گوناگون

کشف راهی موثر برای ایجاد داروهای ضد کرونایی قوی

کشف راهی موثر برای ایجاد داروهای ضد کرونایی قوی

پارسینه: محققان مهارکننده‌های امیدوار کننده‌ای را معرفی می‌کنند که می‌تواند به دارو‌های ضد ویروسی جدید برای درمان کووید-۱۹ منجر شود.

توسعه سریع واکسن‌های ایمن و موثر کرونا گامی بزرگ در جهت کنترل این بیماری همه گیر بوده است اما با افزایش انواع و توزیع ناهموار جهانی واکسن‌ها، کووید-۱۹ باز هم یک بیماری است که باید مدتی مدیریت شود.

دارو‌های ضد ویروسی که شیوه تکثیر ویروس را مورد هدف قرار می‌دهند، ممکن است بهترین گزینه برای جلوگیری شیوع کووید-۱۹ در جمعیت‌های واکسینه نشده و زیر واکسینه نباشند.

محققان دانشگاه آلبرتا مهارکننده‌های امیدوار کننده‌ای را که می‌توانند برای درمان عفونت‌های کووید-۱۹ استفاده شوند، جدا کردند. دانشمندان از سینکروترون در CLS از راه دور در فراخوان ویژه تاسیسات برای ارائه پیشنهادات کووید-۱۹ استفاده کردند، ابتکاری که برای حمایت از تحقیقات برای کمک به مبارزه با همه گیری ایجاد شده است.

سنکروترون با ایجاد یک روشنایی به محققان کمک می‌کند تا اطلاعات بسیار دقیقی در مورد نمونه‌های خود پیدا کنند. لمیوکس و همکارانش از پرتوی CMCF در CLS برای جستجوی مولکول‌هایی که می‌توانند مانع از تکثیر سارس-کوو-۲ ویروسی که باعث کووید-۱۹ می‌شود، در داخل سلول‌های انسانی استفاده کنند.

این تیم مهارکننده‌هایی را یافت که نوع خاصی از پروتئین به نام پروتئاز را هدف قرار می‌دهند که توسط ویروس برای ایجاد نسخه‌های بیشتری از خود استفاده می‌شود. پروتئاز‌ها مانند تبر عمل می‌کنند و به ویروس کمک می‌کنند پروتئین‌های بزرگ را خرد کند. بدون این پروتئین ویروس نمی‌تواند تکثیر شده و به سلامت انسان آسیب برساند.

لمیو گفت: یکی از مهارکننده‌هایی که ما به عنوان نقطه شروع خود مورد استفاده قرار دادیم، دارویی بود که برای درمان کروناویروس در گربه ایجاد شد. با توجه به دوز مصرفی برای انسان این یک مهار کننده مطلوب نبود، به همین دلیل باید مشتقات جدیدی تهیه شود تا دوز کمتری برای بیماران فراهم شود.

لمیو گفت کووید ۱۹ و هم خانواده‌های آن یعنی سارس و مرس باعث بیماری‌های جدی تنفسی می‌شوند، ویروس‌های کرونا همچنین مسئول طیف وسیعی از بیماری‌ها در انسان و حیوانات هستند. پروتئاز‌ها در بین کروناویروس‌های مختلف بسیار شبیه هستند.

او ادامه داد: به احتمال زیاد هر ضد ویروسی که برای یک ویروس کرونا ایجاد می‌شود، یک مهار کننده خاصیت گسترده است که می‌تواند انواع عفونت‌های کروناویروس از جمله عفونت‌های موجود در حیوانات را درمان کند.

در دهه گذشته، دارو‌های ضد ویروسی خوراکی برای بیماران نیازمند بیشتر در دسترس قرار گرفته است. مهارکننده‌های پروتئاز خوراکی وجود دارد که علائم بیماری‌هایی مانند HIV و هپاتیت C را درمان و مدیریت می‌کند. تیم تحقیق می‌خواهد به مهارکننده‌های سارس-کوو-۲ در قالب قرص کمک کند که درمان کووید -۱۹ را آسان‌تر می‌کند.

لمیو افزود: با توجه به اینکه بسیاری از افراد در سراسر جهان در حال توسعه دارو‌های ضد ویروسی با هدف پروتئاز‌ها هستند، به احتمال زیاد یک یا چند ضد ویروس در بازار وجود دارد. این می‌تواند سهولت دسترسی را برای مردم در سراسر جهان به ویژه در مناطق یا جمعیت‌هایی که واکسن‌ها یک گزینه نیستند، ایجاد کند.

یافته‌های این تیم به تازگی در European Journal of Medicinal Chemistry منتشر شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد