دهد؛ از زلنسکی حمایت می‌کند اما به روابط خود با مسکو تاکید دارد». این خلاصه‌ای از سیاست متناقض دولت آنکارا در قبال بحران اوکراین است. عملیات روسیه در اوکراین در حالی وارد سی و هفتمین روز خود شده است که علی‌رغم ادامه مذاکرات میان مسکو و کیف، هنوز نتیجه‌ای جهت پایان درگیری حاصل نشده و ادامه روند درگیری‌ها کشور ترکیه را نیز همانند دیگر کشورها تحت تأثیر خود قرار داده است.

البته ترکیه تا قبل از آغاز درگیری‌ها پیشنهاد میانجیگری را مطرح کرده بود. این روزها نیز شاهد تلاش‌های دیپلماسی گونه این کشور برای خاتمه دادن به بحران اوکراین هستیم ولی علی رغم میزبانی ترکیه در مذاکرات وزرای امورخارجه روسیه و اوکراین که ۱۹ اسفند در حاشیه نشست آنتالیا برگزار شد، پیشرفت چشم‌گیری در ابتکار عمل آنکارا دیده نشده است.

تلاش‌های اردوغان برای میزبانی از پوتین و زلنسکی
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۹:۵۰

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه امروز جمعه در سخنانی تصریح کرد: ما برای میزبانی نشستی با حضور «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین و تعیین زمان آن تلاش می کنیم و آن دو رویکرد مثبتی در این زمینه دارند.

قرار است امروز روسای جمهور ترکیه و روسیه با یکدیگر تماس تلفنی داشته باشند.

برپایه این گزارش، شهر استانبول ترکیه سه شنبه این هفته شاهد مذاکرات هیات های روسه و اوکراین در سایه تلاش های دیپلماتیک ترکیه به منظور پایان جنگ و برقراری صلح بین دو طرف بحران بود.

افشاگری تازه روسیه درباره پسر بایدن
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۹:۳۹

وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد به اسنادی درباره آزمایشگاه‌های مخفی ساخت سلاح‌های زیستی در اوکراین دست یافته است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، بر اساس اسنادی که وزارت دفاع روسیه از ایمیل‌های «هانتر بایدن» پسر رئیس جمهور آمریکا به‌دست آورده است، او در سرمایه‌گذاری بر روی تحقیق آمریکایی‌ها درباره عوامل بیماری‌زای خطرناک در اوکراین نقشی کلیدی داشته است.

این خبرگزاری نوشت، اسناد وزارت دفاع روسیه نشان می‌دهد که بین پسر «جو بایدن» و کارکنان دفتر کاهش تهدیدات وزرات دفاع آمریکا و پیمانکاران پنتاگون ارتباطاتی وجود داشته است.

به گفته «ایگور کریلوف» فرمانده نیروهای دفاع در برابر تشعشعات و مواد شیمیایی و میکروبی روسیه، این ایمیل‌ها نشان می‌دهد هانتر بایدن در جذب سرمایه برای پیمانکاران آمریکایی از جمله «بلک اند ویچ» و «متابیوتا» نقشی اساسی داشته و این شرکت‌ها را قادر می‌ساخته بر روی عوامل بیماری‌زا در اوکراین مطالعه کنند.

کریلوف گفت اطلاعات مربوط به دسامبر ۲۰۲۱ نشان می‌دهد شرکت موتورسازی اوکراینی «موتور سیچ» از شرکت پهپادسازی ترکیه‌ای «بیرقدار» درباره احتمال استفاده از این وسایل پروازی بدون سرنشین درباره پاشیدن مواد کشنده با ظرفیت بیست لیتر پرس‌وجو کرده است.

او توضیح داد: «در واقع درباره توسعه وسایل فنی لازم برای نقل و انتقال و استفاده از سلاح‌های زیستی با احتمال به‌کار بردن آن‌ها علیه فدراسیون روسیه صحبت می‌کنیم».

از سوی دیگر سخنگوی وزارت دفاع روسیه نیز در نشستی خبری در این‌باره گفت، در میان ایمیل‌های به‌دست آمده، اسامی افراد مهمی مانند «رابرت پوپ» مدیر وقت برنامه کاهش خطرات وزارت دفاع آمریکا به چشم می‌خورد که قصد داشت کشورهای شوروی سابق را به سمت تحقیق بر روی سلاح‌های زیستی سوق دهد.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت، رابرت پوپ ایده ساخت «خزانه مرکزی میکرو ارگانیسم‌های خطرناک اختصاصی» را در شهر کی‌یف مطرح کرده و «جوانا وینترال» رئیس دفتر آژانس کاهش خطرات در سفارت آمریکا در کی‌یف نیز هماهنگی‌ها میان پروژه‌های نظامی و زیست‌شناسی را در اوکراین بر عهده داشت.

این مقام روس افزود: «تحت مدیریت این فرد (وینترال) آزمایش بر روی پاتوژن‌های مرگبار UP-4، UP-6 و UP-8 در اوکراین اجرا شد که ویروس‌های سیاه‌زخم، تب کریمه-کنگو و لپتوسپیروز را شامل می‌شدند».

هفته گذشته نیز روزنامه «نیویورک پست» نزدیک به حزب جمهوری‌خواه آمریکا نوشت، هانتر بایدن و شرکایش در شرکت گاز اوکراینی «بوریسما»، ۵۰۰ هزار دلار به شرکت متابیوتا منتقل کرده بودند که در اوکراین درباره میکروب‌های عامل همه‌گیری تحقیق می‌کرده است.

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا؛ تحریم روسیه سلطه دلار را تضعیف می‌کند
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۹:۳۲

گیتا گوپینات، معاون اول مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که تحریم‌های اعمال‌شده توسط کشور‌های غربی علیه روسیه می‌تواند منجر به تکه تکه شدن نظام مالی جهانی و تضعیف سلطه دلار آمریکا در آن شود.

این مقام تأکید کرد که تحریم‌های رادیکال که توسط کشور‌های غربی پس از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین اعمال شده، ممکن است به ظهور بلوک‌های ارزی کوچک مبتنی بر تجارت بین گروه‌های خاصی از دولت‌ها کمک کند.

مسدود شدن حساب روسها در آلمان
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۸:۲۵

شبکه تلویزیونی ARD آلمان در گزارشی اعلام کرد که حدود ۹۶ میلیون یورو از موجودی حساب اشخاص حقیقی و حقوقی روسیه در آلمان به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو در پی جنگ اوکراین مسدود شده است.

سازمان ملل: میراث فرهنگی اوکراین در خطر قرار دارد
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۷:۵۶

سازمان فرهنگی، آموزشی و علمی سازمان ملل (یونسکو) اعلام کرد که شماری از کلیساها، مکان های تاریخی و موزه ها به دلیل جنگ در اوکراین آسیب دیده اند..

این نهاد سازمان ملل به ویژه در مورد شهر چرنیهیف هشدار داد.

مسکو از موضع دهلی نو در قبال جنگ اوکراین تقدیر کرد
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۷:۵۵

سرگئی لاوروف در دیدار با سوبرامانیام جایشانکار همتای هندی خود خاطرنشان کرد: این روزها همتایان غربی ما می خواهند همه مسائل بین المللی را به بحران اوکراین تقلیل دهند اما در مقابل، هند تمامی جوانب جنگ اوکراین را در موضع گیری ها در نظر گرفته و یک طرفه قضاوت نکرده است.

هند خواستار آتش بس فوری در اوکراین شده اما به همه قطعنامه های شورای امنیت برای محکوم کردن روسیه رای ممتنع داده است.

روسیه پیشنهاد یک تخفیف بزرگ برای فروش ۱۵ میلیون بشکه نفت خود را به هند داده است.

وزیر خارجه هند نیز روز پنج شنبه در همایش آینده روابط راهبردی هند و انگلیس در حضور لیز تراس همتای انگلیسی خود گفت: در شرایط افزایش قیمت نفت، طبیعی است که کشورها برای کسب منافع حداکثری مردم خود، دنبال معاملات خوب باشند.

جایشانکار در عین حال با اشاره به این موضوع که کشورهای اروپایی، بزرگترین خریداران انرژی روسیه هستند، گفت: اگر دو سه ماه دیگر صبر کنیم خواهیم دید که چه کسانی در لیست ۱۰ مشتری اصلی انرژی روسیه هستند و شک دارم هند در میان آنها باشد.

این سخنان وزیر خارجه هند در حالی بیان شد که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه برای دیداری ۲ روزه، پنج شنبه وارد دهلی نو شد و امروز با نارندا مودی نخست وزیر هند دیدار می کند.

دیدار لاوروف از روسیه در شرایطی انجام می شود که پایتخت های غربی منتقد سکوت دهلی نو در قبال جنگ اوکراین و خرید نفت ارزان از مسکو هستند.

اردوغان: برای میزبانی پوتین و زلنسکی تلاش می کنیم
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۷:۵۴

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه امروز جمعه در سخنانی تصریح کرد: ما برای میزبانی نشستی با حضور «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین و تعیین زمان آن تلاش می کنیم و آن دو رویکرد مثبتی در این زمینه دارند.

حمله روسیه به سیلوهای غلات اوکراین
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۷:۵۱
تصاویر آمریکایی که به دست رویترز رسیده است، خسارات وارده به یک مرکز نگهداری غلات را در شرق اوکراین نشان می‌دهد و حاکی از شدت حملات ارتش روسیه است، حملاتی که عرضه جهانی غذا را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

در این دو تصویر سیاه‌وسفید ساختمان‌های مستطیل شکل بلندی در شرق اوکراین دیده می‌شود، یکی صحیح و سالم در در ماه ژانویه و دیگری با سقفی خراب شده در ماه مارس.

قزاقستان به دور زدن تحریم‌های روسیه کمک نمی‌کند
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۷:۵۰

معاون اول رئیس ستاد رئیس‌جمهوری قزاقستان به‌همراه نماینده ویزه رئیس‌جمهوری این کشور در امور همکاری‌های بین‌المللی چند روز قبل در سفری دو روزه به بروکسل رفتند تا درباره گسترش همکاری قزاقستان و اتحادیه اروپا گفت‌وگو کنند.

تیمور سلیمانوف، معاون اول رئیس ستاد رئیس‌جمهوری این کشور گفت: هدف این سفر این بود که به شرکای اروپایی خود نشان دهیم که قزاقستان ابزاری برای دورزدن تحریم‌های این اتحادیه و آمریکا علیه روسیه نخواهد بود.

وی افزود: از تحریم‌ها تبعیت خواهیم کرد. گرچه ما بخشی از یک اتحادیه اقتصادی با روسیه، بلاروس و دیگر کشورها هستیم، اما بخشی از جامعه بین‌المللی نیز هستیم؛ در نتیجه نمی‌خواهیم که هدف تحریم‌های فرعی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار بگیریم.

ارزش روبل ریخت/ پوتین اقتصاد جهانی را به کجا می‌برد؟
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۷:۳۸

اکنون، با اعمال تحریم‌های خارجی و کاهش شدید ارزش روبل روسیه، جایگاه اقتصادی روسیه همچنان کاهش یافته است. اگر با نرخ ارز امروزی اندازه گیری شود، اقتصاد روسیه بیست و دومین اقتصاد بزرگ جهان خواهد بود، با تولید ناخالص داخلی (GDP) که خیلی بیشتر از ایالت اوهایو نیست.

این جایگاه فاصله بسیار زیادی با گذشته دارد، زمانی که روسیه یک قدرت واقعی جهانی بود. بر اساس داده های گردآوری شده توسط مورخ اقتصادی فقید آنگوس مدیسون، این کشور در سال 1913 پنجمین اقتصاد بزرگ جهان پس از ایالات متحده، چین، آلمان و بریتانیا بود. در سال 1957، زمانی که شوروی برای پرتاب اولین ماهواره به فضا از ایالات متحده پیشی گرفت، اقتصاد این کشور پس از آمریکا دومین اقتصاد بزرگ جهان بود.

نخست وزیر جزایر سلیمان: قرار نیست میزبان پایگاه نظامی چین باشیم
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۶:۵۴

«ماناسه سوگاواره» (Manasseh Sogavare) نخست وزیر جزایر سلیمان می گوید که این کشور به رغم برنامه ریزی برای امضای توافق امنیتی با پکن، به چین اجازه ساخت پایگاه نظامی در خاک خود را نخواهد داد.

وی در توضیح این تصمیم افزود: دولت از پیامدهای امنیتی میزبانی یک پایگاه نظامی آگاه است و آنقدر بی احتیاط نیست که اجازه اجرای چنین طرحی را بدهد.

البته، سوگاواره به جزئیات معاهده امنیتی با چین هم اشاره ای نکرد.

روسیه: فقط به کشورهای «دوست» محصولات کشاورزی می فروشیم
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۶:۳۷

نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه هشدار داد محصولات کشاورزی این کشور که در زمره بزرگترین کشورهای صادر کننده غلات در جهان است، از این پس، فقط به کشورهای «دوست» صادر خواهد شد.

وی با اشاره به تحریم‌های ضدروسی غرب گفت: مایل هستم که توضیحاتی ساده و در عین حال مهم را درباره امنیت غذایی روسیه ارائه کنم. ما فقط خود را ملزم به تأمین غذا و محصولات کشاورزی برای دوستانمان می‌دانیم. خوشبختانه دوستان زیادی هم داریم که اصلاً در موقعیت جغرافیایی اروپا و آمریکای شمالی قرار ندارند.

مدودوف افزود: بهای محموله‌های کشاورزی قابل معامله با کشورهای دوست، به روبل یا واحد ارزی آنها پرداخته خواهد شد.

صدر اعظم آلمان به لندن سفر می‌کند
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۶:۳۷


"اولاف شولتز"، صدراعظم آلمان هفته آینده برای دیدار با "بوریس جانسون"، نخست وزیر بریتانیا به لندن سفر می کند. سخنگوی دولت انگلیس امروز جمعه اعلام کرد که گفتگوهایی در مورد جنگ روسیه علیه اوکراین و سایر موضوعات دوجانبه برنامه ریزی شده است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به نیروگاه چرنوبیل می‌رود
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۶:۳۶

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پیامی توئیتری نوشت که حتی الامکان در اسرع وقت، در رأس هیئتی، از نیروگاه «چرنوبیل» اوکراین بازدید خواهد کرد.

مذاکرات روسیه-اوکراین به طور مجازی در جریان است
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۶:۳۳

ولادیمیر مدینسکی مذاکره کننده ارشد روسیه اعلام کرد که گفتگوها با اوکراین امروز جمعه از طریق ویدئوکنفرانس در جریان است.

بوش‌مسترهای استرالیایی در راه اوکراین
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۶:۱۸
اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، پس از سخنرانی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در پارلمان استرالیا، گفت که کشورش تعدادی خودرو زرهی «بوش‌مستر» را به اوکراین ارسال خواهد کرد.

تعداد خودروهایی که قرار است انتقال داده شوند هنوز مشخص نشده است، اگرچه پیتر داتون، وزیر دفاع، پیش‌تر گفته بود که تنها ۴ دستگاه از این مدل خودروی نظامی را می‌توان همزمان با هواپیمای نظامی ترابری استرالیایی حمل کرد.

تصاویر | بوش‌مسترهای استرالیایی در راه اوکراین

کانبرا پیش‌تر، از این وسایل نقلیه در مناطق جنگی مانند افغانستان و عراق استفاده کرده است.

تصاویر | بوش‌مسترهای استرالیایی در راه اوکراین

بوش‌مستر یک خودروی چابک نظامی ۴ چرخ است که از سال ۱۹۹۷ توسط شرکت «تالس» استرالیا تولید می‌شود.

تصاویر | بوش‌مسترهای استرالیایی در راه اوکراین

این خودروی زرهی به طول ۷ متر و ۱۸۰ سانتی‌متر و ارتفاع ۲ متر و ۶۵۰ سانتی‌متر، ۲ متر و ۴۸۰ سانتی‌متر عرض دارد و به غیر از راننده می‌تواند ۹ نفر سرنشین داشته باشد.

تصاویر | بوش‌مسترهای استرالیایی در راه اوکراین

بوش‌مستر یک موتور دیزلی دارد که خروجی آن ۳۰۰ اسب‌بخار و حداکثر سرعت‌اش ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است.

تصاویر | بوش‌مسترهای استرالیایی در راه اوکراین

طبق آخرین آمارها، از این وسیله نقلیه زرهی تاکنون نزدیک به ۱۲۰۰ دستگاه تولید شده است.

تانک‌های اوکراینی، غنیمت روس‌ها شد
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۶:۱۲
وزارت دفاع روسیه تصاویری از خودروهای زرهی به دست آمده از نیروهای اوکراینی در مجاورت چرنیهیو منتشر کرد

حضور عجیب و همزمان وزرای خارجه دو کشور متخاصم در دهلی
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۶:۱۱
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای تقویت روابط با دهلی در هندوستان به‌سر می‌برد.

لاوروف در بیانیه‌ای که پیش از گفت‌وگو با همتای هندی خود یعنی سوبرهمانیام جایشانکار منتشر کرد، گفت که روسیه از واکنش هند در موضوع اوکراین قدردانی می‌کند.

لاوروف در این خصوص گفت: «ما تشکر می‌کنیم که هند این وضعیت را در تمام واقعیت‌ها و نه صرفا یک‌طرفه می‌پذیرد».

هند از انتقاد از روسیه به دلیل حمله به اوکراین خودداری کرده است.

این کشور تلاش کرده است تا از طریق یک طناب دیپلماتیک بر سر اوکراین حرکت کند، زیرا تلاش می‌کند روابط خود را با مسکو و غرب متعادل کند.

لاوروف: اوکراین به درک بهتری از اوضاع کریمه و دونباس رسیده است
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۵:۲۴

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه می‌گوید مذاکرات صلح باید ادامه داشته باشد حال آنکه شاهد درک به مراتب بهتر شرایط کریمه و دونباس از سوی طرف اوکراینی هستیم. مسکو پیشتر گفته بود کریمه جزئی از خاک روسیه است و به اوکراین بازگردانده نخواهد شد.

اوکراین: سامانه‌های موشکی روسیه در بلاروس متمرکز می‌شوند
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۵:۲۳

معاون وزارت دفاع اوکراین می‌گوید روسیه به دنبال متمرکز کردن سامانه‌های موشکی در جنوب شرق بلاروس است. این اقدام در راستای تحقق هدف ارتش روسیه مبنی بر تسلط کامل بر مناطق دونتسک و لوهانسک انجام می‌شود.

سفر وزیر خارجه روسیه به هند
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۵:۲۲


"سرگئی لاوروف"، وزیر امور خارجه روسیه به هند سفر کرده است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که قرار است وی روز جمعه در هند با "نارندرا مودی"، نخست وزیر این کشور دیدار کند.
بر اساس اطلاعات هر دو کشور دیدار با وزیر امور خارجه هند نیز برنامه ریزی شده است. لاوروف پس از چین به هند سفر می کند. این دو کشور پرجمعیت ترین کشورهای جهان هستند که تاکنون نه از تحریم های غرب حمایت کرده اند و نه روسیه را در جنگ اوکراین محکوم کرده اند.

روسیه صادرات محصولات کشاورزی را به کشورهای دوست محدود می‌کند
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۵:۲۲


روسیه تهدید کرد که صادرات محصولات کشاورزی را تنها به کشورهای "دوست" محدود خواهد کرد. دیمیتری مدودوف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه، روز جمعه گفت که می‌خواهد نکات ساده اما مهمی در مورد امنیت غذایی در روسیه در مواجهه با تحریم‌های اعمال شده توسط غرب را طراحی کند.
وی افزود: ما تنها به دوستان خود مواد غذایی و محصولات کشاورزی را تحویل خواهیم داد.
مدودف گفت که اولویت در عرضه مواد غذایی، بازار داخلی روسیه و کنترل قیمت در اینجا است. وی تاکید کرد که تحویل محصولات کشاورزی به "دوستان" به روبل و همچنین به پول ملی آنها در نسبت توافق شده انجام می شود.
این مقام روسی تاکید کرد که خوشبختانه روسیه تعداد زیادی از آنها ( کشورهای دوست) را دارد و آنها اصلاً در اروپا یا آمریکای شمالی نیستند.
روسیه در سال 2014، زمانی که کریمه را از اوکراین ضمیمه کرد و غرب با تحریم ها به این اقدام پاسخ داد، واردات بیشتر مواد غذایی از غرب را ممنوع کرد. مدودف گفت که این فهرست اکنون می تواند بیشتر گسترش یابد. بسیاری از شرکت های خارجی، مانند شکلات سازها، ماه گذشته فروش برندهای خود را در روسیه متوقف کردند.

مخالفت چین با حذف روسیه از گروه 20
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۵:۲۲


"وانگ یی"، وزیر امور خارجه چین در گفتگو با همتای اندونزیایی خود در تونشی در استان آنهویی در جنوب شرقی چین گفت: نشست سران گروه 20 در ماه نوامبر در جزیره بالی اندونزی نیز باید در درجه اول بر مسائل اقتصادی متمرکز باشد و این نشست نباید سیاسی شود.
اندونزی امسال ریاست گروه 20 را بر عهده دارد و سران کشورهای این منطقه را برای اجلاس 15 و 16 نوامبر به بالی دعوت کرده است.

شماری از نیروهای روسیه در حال ترک منطقه کی یف هستند
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۵:۲۱

«اولکساندر پاولیوک» فرماندار منطقه کی یف واقع در شمال اوکراین، می‌گوید روسیه به عقب نشینی برخی از نیروهایش از این منطقه ادامه داده و آنها را به بلاروس منتقل می‌کند.

نیروهای روسیه در حال حاضر روستای هوستومل در حومه کی یف را ترک کرده اند. خبرها حاکی از عقب نشینی نسبی نیروهای روسیه از چرنیهیوف از دیگر شهرهای شمالی اوکراین است.

کرملین هشدار داد: حمله به خاک روسیه پس زمینه مذاکره را تیره می‌کند
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۵:۲۰

کاخ کرملین اعلام کرد که حمله بالگردهای اوکراین به یک مخزن نفت واقع در شهر مرزی «بلگورود» روسیه، شرایط راحتی را برای ادامه مذاکرات صلح رقم نمی‌زند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه در ادامه افزود: مقامات هرچه که لازم باشد برای ساماندهی دوباره زنجیره تأمین سوخت انجام می‌دهند تا از صدمه به ذخایر انرژی شهر بلگورود جلوگیری شود.

این نخستین بار از زمان آغاز جنگ اوکراین است که ارتش این کشور به تدارک حمله در خاک روسیه متهم می‌شود. کی یف هنوز به این اتهام پاسخی نداده است.

نشست امروز سران اروپا و چین برای ترغیب پکن به فشار علیه مسکو
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۴:۳۶

اتحادیه اروپا امروز(جمعه) نشست مجازی با چین برای ترغیب این کشور به فشار بر روسیه برگزار خواهد کرد.

این نشست در سایه نگرانی غرب از نزدیک شدن پکن به مسکو برگزار می‌شود.

اتحادیه اروپا قصد دارد چین را قانع کند که به مسکو در برابر تحریم‌های غرب کمک نکند.

ارسلا فوندرلاین، رئیس کمیساریای اروپا و شارل میشل، رئیس شورای اروپایی مذاکرات مجازی با رئیس‌جمهور و نخست وزیر چین خواهند داشت.

روسیه اخیرا طی مذاکراتی در ترکیه اعلام کرد که قصد دارد فعالیت نظامی خود را در کی‌یف و چرنیهیف کاهش دهد.

روبل به‌جای یورو؛ آخرین مهلت اروپا برای خرید گاز روسیه/ ادامه مذاکرات صلح
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۴:۳۵

امروز (جمعه) آخرین مهلت خریداران گاز روسیه در اروپا برای پرداخت مبلغ گاز به صورت روبل (واحد پول روسیه) است. در همین حال، قرار است مذاکرات برای پایان بخشیدن به این جنگ ۳۷ روزه ادامه یابد؛ این در حالیست که اوکراین برای حمله روسیه در جنوب و شرق این کشور آماده می‌شود.

تکاپوی جهانی مقامات آمریکایی برای تشدید فشارها علیه مسکو
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۳:۳۱

همزمان با ورود جنگ اوکراین به ششمین هفته و فروکش کردن شوک‌های اقتصادی اولیه علیه روسیه، مقامات ارشد آمریکایی در هفته جاری رهبران جهان را تحت فشار قرار دادند تا به تشدید فشارها علیه مسکو ادامه داده یا به کارزار تحریم‌ها و سایر اقدامات بپیوندند.

وزیر خارجه آلمان: اسیر "باج‌خواهی" پوتین درباره خرید گاز طبیعی با روبل نمی‌شویم
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۳:۲۸

پوتین در بیانیه‌ای که از سوی تلویزیون روسیه پخش شد، فرمانی را قرائت کرد که براساس آن روبل باید جایگزین ارزهای دیگری شود که کشورهای خریدار در ازای گاز روسیه پرداخت می‌کنند و به گفته رئیس جمهوری روسیه این جایگزینی حق حاکمیت روسیه را تقویت کرده و از مشاغل روسیه حمایت می‌کند.

در پاسخ به این اقدام آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: حالا در پاسخ به این اقدام باید گفت غرب مورد باج‌خواهی قرار نخواهد گرفت.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد دولت آلمان هم گفت که وی هنوز چنین فرمانی را که نشان دهد باید در قبال خرید گاز روسیه، روبل پرداخت کرد، ندیده است.

وی تاکید کرد که کشورش برای تمام سناریوها در این زمینه آماده است، از جمله قطع صادرات گاز روسیه به اروپا.

پیش از این اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفته بود که وی به پوتین گفته بر اساس قرارداد، آلمان هم‌چنان به پرداخت پول گاز به یورو و دلار ادامه می‌دهد.

روسیه ۱۳۵ هزار سرباز وظیفه را به خدمت فراخواند
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۳:۲۸
ولادیمر پوتین، تحت فراخوان سالانه روسیه به خدمت سربازی در فصل بهار، در فرمانی ۱۳۵ هزار سرباز جدید را به خدمت فراخواند، اما وزارت دفاع روسیه اعلام کرد این فراخوان با جنگ اوکراین ارتباطی ندارد.
اظهارات تند دبیرکل ناتو در مقر این ائتلاف نظامی؛ روسیه دروغ گفته است
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۳:۲۰

در شرایطی که مقام‌های مسکو بارها خواستار تضمین‌ عدم عضویت اوکراین در ناتو شده‌اند، دبیرکل این ائتلاف نظامی غربی روز پنجشنبه (امروز) اظهارات تندی علیه مسکو ایراد کرد.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» موسوم به ناتو به منظور ارائه گزارش سالیانه این ائتلاف نظامی غربی درباره سال گذشته میلادی (۲۰۲۱) در بروکسل مقر ناتو یک نشست خبری ترتیب داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، استولتنبرگ در این کنفرانس خبری درباره بحران اوکراین اظهارنظر کرد و به تندی علیه روسیه موضع گرفت.

دبیرکل ناتو از ترکیه به دلیل میزبانی از مذاکرات اخیر هیات‌های روسیه و اوکراین در استانبول قدردانی کرد و گفت که از همه تلاش‌ها به منظور پیدا کردن راه‌حل سیاسی به منظور پایان دادن به «این جنگ وحشیانه و بی معنی» استقبال می‌کند.

نمایندگان اعزامی روسیه و اوکراین، روز سه شنبه در استانبول به میزبانی ترکیه مذاکراتی چند ساعته را برگزار کردند؛ نشستی که پیش از آغاز آن رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور در حضور هیات‌های مسکو و کی‌یف سخنرانی کوتاهی انجام داد و خواستار «آتش‌بس فوری» شده بود.

ینس استولتنبرگ در ادامه به شدت به مواضع مسکو در قبال اوکراین تاخت و ادعا کرد: «روسیه به طور مکرر درباره نیات خودش دروغ گفته است». وی افزود، تنها باید روسیه را با اقداماتش قضاوت کرد و نه گفته‌هایش.

وی همچنین درباره وضعیت میدانی درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین که از روز پنجم اسفندماه سال گذشته آغاز شد و همچنان ادامه دارد، اظهارنظر کرد.

به گفته دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، طبق اطلاعاتی که این ائتلاف نظامی در اختیار دارد، «واحدهای (نظامی) روسیه در حال عقب‌نشینی نیستند بلکه در حال تغییر موقعیت و جابجایی هستند».

برای نخستین بار اوکراین به خاک روسیه حمله کرد
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۲:۳۷

براساس گفته ویاچسلاو گلادکوف فرماندار بلگورود در روسیه، ۲ هلی کوپتر نظامی اوکراین روز جمعه به یک مخزن سوخت در این منطقه حمله کردند منجر به زخمی شدن دو کارگر شد.

این مقام محلی روسیه از تخلیه مناطق اطراف در مرز اوکراین خبر داد.

شرکت روسنفت که مالک این مخزن نفتی است، اعلام کرده که در این حمله کسی آسیب ندیده است.

یک انبار مهمات نزدیک بلگورود نیز روز چهارشنبه آتش گرفت و موجب یک سری انفجار در این منطقه شد.
کاهش ۵ دلاری قیمت نفت در بازارهای جهانی
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۲:۲۱

قیمت نفت در بازار‌های جهانی امروز با ۵.۷۵ درصد کاهش نسبت به روز گذشته به ۱۰۳ دلار در هر بشکه رسید.
قیمت شاخص نفت خام برنت دریای شمال امروز (۱۲ فروردین ماه) در بازار‌های جهانی نسبت به اواخر هفته گذشته با ۵ دلار و ۲۲ سنت کاهش به ۱۰۳ دلار و ۳۸ سنت رسیده که نسبت به آخرین قیمت‌های معاملاتی روز گذشته ۵.۷۵ درصد کاهش را به خود دیده است.
همچنین قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در بازار‌های جهانی با ۳ دلار و ۳۰ سنت افزایش به ۹۸ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه رسید که نسبت به آخرین قیمت‌های معاملاتی روز گذشته ۳.۴۵ درصد کاهش را به خود دیده است.

قیمت نفت برنت دریای شمال روز جاری نسبت به ۵ روز پیش با کاهش ۱۱.۸۶ درصد یا ۱۳ دلار و ۹۲ سنتی روبرو شده است، همچنین قیمت این محصول نسبت به ۲۰ روز پیش کاهشی ۹.۲۵ درصدی یا ۱۰ دلار و ۸۹ سنتی و نسبت به دو ماه پیش با افزایشی ۲۱.۲۸ درصدی یا ۲۲ دلار و ۳۰ سنتی روبرو شده است.

محل زندگی همسر سرّی پوتین فاش شد !
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۲:۲۰

رسانه‌های عربی خبر دادند، بعد از آنکه مشخص شد ژیمناست سابق و ۳۸ساله روسی که گفته می‌شود، همسر سری پوتین است به همراه فرزندان‌شان در منطقه‌ای لاکچری در کوه‌های سوئیس زندگی می‌کند، ده‌ها هزار نفر از مخالفان ولادیمیر پوتین درخواستی را برای اخراج او از این کشور تقدیم مسئولان سوئیس کرده‌اند.

به نوشته این رسانه‌ها، در طومار تهیه شده از مسئولان سوئیسی خواسته شده تا با توجه به گذشت بیش از یک ماه از جنگ پوتین در اوکراین، همسر [ادعایی]او از سوئیس خارج شده و به پوتین بپیوندد.

این طومار به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی منتشر و در آن آلینا کابیووا دیکتاتور متوهم توصیف و خواهان سلب تمام مدال‌های المپیک او هم شده است.

هنوز مشخص نیست که سوئیس چه موضعی در رابطه با این مساله آن هم در شرایطی که کرملین به طور کامل ارتباط این ژیمناست سابق تیم ملی روسیه را با پوتین نفی می‌کند، خواهد داشت.
مصایب سفیر آمریکا در روسیه
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۱:۵۳

جان سالیوان، سفیر آمریکا در روسیه در گفت: دو سال و نیم پیش که کارم را شروع کردم، اوضاع واقعا بد بود و تا امروز، بدتر هم شده است.

او در شرایطی نمایندگی آمریکا در روسیه را برعهده دارد که تسلیحات آمریکایی موجب مرگ نیروهای کشور میزبانش شده و تحریم‌های غرب اقتصاد روسیه را به‌شدت ضعیف کرده است.

او اظهار داشت که دیدارهایش با مقامات وزارت خارجه روسیه تاکنون به «خصومت و توهین شخصی» کشیده نشده و واکنش سیاسی تندی هم علیه سفارت آمریکا در روسیه صورت نگرفته است.

تاکید ابوالغیط بر لزوم حل سیاسی بحران یمن و هشدار درباره دو دستگی در سودان
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۱:۵۲

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب از مذاکرات کنونی میان طرف‌های یمنی در ریاض استقبال کرد و گفت: این مذاکرات گامی در مسیر تحقق این راه حل است و ثبات را به کشورشان بازمی‌گرداند و مانع این می‌شود که "از یمن به عنوان سکویی برای حمله به همسایگانش استفاده شود."

ابوالغیط حملات مکرر انصارالله یمن به عربستان و امارات را محکوم کرد و آن را "نقض آشکار قوانین بین المللی و قوانین بشردوستانه" دانست.

وی گفت: "باید جامعه جهانی پاسخ جدی و محکمی به اقدامات حوثی‌ها بدهد."

از سوی دیگر ابوالغیط با فولکر پرتس، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در یمن دیدار و درباره حمایت از مرحله انتقالی در سودان صحبت کرد.

ابوالغیط از عدم گشایش سیاسی در سودان به ویژه در سایه بی ثباتی در این کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: باید برای حفظ وحدت سودان از جمله نهاد نظامی سودان تلاش کرد.

وی نسبت به سرانجام دودستگی‌های سیاسی در سودان هشدار داد و بر اهمیت توقف وخامت اوضاع اقتصادی تأکید کرد.

طعنه مسکو به بروکسل: اتحادیه اروپا مرکز گیتی نیست
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۱:۱۳

«نیکولای کوبرینتز» رئیس اداره «همکاری اروپایی» وزارت خارجه روسیه روز جمعه (امروز) اظهارنظری طعنه‌آمیز درباره تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو مطرح کرد.

منابع رسانه‌ای غربی از مسکو خبر دادند، نیکولای کوبرینتز رئیس اداره «همکاری اروپایی» در وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه از اتحادیه اروپا نخواهد خواست که تحریم‌هایش علیه مسکو را بردارد.

نیکولای کوبرینتز رئیس اداره «همکاری اروپایی» در وزارت خارجه روسیه همچنین به طعنه تصریح کرد: «اتحادیه اروپا مرکز گیتی و کائنات نیست».

اوکراین مدرن ترین تجهیزات نظامی دفاع هوایی را از آمریکا و انگلیس دریافت می‌کند
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۱:۱۲

اوکراین اعلام کرده که به زودی می تواند بهتر از حریم هوایی خود محافظت کند. "سرگی کورسونسکی"، سفیر اوکراین در ژاپن در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که این کشور منتظر تحویل مدرن ترین تجهیزات نظامی از ایالات متحده و بریتانیا است. وی همچنین گفت که ارتش روسیه همچنان در دفاع هوایی دست برتر را دارد زیرا هواپیماها و موشک های بهتری در اختیار دارد. وی افزود: «اگر روسیه موشک های کروز را از فاصله دور شلیک کند، ما نمی توانیم به محل پرتاب برسیم. ما باید آنها را رهگیری کنیم. به همین دلیل است که ما به این تجهیزات مدرن نیاز داریم.» کورسونسکی گفت که این تنها راهی است که اوکراین می تواند بهتر از آسمان و شهرهای خود محافظت کند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل تحریم‌های یکجانبه را محکوم کرد
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۱:۰۹

۲۷ کشور از جمله روسیه، چین، هند، ونزوئلا و کوبا در چهل و نهمین نشست شورای حقوق بشر در ژنو، پنجشنبه به این قطعنامه رای مثبت دادند و ۱۴ کشور از جمله آمریکا، انگلیس، ژاپن، اوکراین و کشورهای اروپایی با آن مخالفت کردند.

۶ کشور از جمله برزیل و مکزیک نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

این قطعنامه اعمال تحریم‌های یکجانبه از سوی برخی کشورها به عنوان ابزاری برای فشار سیاسی و اقتصادی و ممانعت از اتخاذ تصمیمات آزادانه و مستقل کشورها را محکوم می‌کند.

این قطعنامه همچنین از همه کشورها می‌خواهد که اعمال تحریم‌هایی را که با منشور سازمان ملل مطابقت ندارند، از جمله اقداماتی که تأثیری خارج از حوزه قضایی دارند و روابط تجاری را مختل می‌کنند، پرهیز کنند.

این قطعنامه از ایجاد مکانیسم سازمان ملل برای ارائه حمایت قانونی از کشورهایی که در معرض تحریم هستند حمایت می‌کند و از همه کشورها می خواهد که با گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد تأثیر منفی محدودیت‌ها و تحریم‌ههای یکجانبه بر حقوق بشر، همکاری کنند.

عون: خواهان نظام ریاستی نیستم/از همه طرح‌ها برای نجات لبنان حمایت می‌کنم
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۱:۰۸

«میشل عون»، رئیس‌جمهوری لبنان با بیان این مطلب از شهروندان لبنانی خواست با شرکت در انتخابات پارلمانی پیش‌رو، دست به انتخاب صحیح بزنند.

وی تاکید کرد تا زمانی که همه مفسدان را افشا نکند، جایگاه خود را رها نخواهد کرد و هر کسی که جایگزین وی شود باید مسئولیت احیای کشور را بر عهده بگیرد.

عون همچنین تاکید کرد که از تمامی طرح‌های بدون شرط برای نجات لبنان حمایت خواهد شد.

انتخابات پارلمانی لبنان قرار است در تاریخ ۱۵ مه ۲۰۲۲ برگزار شود؛ «نجیب میقاتی»، نخست وزیر لبنان پیشتر انصراف خود را از نامزدی در انتخابات پارلمانی لبنان اعلام کرده بود.

"چرنوبیل" سربازان روس را فراری داد!
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۰:۴۱

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد در حال بررسی ادعای اوکراینی‌ها در این خصوص است که سربازان روسی که نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را اشغال کرده بودند، به دلیل سطح بالای تشعشعات و دریافت سطح بالایی از رادیواکتیو، محل را ترک کرده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته که نیروهای روسیه "به صورت مکتوب، کنترل نیروگاه هسته‌ای را به پرسنل اوکراینی واگذار کرده‌اند".

کارکنان این نیروگاه گفته‌اند که دیگر "بیگانه‌ای" در این محل وجود ندارد.

نیروهای روسیه در آغاز تهاجم خود به اوکراین، کنترل چرنوبیل را به دست گرفتند.

با این حال روسیه کارکنان اوکراینی را در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل نگه داشت تا به فعالیت کاری ادامه بدهند.

نیروگاه اتمی چرنوبیل، محل وقوع بدترین فاجعه هسته‌ای جهان در سال ۱۹۸۶ است و در حال حاضر راکتور هسته‌ای در آن فعال نیست با این حال همچنان نیاز به مدیریت دارد.

وزارت دفاع روسیه: سرنگونی بالگرد حامل فرماندهان گردان آزوف در آسمان ماریوپل
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۰:۰۵

سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه شب گذشته اعلام کرد که طرف اوکراینی تلاش کرد تا مقامات ستاد فرماندهی نیروهای ملی گرای گردان "آزوف" را با دو بالگرد میگ-8 از شهر ماریوپل تخلیه کند که یکی از آنها با استفاده از سامانه موشکی آمریکایی "استینگر" که پیش از این بدست نیروهای مردمی دونتسک افتاده بود، سرنگون شد. به گفته وی، دومین بالگرد اوکراینی نیز آسیب دیده و به سمت دریا فرار کرد که این بالگرد هم در فاصله 20 کیلومتری ساحل سقوط کرد.

نیروهای مردمی دونتسک اعلام کردند که اجساد نظامیان ارشد آزوف در محل سقوط بالگرد پیدا شد و دو تن از آنها از این حادثه جان سالم به در برده و بازداشت شدند.

کاخ سفید: برنامه‌ای برای گفتگو میان بایدن و پوتین وجود ندارد
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۰:۰۵

کاخ سفید پنجشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: هیچ برنامه‌ای برای گفت‌وگو بین بایدن و پوتین وجود ندارد.

همچنین در این بیانیه آمده که واشنگتن از تصمیم کشورهای اروپایی برای امتناع از پرداخت بهای گاز روسیه به روبل حمایت می‌کند.

روز پنجشنبه، کرملین فرمانی صادر کرد که به «کشورهای غیردوست» اجازه می‌دهد از طریق یک بانک روسی که این پول را به روبل تبدیل می‌کند، پول گاز طبیعی را به ارز خارجی بپردازند.

این فرمان که توسط رسانه‌های دولتی منتشر شد، یک روز پس از آن صادر شد که رهبران ایتالیا و آلمان گفتند از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تضمین‌هایی دریافت کرده‌اند که هزینه گاز باید به روبل روسیه پرداخت شود.

پوتین گفت که روسیه از امروز جمعه پرداخت روبل را به کشورهای غربی که به دلیل درگیری با اوکراین این مسکو را تحریم کرده‌اند، آغاز خواهد کرد.

وی افزود که اگر خریداران، شرایط جدید از جمله افتتاح حساب روبلی در بانک‌های روسیه را امضا نکنند، قراردادها به حالت تعلیق در خواهند آمد.

کی‌یف: از آغاز تهاجم روسیه ۱۴۸ کودک اوکراینی کشته شده‌اند
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۰۹:۴۸

وزارت دفاع اوکراین پنجشنبه‌شب در این بیانیه افزود: روسیه تاکنون یک‌هزار و ۳۷۰ موشک به اوکراین شلیک و ۱۵ فرودگاه را تخریب کرده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز یکشنبه اعلام کرد، یکهزار و ۱۱۹ نفر از غیرنظامیان تاکنون در جنگ اوکراین جان باخته‌اند.

سازمان ملل همچنین اعلام کرد از زمان حمله روسیه به اوکراین هزار و ۷۹۰ نفر نیز مجروح شده‌اند.

در بیانیه سازمان ملل که فاصله زمانی بین آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه تا نیمه شب ۲۶ مارس (۶ فروردین) را در بر می‌گیرد آمده است که ۱۵ دختر و ۳۲ پسر به همراه ۵۲ کودک که جنسیت آن‌ها مشخص نیست در میان کشته شدگان جنگ بوده‌اند.

رئیس سیا پس از دیدار با بایدن کرونا گرفت
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۰۹:۴۸

بنا به گفته سازمان سیا، برنز نشانه‌های ملایمی از بیماری را بروز داده و کار خود را از منزل پیگیری می‌کند. هم‌چنین قرار است با گذشت پنج روز و منفی شدن تست‌اش، او دوباره به سر کار برگردد. برنز دو دوز واکسن و دوز تقویتی را هم دریافت کرده بود.

آخرین دیدار حضوری رئیس سیا صبح روز چهارشنبه با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بود که به گفته مقامات کاخ سفید فاصله اجتماعی را رعایت کرده و ماسک ان 95 زده بود. به گفته سیا، به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برنز تماس نزدیکی با بایدن نداشت.

این در حالی است که با اینکه تست کرونای بایدن از ابتدای همه‌گیری تاکنون مثبت نبوده است، اما در هفته‌های اخیر چندین تن که با رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط بوده‌اند، اندکی پس از این دیدارها تست کرونایشان مثبت اعلام شد، از جمله جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، کارین ژان پی‌یر، دستیار جن ساکی و میشل مارتین، نخست وزیر ایرلند!

بایدن: پوتین خودش را دچار "خود انزوایی" کرده است
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۰۹:۴۷

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا بدون ذکر منبع اظهاراتش، گفت: به‌نظر می‌رسد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه «خودمنزوی» شده و نشانه‌هایی وجود دارد که حاکی از آن است که او برخی از مشاورانش را از کار برکنار کرده یا به حصر خانگی فرستاده باشد؛ اما در حال حاضر نمی‌خواهم خیلی به این مسئله بپردازم، چون مدرک قابل استنادی در دست نداریم.

بایدن هم‌چنین گفت نسبت به سخنان همتای روس خود که مدعی کاهش تحرکات نظامیان روسیه در اطراف کی‌یف، پایتخت اوکراین شده، بدبین است.

بایدن به خبرنگاران گفت: ''تاکنون نشانه واضحی از خروج نظامیان روسیه از اطراف کی‌یف دیده نشده است.''

به گفته بایدن شواهد بیانگر تقویت حضور نظامی روسیه در شرق اوکراین در منطقه دونباس است.

گرجستان هم به‌خاطر اوکراین به تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه پیوست
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۰۹:۴۵

سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهوری گرجستان شب گذشته، پنج شنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی CNNاعلام کرد که کشورش در تمامی تحریم‌های بین المللی که به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین علیه روسیه وضع شده است، مشارکت خواهد کرد.

وی گفت: «ما در تمام تحریم‌های مالی بین‌المللی [علیه فدراسیون روسیه] شرکت می‌کنیم و این واقعاً برای بخش مالی کشور ما بسیار پرمعنا است. علاوه بر این ما همچنین در تمام قطعنامه‌های بین‌المللی که برای حمایت از اوکراین ایجاد شده‌اند، مشارکت می‌کنیم.»

حمایت گرجستان از تحریم‌ها علیه فدراسیون روسیه پس از اظهارات شنیده شده درباره الحاق احتمالی اوستیای جنوبی به خاک روسیه اعلام شده است. پیش از این دولت گرجستان تصمیم گرفته بود که به دلیل خسارات مالی جدی وارده به شرکت‌های تجاری گرجی و مردم این کشور، از تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه حمایت نکند.

وزارت دفاع روسیه: سرنگونی بالگرد حامل فرماندهان گردان آزوف در آسمان ماریوپل
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۰۹:۴۵

سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه شب گذشته اعلام کرد که طرف اوکراینی تلاش کرد تا مقامات ستاد فرماندهی نیروهای ملی گرای گردان "آزوف" را با دو بالگرد میگ-8 از شهر ماریوپل تخلیه کند که یکی از آنها با استفاده از سامانه موشکی آمریکایی "استینگر" که پیش از این بدست نیروهای مردمی دونتسک افتاده بود، سرنگون شد. به گفته وی، دومین بالگرد اوکراینی نیز آسیب دیده و به سمت دریا فرار کرد که این بالگرد هم در فاصله 20 کیلومتری ساحل سقوط کرد.

نیروهای مردمی دونتسک اعلام کردند که اجساد نظامیان ارشد آزوف در محل سقوط بالگرد پیدا شد و دو تن از آنها از این حادثه جان سالم به در برده و بازداشت شدند.

انگلیس مدعی خسارت غیرمنتظره روسیه در جنگ اوکراین شد
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۰۹:۲۰

وزارت دفاع انگلیس بامداد جمعه با صدور بیانیه‌ای مدعی شد؛ روسیه در حال گسیل عناصری از نیروهای خود از گرجستان برای تقویت تهاجم به اوکراین است.

در این بیانیه آمده است که بین یک هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار تن از این نیروها در حال سازماندهی مجدد در سه گروه تاکتیکی هستند.

طبق ارزیابی ادعایی وزارت دفاع انگلیس، بعید است که روسیه قصد داشته باشد نیروهای کمکی جدیدی را مستقر کند و این نشان دهنده خسارات غیرمنتظره ای است که در طول جمله به اوکراین متحمل شده است.

در اقدامی متقابل روسیه مقامات ارشد اتحادیه اروپا را در لیست سیاه قرار داد
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۰۸:۵۱
دولت روسیه اعلام کرد در واکنش به تحریم‌های یکجانبه‌ای که اتحادیه اروپا طی هفته‌های اخیر علیه افراد و نهادهای روسی اعمال کرده، تحریم‌هایی را علیه مقامات ارشد اتحادیه اروپا اعمال می‌کند.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، در واکنش به تحریم های دسته جمعی یکجانبه اتحادیه اروپا، طرف روسی تصمیم گرفت بر اساس اصل اقدام متقابل که یکی از اصول اساسی حقوق بین الملل است، فهرست نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نهادهای اروپایی را که حق ورود به خاک روسیه را ندارند، گسترش دهد.

این وزارتخانه توضیح داد که این محدودیت‌ها شامل «رهبران بلندپایه اتحادیه اروپا»، از جمله تعدادی از اعضای کمیسیون اروپا، رهبران ساختارهای نظامی اتحادیه و اکثریت نمایندگان پارلمان اروپا می‌شود که «سیاست‌های ضد روسی» را ترویج می‌کنند.

در این بیانیه اشاره شده است که در فهرست سیاه روسیه اسامی مقامات بلندپایه از جمله نمایندگان دولت ها و پارلمان‌های تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، شخصیت‌های عمومی و کارمندان رسانه‌ها که مسئولیت اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه روسیه را بر عهده دارند نیز درج شده است.

این وزارتخانه تاکید کرد که در پیامی شفاهی به نماینده اتحادیه اروپا در مسکو به وی درباره رویه جدید خود اطلاع و هشدار داده است که "هر گونه اقدام خصمانه اتحادیه اروپا و اعضای آن از این پس پاسخ سختی را به همراه خواهد داشت."

این وزارتخانه اسامی مقامات اروپایی که در لیست سیاه قرار گرفته اند را فاش نکرد.

کارل نهمر:اتریش به شدت با تحریم نفت و گاز روسیه مخالف است
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۰۸:۴۹

«کارل نهمر»، صدراعظم اتریش روز پنجشنبه گفت اتریش با تحریم عرضه نفت و گاز طبیعی از روسیه به اروپا مخالف است زیرا به شدت به آنها وابسته است.

صدراعظم اتریش گفت که اتریش به گاز روسیه متکی است. وی در تلویزیون گفت: «بنابراین، ما به وضوح هرگونه ایده در مورد توقف واردات گاز روسیه یا نفت روسیه را رد می‌کنیم.»

پیشتر روسیه هشدار داده بود که اگر غرب به تحریم‌هایش ادامه دهد و به ویژه تحریمی علیه نفت این کشور اعمال کند، مسکو ممکن است خط لوله اصلی گاز خود را به آلمان ببندد.

همچنین پیشتر «اولاف شولتز»، صدر اعظم آلمان با هشدار درباره تحریم بخش انرژی روسیه گفته بود که اروپا عمداً از چنین اقدامی فاصله گرفته چون این کار امنیت انرژی اروپا را به خطر می‌اندازد.

پوتین: آمریکا تلاش می‌کند از بی‌ثباتی جهانی استفاده کند
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۰۸:۴۹

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در جلسه دولت با تاکید بر اینکه "ایالات متحده با ایجاد امواج جدید کسری بودجه در جهان، سعی خواهد کرد مشکلات خود را به قیمت دیگران حل کند"، افزود: "کشورهای غربی تلاش می کنند روسیه را مقصر اشتباهاتشان جلوه دهند."

وی خاطرنشان کرد: تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه بهای"حق آزادی و استقلال روسیه و حفظ منافع و ارزش‌های این کشور" است.

پوتین روز پنجشنبه فرمانی را درباره سازوکار پرداخت هزینه گاز طبیعی عرضه شده به کشورهای غیردوست از جمله اتحادیه اروپا به روبل روسیه امضا کرد.

بر اساس این فرمان، مشتریان در کشورهای غیردوست باید به واحد پول روسیه در بانک‌های روسیه حساب باز کنند و این فرمان از اول آوریل ۲۰۲۲ لازم الاجرا خواهد شد.

علام آتش بس انسانی در ماریوپل/روسیه و اوکراین فردا مذاکراتشان را از سر می‌گیرند
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۰۸:۴۴
خبرگزاری رویترز به نقل از یک مذاکره کننده اوکراینی گزارش داد که مذاکرات صلح با روسیه فردا جمعه اول آوریل به صورت آنلاین از سر گرفته می شود.

طبق این تصمیم طی امروز پنجشنبه در شهر ماریوپل آتش بس انسانی جهت تخلیه غیرنظامیان اعلام شد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام با مشارکت مستقیم کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و کمیته بین المللی صلیب سرخ انجام شود.

در همین راستا، یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا "پنتاگون"، روز چهارشنبه تاکید کرد که نیروهای روسیه پس از کنترل نیروگاه هسته ای چرنوبیل در تاریخ 24 فوریه، شروع به عقب نشینی از این سایت هسته‌ای کردند.

آمریکا:کاروان نظامی روسیه به کی‌یف از هم پاشیده شده است
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۰۸:۴۴

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرده است که مشخص نیست کاروان خودروهای نظامی روسیه به کی‌یف پس از ناکامی در تکمیل مأموریت خود دیگر وجود دارد یا خیر، چون این کاروان نظامی از هم پاشیده است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت: «من حتی نمی‌دانم در این مرحله هنوز وجود دارد یا نه… آنها واقعاً هرگز مأموریت خود را انجام ندادند.»

روز گذشته نیز، نتاگون، اعلام کرده بود که نیروهای روسیه در حال عقب نشینی از سایت هسته‌ای چرنوبیل در اوکراین هستند. در همین ارتباط نیز یک مقام ارشد آمریکایی ادعا کرد که نیروهای روسی در حال «فرار» از تأسیسات و رفتن به بلاروس هستند

خبرگزاری فرانسه جزئیات و خبرهای بیشتری از این گزارش را اعلام نکرده، اما روز گذشته در جریان مذاکرات اوکراین و روسیه اعلام شده بود که نیروهای ارتش روسیه در حال تغییر آرایش جنگی خود در اوکراین و جابه جایی نیرو از مناطق شمالی به شرق اوکراین هستند، هرچند در همان زمان اعلام شد که این تغییر آرایش نظامی ارتش روسیه به معنای آتش بس و یا عقب نشینی در اوکراین نیست.

اردوغان:نشست روسیه و اوکراین در استانبول برای صلح شتاب پیدا کرده است
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۰۸:۴۴

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه در جریان تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود، «ولادیمیر زلنسکی» اعلام کرد که دیدار هیئت‌های روسیه و اوکراین در استانبول «شتاب معناداری» برای دستیابی صلح پیدا کرده است.

اردوغان همچنین پیشنهاد خود برای زمینه سازی دیدار زلنسکی و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهور اوکراین و روسیه را تکرار کرد.

زلنسکی:روسها روی مناطق راهبردی متمرکز شده اند
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۰۸:۴۲

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد: اوضاع در مناطق جنوبی و دونباس همچنان بسیار دشوار است.

وی افزود: نیروهای ما به مقابله با نیروهای روسیه در شمال کی یف پرداختند.

رئیس جمهور اوکراین تاکید کرد: نیروهای روسیه از مناطقی که در آنجا با مشکل روبرو شده‌اند، عقب نشینی کرده‌اند تا بر مناطق مهم‌تر متمرکز شوند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین همچنین گفت که دو مقام امنیتی این کشور را به اتهام خیانت به اوکراین برکنار کرده است.

وی تصریح کرد: یک تصمیم دیگر در ارتباط با ضد قهرمانان گرفته شد. اکنون من وقت برخورد با تمام خائنان را ندارم، اما به تدریج همه آن‌ها مجازات خواهند شد. این دو فرمانده نائوموف آن دری اولهوویچ رئیس اداره امنیت داخلی سرویس امنیتی اوکراین و کریوروچکو اولکساندروویچ رئیس دفتر سرویس امنیتی اوکراین در منطقه خیرسون هستند که از سمت خود برکنار شده‌اند.

زلنسکی توضیح داد: نیروهای روسیه در دونباس، ماریوپل و خارکف، در حال جمع آوری منابع برای انجام یک حمله شدید هستند. ما دفاع خواهیم کرد و همه تلاش خود را برای متوقف کردن آن‌ها و پاک‌سازی سرزمین اوکراین از آن‌ها انجام خواهیم داد.

وی افزود: نبردهایی در پیش خواهند بود. ما هنوز باید مسیر بسیار دشواری را طی کنیم تا به خواسته‌های خود برسیم.

آتش ‎سوزی انبار نفت در منطقه چرنیهیو اوکراین
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۰۸:۳۶

کی یف از مبادله اسرای روس با ۸۶ نظامی اوکراینی خبرداد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز جمعه گفت که اقدام اوکراین در بمباران یک تاسیسات نفتی در شهر بلگورود در جنوب روسیه، تاثیر منفی بر مسیر مذاکرات میان مسکو و کی‌یف دارد.

وی در پاسخ به سوالی در این باره که آیا بمباران تاسیسات روسیه توسط اوکراین اقدام تشدید آمیز به شمار می‌آید، گفت: «این اقدام گامی نیست که بتواند در آماده سازی شرایط مناسب برای ادامه گفت‌وگوها میان مسکو و کی‌یف به شمار آید».

وی از ارائه جزئیات بیشتر در این زمینه خودداری کرد و گفت که این موضوع باید توسط سازمان‌های امنیتی مربوطه پاسخ داده شود.

در ساعات ابتدایی امروز (جمعه) یک مقام منطقه‌ای روس گفت که دو بالگرد نظامی اوکراین به یک انبار نفت در شهر بلگورود روسیه حمله کردند که به نوشته رویترز، اولین اتهام حمله هوایی اوکراین به خاک روسیه از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه مسکو علیه کی‌یف است.

به نوشته رویترز، تصاویر منتسب به این حمله که در فضای مجازی منتشر شده، چیزی شبیه به شلیک چند موشک از ارتفاع پایین و به دنبال آن یک انفجار را نشان می‌دهد. این خبرگزاری افزوده که نتوانسته این تصاویر را تایید کند.

طبق این گزارش، شرکت نفت روسی «روسنفت» (Rosneft) که مالک این انبار است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این آتش‌سوزی به کسی آسیب نرسیده، اگرچه هیچ اطلاعاتی در مورد علت آن ارائه نکرد.

اوکراین به آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که تمام نیروهای روسی نیروگاه هسته ای چرنوبیل را ترک کرده اند. این موضوع از سوی مقامات روسی در جلسه امروز رافائل گروسی در کالینینگراد تایید شد.

ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان روز جمعه در گفت و گو با یک رادیوی محلی اعلام کرد: جایگزین کردن گاز ارزان روسیه با گاز گران آمریکا یک طرح احمقانه است.

وی تصریح کرد: این به این معنا نیست که ما مجبوریم شب ها، لباس گرمتری بپوشیم تا گاز کمتری مصرف کنیم یا اینکه یک مقدار پول اضافه تر برای خرید گاز بپردازیم بلکه واقعیت این است که اگر صادرات گاز روسیه قطع شود مجارستان هیچ گازی نخواهد داشت.

نخست وزیر مجارستان افزود: ۸۵ درصد گاز مجارستان و ۶۴ درصد نفت این کشور از روسیه وارد می شود و جغرافیای این کشور مانع تنوع بخشیدن به منابع انرژی است.

آلفرد استرن مدیر عامل شرکت نفت و گاز «او ام وی» اتریش نیز در گفت وگو با رسانه ها اعلام کرد: ممکن است برخی کشورهای اروپایی بتوانند بدون گاز روسیه دوام بیاورند اما اتریش به عنوان کشوری محصور در خشکی، امسال نمی تواند از طریق واردات ال ان جی مشکلات خود در حوزه انرژی را حل کند.

وی گفت: تنوع بخشیدن به منابع گازی، هم در حوزه زیرساخت ها و هم در حوزه خرید گاز هزینه بسیار بالایی دارد.

همچنین، در شرایطی که مقامات آلمانی از نپذیرفتن درخواست مسکو برای پرداخت هزینه گاز به روبل خبر داده اند، مارتین برودرمولر مدیرعامل شرکت صنایع شمیایی باسف، پرداخت نکردن بهای گاز روسیه به روبل را اقدامی غیرمسئولانه عنوان کرد.

وی گفت: آیا ما با چشمان باز می خواهیم اقتصادی که دهه ها برای ساختن آن تلاش کرده ایم از بین ببریم. قطع گاز روسیه می تواند بدترین بحران اقتصاد آلمان از زمان پایان جنگ جهانی دوم را رقم بزند.

واشنگتن تحریم‌های اعمال شده بر محصولات کشاورزی روسیه از جمله تحریم صادرات کودهای شیمیایی را که به دلیل بحران اوکراین علیه مسکو اعمال شده بود، به حالت تعلیق درآورد.

گفته می‌شود هدف از این اقدام محافظت از کشاورزان ایالات متحده در برابر کمبود شدید محصولات شیمیایی با ادامه افزایش قیمت مواد غذایی در این کشور است.

براساس گزارش دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) خزانه داری ایالات متحده اخیراً مجوز کلی در تاریخ ۲۴ مارس منتشر کرد که عملاً محدودیت‌های واردات کودهای روسی را حذف کرده است.

این سند معاملات مربوط به صادرات و صادرات مجدد کالاهای کشاورزی را که ماه گذشته توسط «هیئت تحریم کننده فعالیت‌های خارجی مضر روسیه» تحریم شده بود را مجاز اعلام کرده است.

فهرست محصولات مرتبط با کشاورزی که اکنون از تحریم‌ها معاف شده‌اند شامل مواد غذایی برای انسان، حیوانات زنده، ویتامین‌ها و مواد معدنی، افزودنی‌ها و مکمل‌های غذایی، بذر برای محصولات غذایی، کودها است.

معافیت‌ها همچنین شامل دارو، دستگاه‌های پزشکی، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار، و قطعات جایگزین برای تجهیزات پزشکی و اجزای پزشکی مرتبط با کرونا نیز می‌شوند. تحلیلگران می‌گویند که اتحادیه اروپا ممکن است به زودی به تبعیت از آمریکا در این راستا قدم بردارد.

اگرچه جنگ اوکراین و روسیه تاثیر مستقیمی در صنعت توریسم، مبادلات تجاری و شرایط اجتماعی ترکیه خواهد داشت اما اردوغان در حال بهره برداری از مناقشات پیش آمده است.

«ادعای میانجیگری می‌کند اما به سیاست صادرات پهپاد به اوکراین ادامه می‌دهد؛ از زلنسکی حمایت می‌کند اما به روابط خود با مسکو تاکید دارد». این خلاصه‌ای از سیاست متناقض دولت آنکارا در قبال بحران اوکراین است. عملیات روسیه در اوکراین در حالی وارد سی و هفتمین روز خود شده است که علی‌رغم ادامه مذاکرات میان مسکو و کیف، هنوز نتیجه‌ای جهت پایان درگیری حاصل نشده و ادامه روند درگیری‌ها کشور ترکیه را نیز همانند دیگر کشورها تحت تأثیر خود قرار داده است.

البته ترکیه تا قبل از آغاز درگیری‌ها پیشنهاد میانجیگری را مطرح کرده بود. این روزها نیز شاهد تلاش‌های دیپلماسی گونه این کشور برای خاتمه دادن به بحران اوکراین هستیم ولی علی رغم میزبانی ترکیه در مذاکرات وزرای امورخارجه روسیه و اوکراین که ۱۹ اسفند در حاشیه نشست آنتالیا برگزار شد، پیشرفت چشم‌گیری در ابتکار عمل آنکارا دیده نشده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه امروز جمعه در سخنانی تصریح کرد: ما برای میزبانی نشستی با حضور «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین و تعیین زمان آن تلاش می کنیم و آن دو رویکرد مثبتی در این زمینه دارند.

قرار است امروز روسای جمهور ترکیه و روسیه با یکدیگر تماس تلفنی داشته باشند.

برپایه این گزارش، شهر استانبول ترکیه سه شنبه این هفته شاهد مذاکرات هیات های روسه و اوکراین در سایه تلاش های دیپلماتیک ترکیه به منظور پایان جنگ و برقراری صلح بین دو طرف بحران بود.

وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد به اسنادی درباره آزمایشگاه‌های مخفی ساخت سلاح‌های زیستی در اوکراین دست یافته است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، بر اساس اسنادی که وزارت دفاع روسیه از ایمیل‌های «هانتر بایدن» پسر رئیس جمهور آمریکا به‌دست آورده است، او در سرمایه‌گذاری بر روی تحقیق آمریکایی‌ها درباره عوامل بیماری‌زای خطرناک در اوکراین نقشی کلیدی داشته است.

این خبرگزاری نوشت، اسناد وزارت دفاع روسیه نشان می‌دهد که بین پسر «جو بایدن» و کارکنان دفتر کاهش تهدیدات وزرات دفاع آمریکا و پیمانکاران پنتاگون ارتباطاتی وجود داشته است.

به گفته «ایگور کریلوف» فرمانده نیروهای دفاع در برابر تشعشعات و مواد شیمیایی و میکروبی روسیه، این ایمیل‌ها نشان می‌دهد هانتر بایدن در جذب سرمایه برای پیمانکاران آمریکایی از جمله «بلک اند ویچ» و «متابیوتا» نقشی اساسی داشته و این شرکت‌ها را قادر می‌ساخته بر روی عوامل بیماری‌زا در اوکراین مطالعه کنند.

کریلوف گفت اطلاعات مربوط به دسامبر ۲۰۲۱ نشان می‌دهد شرکت موتورسازی اوکراینی «موتور سیچ» از شرکت پهپادسازی ترکیه‌ای «بیرقدار» درباره احتمال استفاده از این وسایل پروازی بدون سرنشین درباره پاشیدن مواد کشنده با ظرفیت بیست لیتر پرس‌وجو کرده است.

او توضیح داد: «در واقع درباره توسعه وسایل فنی لازم برای نقل و انتقال و استفاده از سلاح‌های زیستی با احتمال به‌کار بردن آن‌ها علیه فدراسیون روسیه صحبت می‌کنیم».

از سوی دیگر سخنگوی وزارت دفاع روسیه نیز در نشستی خبری در این‌باره گفت، در میان ایمیل‌های به‌دست آمده، اسامی افراد مهمی مانند «رابرت پوپ» مدیر وقت برنامه کاهش خطرات وزارت دفاع آمریکا به چشم می‌خورد که قصد داشت کشورهای شوروی سابق را به سمت تحقیق بر روی سلاح‌های زیستی سوق دهد.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت، رابرت پوپ ایده ساخت «خزانه مرکزی میکرو ارگانیسم‌های خطرناک اختصاصی» را در شهر کی‌یف مطرح کرده و «جوانا وینترال» رئیس دفتر آژانس کاهش خطرات در سفارت آمریکا در کی‌یف نیز هماهنگی‌ها میان پروژه‌های نظامی و زیست‌شناسی را در اوکراین بر عهده داشت.

این مقام روس افزود: «تحت مدیریت این فرد (وینترال) آزمایش بر روی پاتوژن‌های مرگبار UP-4، UP-6 و UP-8 در اوکراین اجرا شد که ویروس‌های سیاه‌زخم، تب کریمه-کنگو و لپتوسپیروز را شامل می‌شدند».

هفته گذشته نیز روزنامه «نیویورک پست» نزدیک به حزب جمهوری‌خواه آمریکا نوشت، هانتر بایدن و شرکایش در شرکت گاز اوکراینی «بوریسما»، ۵۰۰ هزار دلار به شرکت متابیوتا منتقل کرده بودند که در اوکراین درباره میکروب‌های عامل همه‌گیری تحقیق می‌کرده است.

گیتا گوپینات، معاون اول مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که تحریم‌های اعمال‌شده توسط کشور‌های غربی علیه روسیه می‌تواند منجر به تکه تکه شدن نظام مالی جهانی و تضعیف سلطه دلار آمریکا در آن شود.

این مقام تأکید کرد که تحریم‌های رادیکال که توسط کشور‌های غربی پس از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین اعمال شده، ممکن است به ظهور بلوک‌های ارزی کوچک مبتنی بر تجارت بین گروه‌های خاصی از دولت‌ها کمک کند.

شبکه تلویزیونی ARD آلمان در گزارشی اعلام کرد که حدود ۹۶ میلیون یورو از موجودی حساب اشخاص حقیقی و حقوقی روسیه در آلمان به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو در پی جنگ اوکراین مسدود شده است.

سازمان فرهنگی، آموزشی و علمی سازمان ملل (یونسکو) اعلام کرد که شماری از کلیساها، مکان های تاریخی و موزه ها به دلیل جنگ در اوکراین آسیب دیده اند..

این نهاد سازمان ملل به ویژه در مورد شهر چرنیهیف هشدار داد.

سرگئی لاوروف در دیدار با سوبرامانیام جایشانکار همتای هندی خود خاطرنشان کرد: این روزها همتایان غربی ما می خواهند همه مسائل بین المللی را به بحران اوکراین تقلیل دهند اما در مقابل، هند تمامی جوانب جنگ اوکراین را در موضع گیری ها در نظر گرفته و یک طرفه قضاوت نکرده است.

هند خواستار آتش بس فوری در اوکراین شده اما به همه قطعنامه های شورای امنیت برای محکوم کردن روسیه رای ممتنع داده است.

روسیه پیشنهاد یک تخفیف بزرگ برای فروش ۱۵ میلیون بشکه نفت خود را به هند داده است.

وزیر خارجه هند نیز روز پنج شنبه در همایش آینده روابط راهبردی هند و انگلیس در حضور لیز تراس همتای انگلیسی خود گفت: در شرایط افزایش قیمت نفت، طبیعی است که کشورها برای کسب منافع حداکثری مردم خود، دنبال معاملات خوب باشند.

جایشانکار در عین حال با اشاره به این موضوع که کشورهای اروپایی، بزرگترین خریداران انرژی روسیه هستند، گفت: اگر دو سه ماه دیگر صبر کنیم خواهیم دید که چه کسانی در لیست ۱۰ مشتری اصلی انرژی روسیه هستند و شک دارم هند در میان آنها باشد.

این سخنان وزیر خارجه هند در حالی بیان شد که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه برای دیداری ۲ روزه، پنج شنبه وارد دهلی نو شد و امروز با نارندا مودی نخست وزیر هند دیدار می کند.

دیدار لاوروف از روسیه در شرایطی انجام می شود که پایتخت های غربی منتقد سکوت دهلی نو در قبال جنگ اوکراین و خرید نفت ارزان از مسکو هستند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه امروز جمعه در سخنانی تصریح کرد: ما برای میزبانی نشستی با حضور «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین و تعیین زمان آن تلاش می کنیم و آن دو رویکرد مثبتی در این زمینه دارند.

تصاویر آمریکایی که به دست رویترز رسیده است، خسارات وارده به یک مرکز نگهداری غلات را در شرق اوکراین نشان می‌دهد و حاکی از شدت حملات ارتش روسیه است، حملاتی که عرضه جهانی غذا را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

در این دو تصویر سیاه‌وسفید ساختمان‌های مستطیل شکل بلندی در شرق اوکراین دیده می‌شود، یکی صحیح و سالم در در ماه ژانویه و دیگری با سقفی خراب شده در ماه مارس.

معاون اول رئیس ستاد رئیس‌جمهوری قزاقستان به‌همراه نماینده ویزه رئیس‌جمهوری این کشور در امور همکاری‌های بین‌المللی چند روز قبل در سفری دو روزه به بروکسل رفتند تا درباره گسترش همکاری قزاقستان و اتحادیه اروپا گفت‌وگو کنند.

تیمور سلیمانوف، معاون اول رئیس ستاد رئیس‌جمهوری این کشور گفت: هدف این سفر این بود که به شرکای اروپایی خود نشان دهیم که قزاقستان ابزاری برای دورزدن تحریم‌های این اتحادیه و آمریکا علیه روسیه نخواهد بود.

وی افزود: از تحریم‌ها تبعیت خواهیم کرد. گرچه ما بخشی از یک اتحادیه اقتصادی با روسیه، بلاروس و دیگر کشورها هستیم، اما بخشی از جامعه بین‌المللی نیز هستیم؛ در نتیجه نمی‌خواهیم که هدف تحریم‌های فرعی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار بگیریم.

اکنون، با اعمال تحریم‌های خارجی و کاهش شدید ارزش روبل روسیه، جایگاه اقتصادی روسیه همچنان کاهش یافته است. اگر با نرخ ارز امروزی اندازه گیری شود، اقتصاد روسیه بیست و دومین اقتصاد بزرگ جهان خواهد بود، با تولید ناخالص داخلی (GDP) که خیلی بیشتر از ایالت اوهایو نیست.

این جایگاه فاصله بسیار زیادی با گذشته دارد، زمانی که روسیه یک قدرت واقعی جهانی بود. بر اساس داده های گردآوری شده توسط مورخ اقتصادی فقید آنگوس مدیسون، این کشور در سال 1913 پنجمین اقتصاد بزرگ جهان پس از ایالات متحده، چین، آلمان و بریتانیا بود. در سال 1957، زمانی که شوروی برای پرتاب اولین ماهواره به فضا از ایالات متحده پیشی گرفت، اقتصاد این کشور پس از آمریکا دومین اقتصاد بزرگ جهان بود.

«ماناسه سوگاواره» (Manasseh Sogavare) نخست وزیر جزایر سلیمان می گوید که این کشور به رغم برنامه ریزی برای امضای توافق امنیتی با پکن، به چین اجازه ساخت پایگاه نظامی در خاک خود را نخواهد داد.

وی در توضیح این تصمیم افزود: دولت از پیامدهای امنیتی میزبانی یک پایگاه نظامی آگاه است و آنقدر بی احتیاط نیست که اجازه اجرای چنین طرحی را بدهد.

البته، سوگاواره به جزئیات معاهده امنیتی با چین هم اشاره ای نکرد.

نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه هشدار داد محصولات کشاورزی این کشور که در زمره بزرگترین کشورهای صادر کننده غلات در جهان است، از این پس، فقط به کشورهای «دوست» صادر خواهد شد.

وی با اشاره به تحریم‌های ضدروسی غرب گفت: مایل هستم که توضیحاتی ساده و در عین حال مهم را درباره امنیت غذایی روسیه ارائه کنم. ما فقط خود را ملزم به تأمین غذا و محصولات کشاورزی برای دوستانمان می‌دانیم. خوشبختانه دوستان زیادی هم داریم که اصلاً در موقعیت جغرافیایی اروپا و آمریکای شمالی قرار ندارند.

مدودوف افزود: بهای محموله‌های کشاورزی قابل معامله با کشورهای دوست، به روبل یا واحد ارزی آنها پرداخته خواهد شد.


"اولاف شولتز"، صدراعظم آلمان هفته آینده برای دیدار با "بوریس جانسون"، نخست وزیر بریتانیا به لندن سفر می کند. سخنگوی دولت انگلیس امروز جمعه اعلام کرد که گفتگوهایی در مورد جنگ روسیه علیه اوکراین و سایر موضوعات دوجانبه برنامه ریزی شده است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پیامی توئیتری نوشت که حتی الامکان در اسرع وقت، در رأس هیئتی، از نیروگاه «چرنوبیل» اوکراین بازدید خواهد کرد.

ولادیمیر مدینسکی مذاکره کننده ارشد روسیه اعلام کرد که گفتگوها با اوکراین امروز جمعه از طریق ویدئوکنفرانس در جریان است.

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، پس از سخنرانی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در پارلمان استرالیا، گفت که کشورش تعدادی خودرو زرهی «بوش‌مستر» را به اوکراین ارسال خواهد کرد.

تعداد خودروهایی که قرار است انتقال داده شوند هنوز مشخص نشده است، اگرچه پیتر داتون، وزیر دفاع، پیش‌تر گفته بود که تنها ۴ دستگاه از این مدل خودروی نظامی را می‌توان همزمان با هواپیمای نظامی ترابری استرالیایی حمل کرد.

تصاویر | بوش‌مسترهای استرالیایی در راه اوکراین

کانبرا پیش‌تر، از این وسایل نقلیه در مناطق جنگی مانند افغانستان و عراق استفاده کرده است.

تصاویر | بوش‌مسترهای استرالیایی در راه اوکراین

بوش‌مستر یک خودروی چابک نظامی ۴ چرخ است که از سال ۱۹۹۷ توسط شرکت «تالس» استرالیا تولید می‌شود.

تصاویر | بوش‌مسترهای استرالیایی در راه اوکراین

این خودروی زرهی به طول ۷ متر و ۱۸۰ سانتی‌متر و ارتفاع ۲ متر و ۶۵۰ سانتی‌متر، ۲ متر و ۴۸۰ سانتی‌متر عرض دارد و به غیر از راننده می‌تواند ۹ نفر سرنشین داشته باشد.

تصاویر | بوش‌مسترهای استرالیایی در راه اوکراین

بوش‌مستر یک موتور دیزلی دارد که خروجی آن ۳۰۰ اسب‌بخار و حداکثر سرعت‌اش ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است.

تصاویر | بوش‌مسترهای استرالیایی در راه اوکراین

طبق آخرین آمارها، از این وسیله نقلیه زرهی تاکنون نزدیک به ۱۲۰۰ دستگاه تولید شده است.

وزارت دفاع روسیه تصاویری از خودروهای زرهی به دست آمده از نیروهای اوکراینی در مجاورت چرنیهیو منتشر کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای تقویت روابط با دهلی در هندوستان به‌سر می‌برد.

لاوروف در بیانیه‌ای که پیش از گفت‌وگو با همتای هندی خود یعنی سوبرهمانیام جایشانکار منتشر کرد، گفت که روسیه از واکنش هند در موضوع اوکراین قدردانی می‌کند.

لاوروف در این خصوص گفت: «ما تشکر می‌کنیم که هند این وضعیت را در تمام واقعیت‌ها و نه صرفا یک‌طرفه می‌پذیرد».

هند از انتقاد از روسیه به دلیل حمله به اوکراین خودداری کرده است.

این کشور تلاش کرده است تا از طریق یک طناب دیپلماتیک بر سر اوکراین حرکت کند، زیرا تلاش می‌کند روابط خود را با مسکو و غرب متعادل کند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه می‌گوید مذاکرات صلح باید ادامه داشته باشد حال آنکه شاهد درک به مراتب بهتر شرایط کریمه و دونباس از سوی طرف اوکراینی هستیم. مسکو پیشتر گفته بود کریمه جزئی از خاک روسیه است و به اوکراین بازگردانده نخواهد شد.

معاون وزارت دفاع اوکراین می‌گوید روسیه به دنبال متمرکز کردن سامانه‌های موشکی در جنوب شرق بلاروس است. این اقدام در راستای تحقق هدف ارتش روسیه مبنی بر تسلط کامل بر مناطق دونتسک و لوهانسک انجام می‌شود.


"سرگئی لاوروف"، وزیر امور خارجه روسیه به هند سفر کرده است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که قرار است وی روز جمعه در هند با "نارندرا مودی"، نخست وزیر این کشور دیدار کند.
بر اساس اطلاعات هر دو کشور دیدار با وزیر امور خارجه هند نیز برنامه ریزی شده است. لاوروف پس از چین به هند سفر می کند. این دو کشور پرجمعیت ترین کشورهای جهان هستند که تاکنون نه از تحریم های غرب حمایت کرده اند و نه روسیه را در جنگ اوکراین محکوم کرده اند.


روسیه تهدید کرد که صادرات محصولات کشاورزی را تنها به کشورهای "دوست" محدود خواهد کرد. دیمیتری مدودوف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه، روز جمعه گفت که می‌خواهد نکات ساده اما مهمی در مورد امنیت غذایی در روسیه در مواجهه با تحریم‌های اعمال شده توسط غرب را طراحی کند.
وی افزود: ما تنها به دوستان خود مواد غذایی و محصولات کشاورزی را تحویل خواهیم داد.
مدودف گفت که اولویت در عرضه مواد غذایی، بازار داخلی روسیه و کنترل قیمت در اینجا است. وی تاکید کرد که تحویل محصولات کشاورزی به "دوستان" به روبل و همچنین به پول ملی آنها در نسبت توافق شده انجام می شود.
این مقام روسی تاکید کرد که خوشبختانه روسیه تعداد زیادی از آنها ( کشورهای دوست) را دارد و آنها اصلاً در اروپا یا آمریکای شمالی نیستند.
روسیه در سال 2014، زمانی که کریمه را از اوکراین ضمیمه کرد و غرب با تحریم ها به این اقدام پاسخ داد، واردات بیشتر مواد غذایی از غرب را ممنوع کرد. مدودف گفت که این فهرست اکنون می تواند بیشتر گسترش یابد. بسیاری از شرکت های خارجی، مانند شکلات سازها، ماه گذشته فروش برندهای خود را در روسیه متوقف کردند.


"وانگ یی"، وزیر امور خارجه چین در گفتگو با همتای اندونزیایی خود در تونشی در استان آنهویی در جنوب شرقی چین گفت: نشست سران گروه 20 در ماه نوامبر در جزیره بالی اندونزی نیز باید در درجه اول بر مسائل اقتصادی متمرکز باشد و این نشست نباید سیاسی شود.
اندونزی امسال ریاست گروه 20 را بر عهده دارد و سران کشورهای این منطقه را برای اجلاس 15 و 16 نوامبر به بالی دعوت کرده است.

«اولکساندر پاولیوک» فرماندار منطقه کی یف واقع در شمال اوکراین، می‌گوید روسیه به عقب نشینی برخی از نیروهایش از این منطقه ادامه داده و آنها را به بلاروس منتقل می‌کند.

نیروهای روسیه در حال حاضر روستای هوستومل در حومه کی یف را ترک کرده اند. خبرها حاکی از عقب نشینی نسبی نیروهای روسیه از چرنیهیوف از دیگر شهرهای شمالی اوکراین است.

کاخ کرملین اعلام کرد که حمله بالگردهای اوکراین به یک مخزن نفت واقع در شهر مرزی «بلگورود» روسیه، شرایط راحتی را برای ادامه مذاکرات صلح رقم نمی‌زند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه در ادامه افزود: مقامات هرچه که لازم باشد برای ساماندهی دوباره زنجیره تأمین سوخت انجام می‌دهند تا از صدمه به ذخایر انرژی شهر بلگورود جلوگیری شود.

این نخستین بار از زمان آغاز جنگ اوکراین است که ارتش این کشور به تدارک حمله در خاک روسیه متهم می‌شود. کی یف هنوز به این اتهام پاسخی نداده است.

اتحادیه اروپا امروز(جمعه) نشست مجازی با چین برای ترغیب این کشور به فشار بر روسیه برگزار خواهد کرد.

این نشست در سایه نگرانی غرب از نزدیک شدن پکن به مسکو برگزار می‌شود.

اتحادیه اروپا قصد دارد چین را قانع کند که به مسکو در برابر تحریم‌های غرب کمک نکند.

ارسلا فوندرلاین، رئیس کمیساریای اروپا و شارل میشل، رئیس شورای اروپایی مذاکرات مجازی با رئیس‌جمهور و نخست وزیر چین خواهند داشت.

روسیه اخیرا طی مذاکراتی در ترکیه اعلام کرد که قصد دارد فعالیت نظامی خود را در کی‌یف و چرنیهیف کاهش دهد.

امروز (جمعه) آخرین مهلت خریداران گاز روسیه در اروپا برای پرداخت مبلغ گاز به صورت روبل (واحد پول روسیه) است. در همین حال، قرار است مذاکرات برای پایان بخشیدن به این جنگ ۳۷ روزه ادامه یابد؛ این در حالیست که اوکراین برای حمله روسیه در جنوب و شرق این کشور آماده می‌شود.

همزمان با ورود جنگ اوکراین به ششمین هفته و فروکش کردن شوک‌های اقتصادی اولیه علیه روسیه، مقامات ارشد آمریکایی در هفته جاری رهبران جهان را تحت فشار قرار دادند تا به تشدید فشارها علیه مسکو ادامه داده یا به کارزار تحریم‌ها و سایر اقدامات بپیوندند.

پوتین در بیانیه‌ای که از سوی تلویزیون روسیه پخش شد، فرمانی را قرائت کرد که براساس آن روبل باید جایگزین ارزهای دیگری شود که کشورهای خریدار در ازای گاز روسیه پرداخت می‌کنند و به گفته رئیس جمهوری روسیه این جایگزینی حق حاکمیت روسیه را تقویت کرده و از مشاغل روسیه حمایت می‌کند.

در پاسخ به این اقدام آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: حالا در پاسخ به این اقدام باید گفت غرب مورد باج‌خواهی قرار نخواهد گرفت.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد دولت آلمان هم گفت که وی هنوز چنین فرمانی را که نشان دهد باید در قبال خرید گاز روسیه، روبل پرداخت کرد، ندیده است.

وی تاکید کرد که کشورش برای تمام سناریوها در این زمینه آماده است، از جمله قطع صادرات گاز روسیه به اروپا.

پیش از این اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفته بود که وی به پوتین گفته بر اساس قرارداد، آلمان هم‌چنان به پرداخت پول گاز به یورو و دلار ادامه می‌دهد.

ولادیمر پوتین، تحت فراخوان سالانه روسیه به خدمت سربازی در فصل بهار، در فرمانی ۱۳۵ هزار سرباز جدید را به خدمت فراخواند، اما وزارت دفاع روسیه اعلام کرد این فراخوان با جنگ اوکراین ارتباطی ندارد.

در شرایطی که مقام‌های مسکو بارها خواستار تضمین‌ عدم عضویت اوکراین در ناتو شده‌اند، دبیرکل این ائتلاف نظامی غربی روز پنجشنبه (امروز) اظهارات تندی علیه مسکو ایراد کرد.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» موسوم به ناتو به منظور ارائه گزارش سالیانه این ائتلاف نظامی غربی درباره سال گذشته میلادی (۲۰۲۱) در بروکسل مقر ناتو یک نشست خبری ترتیب داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، استولتنبرگ در این کنفرانس خبری درباره بحران اوکراین اظهارنظر کرد و به تندی علیه روسیه موضع گرفت.

دبیرکل ناتو از ترکیه به دلیل میزبانی از مذاکرات اخیر هیات‌های روسیه و اوکراین در استانبول قدردانی کرد و گفت که از همه تلاش‌ها به منظور پیدا کردن راه‌حل سیاسی به منظور پایان دادن به «این جنگ وحشیانه و بی معنی» استقبال می‌کند.

نمایندگان اعزامی روسیه و اوکراین، روز سه شنبه در استانبول به میزبانی ترکیه مذاکراتی چند ساعته را برگزار کردند؛ نشستی که پیش از آغاز آن رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور در حضور هیات‌های مسکو و کی‌یف سخنرانی کوتاهی انجام داد و خواستار «آتش‌بس فوری» شده بود.

ینس استولتنبرگ در ادامه به شدت به مواضع مسکو در قبال اوکراین تاخت و ادعا کرد: «روسیه به طور مکرر درباره نیات خودش دروغ گفته است». وی افزود، تنها باید روسیه را با اقداماتش قضاوت کرد و نه گفته‌هایش.

وی همچنین درباره وضعیت میدانی درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین که از روز پنجم اسفندماه سال گذشته آغاز شد و همچنان ادامه دارد، اظهارنظر کرد.

به گفته دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، طبق اطلاعاتی که این ائتلاف نظامی در اختیار دارد، «واحدهای (نظامی) روسیه در حال عقب‌نشینی نیستند بلکه در حال تغییر موقعیت و جابجایی هستند».

براساس گفته ویاچسلاو گلادکوف فرماندار بلگورود در روسیه، ۲ هلی کوپتر نظامی اوکراین روز جمعه به یک مخزن سوخت در این منطقه حمله کردند منجر به زخمی شدن دو کارگر شد.

این مقام محلی روسیه از تخلیه مناطق اطراف در مرز اوکراین خبر داد.

شرکت روسنفت که مالک این مخزن نفتی است، اعلام کرده که در این حمله کسی آسیب ندیده است.

یک انبار مهمات نزدیک بلگورود نیز روز چهارشنبه آتش گرفت و موجب یک سری انفجار در این منطقه شد.

قیمت نفت در بازار‌های جهانی امروز با ۵.۷۵ درصد کاهش نسبت به روز گذشته به ۱۰۳ دلار در هر بشکه رسید.
قیمت شاخص نفت خام برنت دریای شمال امروز (۱۲ فروردین ماه) در بازار‌های جهانی نسبت به اواخر هفته گذشته با ۵ دلار و ۲۲ سنت کاهش به ۱۰۳ دلار و ۳۸ سنت رسیده که نسبت به آخرین قیمت‌های معاملاتی روز گذشته ۵.۷۵ درصد کاهش را به خود دیده است.
همچنین قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در بازار‌های جهانی با ۳ دلار و ۳۰ سنت افزایش به ۹۸ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه رسید که نسبت به آخرین قیمت‌های معاملاتی روز گذشته ۳.۴۵ درصد کاهش را به خود دیده است.

قیمت نفت برنت دریای شمال روز جاری نسبت به ۵ روز پیش با کاهش ۱۱.۸۶ درصد یا ۱۳ دلار و ۹۲ سنتی روبرو شده است، همچنین قیمت این محصول نسبت به ۲۰ روز پیش کاهشی ۹.۲۵ درصدی یا ۱۰ دلار و ۸۹ سنتی و نسبت به دو ماه پیش با افزایشی ۲۱.۲۸ درصدی یا ۲۲ دلار و ۳۰ سنتی روبرو شده است.

رسانه‌های عربی خبر دادند، بعد از آنکه مشخص شد ژیمناست سابق و ۳۸ساله روسی که گفته می‌شود، همسر سری پوتین است به همراه فرزندان‌شان در منطقه‌ای لاکچری در کوه‌های سوئیس زندگی می‌کند، ده‌ها هزار نفر از مخالفان ولادیمیر پوتین درخواستی را برای اخراج او از این کشور تقدیم مسئولان سوئیس کرده‌اند.

به نوشته این رسانه‌ها، در طومار تهیه شده از مسئولان سوئیسی خواسته شده تا با توجه به گذشت بیش از یک ماه از جنگ پوتین در اوکراین، همسر [ادعایی]او از سوئیس خارج شده و به پوتین بپیوندد.

این طومار به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی منتشر و در آن آلینا کابیووا دیکتاتور متوهم توصیف و خواهان سلب تمام مدال‌های المپیک او هم شده است.

هنوز مشخص نیست که سوئیس چه موضعی در رابطه با این مساله آن هم در شرایطی که کرملین به طور کامل ارتباط این ژیمناست سابق تیم ملی روسیه را با پوتین نفی می‌کند، خواهد داشت.

جان سالیوان، سفیر آمریکا در روسیه در گفت: دو سال و نیم پیش که کارم را شروع کردم، اوضاع واقعا بد بود و تا امروز، بدتر هم شده است.

او در شرایطی نمایندگی آمریکا در روسیه را برعهده دارد که تسلیحات آمریکایی موجب مرگ نیروهای کشور میزبانش شده و تحریم‌های غرب اقتصاد روسیه را به‌شدت ضعیف کرده است.

او اظهار داشت که دیدارهایش با مقامات وزارت خارجه روسیه تاکنون به «خصومت و توهین شخصی» کشیده نشده و واکنش سیاسی تندی هم علیه سفارت آمریکا در روسیه صورت نگرفته است.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب از مذاکرات کنونی میان طرف‌های یمنی در ریاض استقبال کرد و گفت: این مذاکرات گامی در مسیر تحقق این راه حل است و ثبات را به کشورشان بازمی‌گرداند و مانع این می‌شود که "از یمن به عنوان سکویی برای حمله به همسایگانش استفاده شود."

ابوالغیط حملات مکرر انصارالله یمن به عربستان و امارات را محکوم کرد و آن را "نقض آشکار قوانین بین المللی و قوانین بشردوستانه" دانست.

وی گفت: "باید جامعه جهانی پاسخ جدی و محکمی به اقدامات حوثی‌ها بدهد."

از سوی دیگر ابوالغیط با فولکر پرتس، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در یمن دیدار و درباره حمایت از مرحله انتقالی در سودان صحبت کرد.

ابوالغیط از عدم گشایش سیاسی در سودان به ویژه در سایه بی ثباتی در این کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: باید برای حفظ وحدت سودان از جمله نهاد نظامی سودان تلاش کرد.

وی نسبت به سرانجام دودستگی‌های سیاسی در سودان هشدار داد و بر اهمیت توقف وخامت اوضاع اقتصادی تأکید کرد.

«نیکولای کوبرینتز» رئیس اداره «همکاری اروپایی» وزارت خارجه روسیه روز جمعه (امروز) اظهارنظری طعنه‌آمیز درباره تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو مطرح کرد.

منابع رسانه‌ای غربی از مسکو خبر دادند، نیکولای کوبرینتز رئیس اداره «همکاری اروپایی» در وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه از اتحادیه اروپا نخواهد خواست که تحریم‌هایش علیه مسکو را بردارد.

نیکولای کوبرینتز رئیس اداره «همکاری اروپایی» در وزارت خارجه روسیه همچنین به طعنه تصریح کرد: «اتحادیه اروپا مرکز گیتی و کائنات نیست».

اوکراین اعلام کرده که به زودی می تواند بهتر از حریم هوایی خود محافظت کند. "سرگی کورسونسکی"، سفیر اوکراین در ژاپن در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که این کشور منتظر تحویل مدرن ترین تجهیزات نظامی از ایالات متحده و بریتانیا است. وی همچنین گفت که ارتش روسیه همچنان در دفاع هوایی دست برتر را دارد زیرا هواپیماها و موشک های بهتری در اختیار دارد. وی افزود: «اگر روسیه موشک های کروز را از فاصله دور شلیک کند، ما نمی توانیم به محل پرتاب برسیم. ما باید آنها را رهگیری کنیم. به همین دلیل است که ما به این تجهیزات مدرن نیاز داریم.» کورسونسکی گفت که این تنها راهی است که اوکراین می تواند بهتر از آسمان و شهرهای خود محافظت کند.

۲۷ کشور از جمله روسیه، چین، هند، ونزوئلا و کوبا در چهل و نهمین نشست شورای حقوق بشر در ژنو، پنجشنبه به این قطعنامه رای مثبت دادند و ۱۴ کشور از جمله آمریکا، انگلیس، ژاپن، اوکراین و کشورهای اروپایی با آن مخالفت کردند.

۶ کشور از جمله برزیل و مکزیک نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

این قطعنامه اعمال تحریم‌های یکجانبه از سوی برخی کشورها به عنوان ابزاری برای فشار سیاسی و اقتصادی و ممانعت از اتخاذ تصمیمات آزادانه و مستقل کشورها را محکوم می‌کند.

این قطعنامه همچنین از همه کشورها می‌خواهد که اعمال تحریم‌هایی را که با منشور سازمان ملل مطابقت ندارند، از جمله اقداماتی که تأثیری خارج از حوزه قضایی دارند و روابط تجاری را مختل می‌کنند، پرهیز کنند.

این قطعنامه از ایجاد مکانیسم سازمان ملل برای ارائه حمایت قانونی از کشورهایی که در معرض تحریم هستند حمایت می‌کند و از همه کشورها می خواهد که با گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد تأثیر منفی محدودیت‌ها و تحریم‌ههای یکجانبه بر حقوق بشر، همکاری کنند.

«میشل عون»، رئیس‌جمهوری لبنان با بیان این مطلب از شهروندان لبنانی خواست با شرکت در انتخابات پارلمانی پیش‌رو، دست به انتخاب صحیح بزنند.

وی تاکید کرد تا زمانی که همه مفسدان را افشا نکند، جایگاه خود را رها نخواهد کرد و هر کسی که جایگزین وی شود باید مسئولیت احیای کشور را بر عهده بگیرد.

عون همچنین تاکید کرد که از تمامی طرح‌های بدون شرط برای نجات لبنان حمایت خواهد شد.

انتخابات پارلمانی لبنان قرار است در تاریخ ۱۵ مه ۲۰۲۲ برگزار شود؛ «نجیب میقاتی»، نخست وزیر لبنان پیشتر انصراف خود را از نامزدی در انتخابات پارلمانی لبنان اعلام کرده بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد در حال بررسی ادعای اوکراینی‌ها در این خصوص است که سربازان روسی که نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را اشغال کرده بودند، به دلیل سطح بالای تشعشعات و دریافت سطح بالایی از رادیواکتیو، محل را ترک کرده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته که نیروهای روسیه "به صورت مکتوب، کنترل نیروگاه هسته‌ای را به پرسنل اوکراینی واگذار کرده‌اند".

کارکنان این نیروگاه گفته‌اند که دیگر "بیگانه‌ای" در این محل وجود ندارد.

نیروهای روسیه در آغاز تهاجم خود به اوکراین، کنترل چرنوبیل را به دست گرفتند.

با این حال روسیه کارکنان اوکراینی را در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل نگه داشت تا به فعالیت کاری ادامه بدهند.

نیروگاه اتمی چرنوبیل، محل وقوع بدترین فاجعه هسته‌ای جهان در سال ۱۹۸۶ است و در حال حاضر راکتور هسته‌ای در آن فعال نیست با این حال همچنان نیاز به مدیریت دارد.

سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه شب گذشته اعلام کرد که طرف اوکراینی تلاش کرد تا مقامات ستاد فرماندهی نیروهای ملی گرای گردان "آزوف" را با دو بالگرد میگ-8 از شهر ماریوپل تخلیه کند که یکی از آنها با استفاده از سامانه موشکی آمریکایی "استینگر" که پیش از این بدست نیروهای مردمی دونتسک افتاده بود، سرنگون شد. به گفته وی، دومین بالگرد اوکراینی نیز آسیب دیده و به سمت دریا فرار کرد که این بالگرد هم در فاصله 20 کیلومتری ساحل سقوط کرد.

نیروهای مردمی دونتسک اعلام کردند که اجساد نظامیان ارشد آزوف در محل سقوط بالگرد پیدا شد و دو تن از آنها از این حادثه جان سالم به در برده و بازداشت شدند.

کاخ سفید پنجشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: هیچ برنامه‌ای برای گفت‌وگو بین بایدن و پوتین وجود ندارد.

همچنین در این بیانیه آمده که واشنگتن از تصمیم کشورهای اروپایی برای امتناع از پرداخت بهای گاز روسیه به روبل حمایت می‌کند.

روز پنجشنبه، کرملین فرمانی صادر کرد که به «کشورهای غیردوست» اجازه می‌دهد از طریق یک بانک روسی که این پول را به روبل تبدیل می‌کند، پول گاز طبیعی را به ارز خارجی بپردازند.

این فرمان که توسط رسانه‌های دولتی منتشر شد، یک روز پس از آن صادر شد که رهبران ایتالیا و آلمان گفتند از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تضمین‌هایی دریافت کرده‌اند که هزینه گاز باید به روبل روسیه پرداخت شود.

پوتین گفت که روسیه از امروز جمعه پرداخت روبل را به کشورهای غربی که به دلیل درگیری با اوکراین این مسکو را تحریم کرده‌اند، آغاز خواهد کرد.

وی افزود که اگر خریداران، شرایط جدید از جمله افتتاح حساب روبلی در بانک‌های روسیه را امضا نکنند، قراردادها به حالت تعلیق در خواهند آمد.

وزارت دفاع اوکراین پنجشنبه‌شب در این بیانیه افزود: روسیه تاکنون یک‌هزار و ۳۷۰ موشک به اوکراین شلیک و ۱۵ فرودگاه را تخریب کرده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز یکشنبه اعلام کرد، یکهزار و ۱۱۹ نفر از غیرنظامیان تاکنون در جنگ اوکراین جان باخته‌اند.

سازمان ملل همچنین اعلام کرد از زمان حمله روسیه به اوکراین هزار و ۷۹۰ نفر نیز مجروح شده‌اند.

در بیانیه سازمان ملل که فاصله زمانی بین آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه تا نیمه شب ۲۶ مارس (۶ فروردین) را در بر می‌گیرد آمده است که ۱۵ دختر و ۳۲ پسر به همراه ۵۲ کودک که جنسیت آن‌ها مشخص نیست در میان کشته شدگان جنگ بوده‌اند.

بنا به گفته سازمان سیا، برنز نشانه‌های ملایمی از بیماری را بروز داده و کار خود را از منزل پیگیری می‌کند. هم‌چنین قرار است با گذشت پنج روز و منفی شدن تست‌اش، او دوباره به سر کار برگردد. برنز دو دوز واکسن و دوز تقویتی را هم دریافت کرده بود.

آخرین دیدار حضوری رئیس سیا صبح روز چهارشنبه با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بود که به گفته مقامات کاخ سفید فاصله اجتماعی را رعایت کرده و ماسک ان 95 زده بود. به گفته سیا، به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برنز تماس نزدیکی با بایدن نداشت.

این در حالی است که با اینکه تست کرونای بایدن از ابتدای همه‌گیری تاکنون مثبت نبوده است، اما در هفته‌های اخیر چندین تن که با رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط بوده‌اند، اندکی پس از این دیدارها تست کرونایشان مثبت اعلام شد، از جمله جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، کارین ژان پی‌یر، دستیار جن ساکی و میشل مارتین، نخست وزیر ایرلند!

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا بدون ذکر منبع اظهاراتش، گفت: به‌نظر می‌رسد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه «خودمنزوی» شده و نشانه‌هایی وجود دارد که حاکی از آن است که او برخی از مشاورانش را از کار برکنار کرده یا به حصر خانگی فرستاده باشد؛ اما در حال حاضر نمی‌خواهم خیلی به این مسئله بپردازم، چون مدرک قابل استنادی در دست نداریم.

بایدن هم‌چنین گفت نسبت به سخنان همتای روس خود که مدعی کاهش تحرکات نظامیان روسیه در اطراف کی‌یف، پایتخت اوکراین شده، بدبین است.

بایدن به خبرنگاران گفت: ''تاکنون نشانه واضحی از خروج نظامیان روسیه از اطراف کی‌یف دیده نشده است.''

به گفته بایدن شواهد بیانگر تقویت حضور نظامی روسیه در شرق اوکراین در منطقه دونباس است.

سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهوری گرجستان شب گذشته، پنج شنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی CNNاعلام کرد که کشورش در تمامی تحریم‌های بین المللی که به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین علیه روسیه وضع شده است، مشارکت خواهد کرد.

وی گفت: «ما در تمام تحریم‌های مالی بین‌المللی [علیه فدراسیون روسیه] شرکت می‌کنیم و این واقعاً برای بخش مالی کشور ما بسیار پرمعنا است. علاوه بر این ما همچنین در تمام قطعنامه‌های بین‌المللی که برای حمایت از اوکراین ایجاد شده‌اند، مشارکت می‌کنیم.»

حمایت گرجستان از تحریم‌ها علیه فدراسیون روسیه پس از اظهارات شنیده شده درباره الحاق احتمالی اوستیای جنوبی به خاک روسیه اعلام شده است. پیش از این دولت گرجستان تصمیم گرفته بود که به دلیل خسارات مالی جدی وارده به شرکت‌های تجاری گرجی و مردم این کشور، از تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه حمایت نکند.

سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه شب گذشته اعلام کرد که طرف اوکراینی تلاش کرد تا مقامات ستاد فرماندهی نیروهای ملی گرای گردان "آزوف" را با دو بالگرد میگ-8 از شهر ماریوپل تخلیه کند که یکی از آنها با استفاده از سامانه موشکی آمریکایی "استینگر" که پیش از این بدست نیروهای مردمی دونتسک افتاده بود، سرنگون شد. به گفته وی، دومین بالگرد اوکراینی نیز آسیب دیده و به سمت دریا فرار کرد که این بالگرد هم در فاصله 20 کیلومتری ساحل سقوط کرد.

نیروهای مردمی دونتسک اعلام کردند که اجساد نظامیان ارشد آزوف در محل سقوط بالگرد پیدا شد و دو تن از آنها از این حادثه جان سالم به در برده و بازداشت شدند.

وزارت دفاع انگلیس بامداد جمعه با صدور بیانیه‌ای مدعی شد؛ روسیه در حال گسیل عناصری از نیروهای خود از گرجستان برای تقویت تهاجم به اوکراین است.

در این بیانیه آمده است که بین یک هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار تن از این نیروها در حال سازماندهی مجدد در سه گروه تاکتیکی هستند.

طبق ارزیابی ادعایی وزارت دفاع انگلیس، بعید است که روسیه قصد داشته باشد نیروهای کمکی جدیدی را مستقر کند و این نشان دهنده خسارات غیرمنتظره ای است که در طول جمله به اوکراین متحمل شده است.

دولت روسیه اعلام کرد در واکنش به تحریم‌های یکجانبه‌ای که اتحادیه اروپا طی هفته‌های اخیر علیه افراد و نهادهای روسی اعمال کرده، تحریم‌هایی را علیه مقامات ارشد اتحادیه اروپا اعمال می‌کند.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، در واکنش به تحریم های دسته جمعی یکجانبه اتحادیه اروپا، طرف روسی تصمیم گرفت بر اساس اصل اقدام متقابل که یکی از اصول اساسی حقوق بین الملل است، فهرست نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نهادهای اروپایی را که حق ورود به خاک روسیه را ندارند، گسترش دهد.

این وزارتخانه توضیح داد که این محدودیت‌ها شامل «رهبران بلندپایه اتحادیه اروپا»، از جمله تعدادی از اعضای کمیسیون اروپا، رهبران ساختارهای نظامی اتحادیه و اکثریت نمایندگان پارلمان اروپا می‌شود که «سیاست‌های ضد روسی» را ترویج می‌کنند.

در این بیانیه اشاره شده است که در فهرست سیاه روسیه اسامی مقامات بلندپایه از جمله نمایندگان دولت ها و پارلمان‌های تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، شخصیت‌های عمومی و کارمندان رسانه‌ها که مسئولیت اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه روسیه را بر عهده دارند نیز درج شده است.

این وزارتخانه تاکید کرد که در پیامی شفاهی به نماینده اتحادیه اروپا در مسکو به وی درباره رویه جدید خود اطلاع و هشدار داده است که "هر گونه اقدام خصمانه اتحادیه اروپا و اعضای آن از این پس پاسخ سختی را به همراه خواهد داشت."

این وزارتخانه اسامی مقامات اروپایی که در لیست سیاه قرار گرفته اند را فاش نکرد.

«کارل نهمر»، صدراعظم اتریش روز پنجشنبه گفت اتریش با تحریم عرضه نفت و گاز طبیعی از روسیه به اروپا مخالف است زیرا به شدت به آنها وابسته است.

صدراعظم اتریش گفت که اتریش به گاز روسیه متکی است. وی در تلویزیون گفت: «بنابراین، ما به وضوح هرگونه ایده در مورد توقف واردات گاز روسیه یا نفت روسیه را رد می‌کنیم.»

پیشتر روسیه هشدار داده بود که اگر غرب به تحریم‌هایش ادامه دهد و به ویژه تحریمی علیه نفت این کشور اعمال کند، مسکو ممکن است خط لوله اصلی گاز خود را به آلمان ببندد.

همچنین پیشتر «اولاف شولتز»، صدر اعظم آلمان با هشدار درباره تحریم بخش انرژی روسیه گفته بود که اروپا عمداً از چنین اقدامی فاصله گرفته چون این کار امنیت انرژی اروپا را به خطر می‌اندازد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در جلسه دولت با تاکید بر اینکه "ایالات متحده با ایجاد امواج جدید کسری بودجه در جهان، سعی خواهد کرد مشکلات خود را به قیمت دیگران حل کند"، افزود: "کشورهای غربی تلاش می کنند روسیه را مقصر اشتباهاتشان جلوه دهند."

وی خاطرنشان کرد: تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه بهای"حق آزادی و استقلال روسیه و حفظ منافع و ارزش‌های این کشور" است.

پوتین روز پنجشنبه فرمانی را درباره سازوکار پرداخت هزینه گاز طبیعی عرضه شده به کشورهای غیردوست از جمله اتحادیه اروپا به روبل روسیه امضا کرد.

بر اساس این فرمان، مشتریان در کشورهای غیردوست باید به واحد پول روسیه در بانک‌های روسیه حساب باز کنند و این فرمان از اول آوریل ۲۰۲۲ لازم الاجرا خواهد شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مذاکره کننده اوکراینی گزارش داد که مذاکرات صلح با روسیه فردا جمعه اول آوریل به صورت آنلاین از سر گرفته می شود.

طبق این تصمیم طی امروز پنجشنبه در شهر ماریوپل آتش بس انسانی جهت تخلیه غیرنظامیان اعلام شد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام با مشارکت مستقیم کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و کمیته بین المللی صلیب سرخ انجام شود.

در همین راستا، یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا "پنتاگون"، روز چهارشنبه تاکید کرد که نیروهای روسیه پس از کنترل نیروگاه هسته ای چرنوبیل در تاریخ 24 فوریه، شروع به عقب نشینی از این سایت هسته‌ای کردند.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرده است که مشخص نیست کاروان خودروهای نظامی روسیه به کی‌یف پس از ناکامی در تکمیل مأموریت خود دیگر وجود دارد یا خیر، چون این کاروان نظامی از هم پاشیده است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت: «من حتی نمی‌دانم در این مرحله هنوز وجود دارد یا نه… آنها واقعاً هرگز مأموریت خود را انجام ندادند.»

روز گذشته نیز، نتاگون، اعلام کرده بود که نیروهای روسیه در حال عقب نشینی از سایت هسته‌ای چرنوبیل در اوکراین هستند. در همین ارتباط نیز یک مقام ارشد آمریکایی ادعا کرد که نیروهای روسی در حال «فرار» از تأسیسات و رفتن به بلاروس هستند

خبرگزاری فرانسه جزئیات و خبرهای بیشتری از این گزارش را اعلام نکرده، اما روز گذشته در جریان مذاکرات اوکراین و روسیه اعلام شده بود که نیروهای ارتش روسیه در حال تغییر آرایش جنگی خود در اوکراین و جابه جایی نیرو از مناطق شمالی به شرق اوکراین هستند، هرچند در همان زمان اعلام شد که این تغییر آرایش نظامی ارتش روسیه به معنای آتش بس و یا عقب نشینی در اوکراین نیست.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه در جریان تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود، «ولادیمیر زلنسکی» اعلام کرد که دیدار هیئت‌های روسیه و اوکراین در استانبول «شتاب معناداری» برای دستیابی صلح پیدا کرده است.

اردوغان همچنین پیشنهاد خود برای زمینه سازی دیدار زلنسکی و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهور اوکراین و روسیه را تکرار کرد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد: اوضاع در مناطق جنوبی و دونباس همچنان بسیار دشوار است.

وی افزود: نیروهای ما به مقابله با نیروهای روسیه در شمال کی یف پرداختند.

رئیس جمهور اوکراین تاکید کرد: نیروهای روسیه از مناطقی که در آنجا با مشکل روبرو شده‌اند، عقب نشینی کرده‌اند تا بر مناطق مهم‌تر متمرکز شوند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین همچنین گفت که دو مقام امنیتی این کشور را به اتهام خیانت به اوکراین برکنار کرده است.

وی تصریح کرد: یک تصمیم دیگر در ارتباط با ضد قهرمانان گرفته شد. اکنون من وقت برخورد با تمام خائنان را ندارم، اما به تدریج همه آن‌ها مجازات خواهند شد. این دو فرمانده نائوموف آن دری اولهوویچ رئیس اداره امنیت داخلی سرویس امنیتی اوکراین و کریوروچکو اولکساندروویچ رئیس دفتر سرویس امنیتی اوکراین در منطقه خیرسون هستند که از سمت خود برکنار شده‌اند.

زلنسکی توضیح داد: نیروهای روسیه در دونباس، ماریوپل و خارکف، در حال جمع آوری منابع برای انجام یک حمله شدید هستند. ما دفاع خواهیم کرد و همه تلاش خود را برای متوقف کردن آن‌ها و پاک‌سازی سرزمین اوکراین از آن‌ها انجام خواهیم داد.

وی افزود: نبردهایی در پیش خواهند بود. ما هنوز باید مسیر بسیار دشواری را طی کنیم تا به خواسته‌های خود برسیم.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد