گوناگون

کاهش ۲ درجه‌ای فشار خون به ازای هر ۵ کیلوگرم کاهش وزن

پارسینه: یک کارشناس تغذیه، مصرف موادی مانند سبزیجات تیره رنگ از جمله جعفری را سبب کنترل بهتر فشارخون و کاهش آن دانست و گفت: کاهش هر 5 کیلو گرم وزن، فشار خون را یک تا 2 میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد.

رعایت هرم غذایی را در حفظ سلامت و کنترل فشار خون بسیار موثر دانست و مصرف انواع نان‌های سبوس‌دار، میوه و سبزی به مقدار فراوان، مصرف گوشت مرغ، ماهی و بوقلمون و کمتر کردن مصرف گوشت قرمز، استفاده از لبنیات کم چرب و روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون، کنجد و آفتابگردان را در جهت کنترل بهتر فشار خون بسیار مهم دانست.


به گفته‌ی وی، مصرف انواع مغزها به تعداد 10 تا 15 عدد در روز سلامت قلب و عروق و نیز کنترل بهتر فشار خون را در پی دارد.


این کارشناس تغذیه، مصرف شکلات تلخ را به علت وجود منیزیم و مصرف انواع سبزیجات به ویژه سبزیجات با رنگ سبز تیره از جمله جعفری و انواع سبزی خوردن را در کنترل فشار خون تاثیرگذار دانست.



شیرمستی مصرف برخی سبزی‌ها را سبب افزایش فشار خون دانست و گفت: برخی سبزی‌ها مانند کرفس سرشار از سدیم است و از همین‌رو نه تنها فشار خون را کاهش نمی‌دهد، بلکه در افزایش آن نیز تاثیر گذارند.


وی پرهیز از برخی مواد خوراکی را سبب کنترل بهتر فشار خون و حفظ سلامت بدن دانست و اظهار کرد: مصرف موادی مانند نوشابه، روغن‌های جامد نباتی، پوست مرغ، دنبه، کره و خامه می‌تواند به طور مستقیم سبب افزایش فشار خون شود و یا از طریق افزایش وزن بدن و چاقی به طور غیرمستقیم فشار خون را زیاد کند.



این کارشناس تغذیه، مصرف حبوبات را در کنترل فشار خون موثر دانست و گفت: مصرف هفتگی خوراک لوبیا و ماش در کنترل فشار خون بسیار موثر است، اما مصرف عدسی می‌تواند برعکس دیگر حبوبات فشار خون را تا حدی افزایش دهد.



به گفته‌ی وی، فشار خون 12 روی 8 طبیعی است و با توجه به گروه‌های سنی مختلف فشار خون بالای 14 را اغلب بیماری فشار خون می‌دانند.


شیرمستی معتقد است عوامل دیگری از جمله فشار عصبی و عدم تحرک نیز می‌تواند در کنار تغذیه نادرست سبب افزایش فشار خون شود.



این کارشناس تغذیه، ادامه داد: در صورت پر فشاری خون مصرف آب و آبمیوه و مصرف چای سبز می‌تواند در کاهش آن موثر باشد.


وی قطع مصرف نمک به طور کامل را توصیه نکرد و گفت: نمک تنها منبع مناسب تامین ید بدن است بنابراین مصرف آن ضروریست، اما توصیه می‌شود مصرف این ماده‌ی خوراکی در افراد مبتلا به پر فشاری خون تا حدود زیادی کاهش یابد.



شیرمستی گفت: افراد مبتلا به پر فشاری خون می‌توانند نمک را در حدود یک چهارم قاشق چایخوری به صورت روزانه در برنامه غذایی خود داشته باشند.



این کارشناس تغذیه انجام حرکات سنگینی ورزشی را برای افراد مبتلا به عارضه‌ی پر فشاری خون مضر دانست و گفت: انجام این حرکات ضربان قلب را افزایش می‌دهد و سبب افزایش فشار خون می‌شود، از این‌رو به این افراد توصیه می‌شود ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی را با سرعت متوسط انجام دهند.


شیرمستی در کنار انجام ورزش کاهش وزن را نیز در کنترل فشار خون بسیار ضروری دانست و گفت: کاهش هر 5 کیلو گرم وزن، فشار خون را یک تا 2 میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد