گوناگون

فشار خون دوران بارداری قابل پیش‌بینی و پیشگیری نیست

پارسینه: متخصص زنان و زایمان (فلوشیپ پریناتولوژی) گفت: فشار خون دوران حاملگی قابل پیش‌بینی و پیشگیری نیست فقط با مراقبت‌های دوران بارداری می‌توان فشار خون بارداری را تشخیص و با اقدام به موقع جان مادر را نجات داد.

دکتر فاطمه میرزایی با بیان این مطلب تصریح کرد: نمی‌توان دارویی را تجویز کرد که فرد در دوران بارداری دچار فشار خون این دوران نشود.


وی اظهار کرد: زمانی که فشار خون حاملگی در این دوران شدید است تا زمانی که ختم حاملگی نشود، اوضاع بهتر نمی‌شود.


میرزایی با بیان اینکه در کشور ایران فشار خون یکی از عوامل مرگ و میر مادران به شمار می‌رود، اظهار کرد: فشار خون در این دوران بر اساس اینکه کدام ارگان‌ها را درگیر می‌کند به فشارخون خفیف و شدید تقسیم‌بندی می‌شود.


این متخصص زنان و زایمان بیان کرد:هیچ آزمایشی نداریم که پیش‌بینی کند فرد در دوران بارداری دچار فشار خون حاملگی می‌شود.



وی با بیان اینکه فردی که قبل از حاملگی دچار بیماری فشار خون است در دوران حاملگی نیز این مشکل را خواهد داشت، تصریح کرد: زنان باید قبل از حاملگی از نظر سلامتی مورد چکاپ قرار گیرند.


میرزایی گفت: برای افرادی که دچار فشار خون مزمن هستند مصرف بعضی از داروهای این بیماری در دوران بارداری ممکن است عوارضی ایجاد کند.


این متخصص زنان و زایمان تاکید کرد: بارداری در کسانی که فشار خون مزمن دارند باید بر اساس برنامه و نظر پزشک باشد تا برای آنها داروهای فشارخون با عوارض کمتر تجویز شود.


میرزایی گفت: فشار خون دوران حاملگی در طول چهار تا شش هفته بعد از زایمان رفع می‌شود و اگر ادامه یابد فشار خون مزمن است.


این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام تست فشارخون و انجام آزمایش‌هایی مانند تیروئید، دیابت، هپاتیت را برای همه زنانی که قصد باردار شدن دارند را ضروری دانست.


وی همچنین گفت: ممکن است بعضی از زنان با مصرف قرص‌های ضد بارداری فشارخون شان افزایش پیدا کند که پس از قطع این داروها این مشکل رفع خواهد شد.


این متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: فردی که با مصرف قرص‌های ضد حاملگی فشارش بالا می‌رود احتمالا در دوران حاملگی نیز دچار پرفشاری خون می‌شود.


این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه سلامت زن باردار تضمین کنده سلامت جنین و نوزاد است، خاطرنشان کرد: لازمه اینکه حاملگی با موفقیت به پایان برسد سلامت مادر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد