گوناگون

سبک زندگی مهم‌ترین علت ایجاد افسردگی

پارسینه: یک روانشناس با اشاره به شیوع فراوان افسردگی در جامعه، گفت: در جوامعی با فعالیت‌های شاد کمتر و فشار روانی زیاد، شیوع بیماری بیشتر است.

افسردگی را از بیماری‌های شایع قرن حاضر برشمرد و افزود: شیوه و سبک زندگی مهم‌ترین علت ایجاد این بیماری است.


به گفته‌ی وی، افزایش استرس، کاهش روابط انسانی و پیچیده شدن این روابط سبب شده تا انطباق افراد با زندگی کنونی دشوار و زمینه‌ساز ابتلا به افسردگی شود.


این روانشناس با بیان این‌که وجود یک دوره‌ی غم و ناراحتی گذرا در هر دوره‌ای از زندگی انسان طبیعی است، ادامه داد: تنها زمانی افسرده بودن شخص محرز می‌شود که علائم غم، ناراحتی و انزوا شخص طولانی و عمیق شود.


کرمی با اشاره به شیوع بیشتر افسردگی در زنان نسبت به مردان، وجود شرایط سخت جامعه برای زنان را از علل شیوع این عارضه دانست و گفت: افسردگی علائم فراوانی دارد.


وی با بیان این‌که علائم افسردگی برای بسیاری افراد قابل تشخیص است، افزود: علائم می‌تواند فیزیکی، روانی و یا رفتاری باشد.


گوشه‌گیری، انزوا، کاهش انرژی، از دست دادن علایق، کاهش عملکرد در شغل و روابط خانوادگی، کاهش هیجان‌های مثبت، کاهش تمرکز، افزایش اضطراب و استرس و یا علائم فیزیکی مانند مشکلات خواب، کاهش و یا افزایش مفرط وزن و افتادگی شانه‌ها به هنگام راه رفتن از نشانه‌های ابتلا به افسردگی است.


این روانشناس با اشاره به گستردگی طیف علائم افسردگی گفت: این امکان وجود دارد که افسردگی در برخی نوجوانان به شکل پرخاشگری و ناسازگاری بروز کند.



کرمی مرحله‌ی نخست درمان را برای افراد مبتلا به افسردگی حاد، درمان دارویی برشمرد و افزود: برای افرادی که درجات کمتری از افسردگی را دارند درمان‌های روانشناختی، شناختی درمانی و شناختی رفتاری نتیجه‌بخش است.



وی رفتار اطرافیان و تغییر سبک زندگی را در افرادی که به افسردگی واکنشی مبتلا هستند بسیار موثر دانست و گفت: در این بیماران، افسردگی به علت تغییرات محیط زندگی به وجود آمده که تغییرات محیطی می‌تواند در درمان بیماری این افراد بسیار موثر باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد