گوناگون

پارلمان عراق به خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق رای داد +ویدیو

پارلمان عراق به خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق رای داد +ویدیو

پارسینه: پارلمان عراق در جلسه رای‌گیری عصر روز یکشنبه، طرح اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کرد.

به گزارش «پارسینه»، در طرح پارلمان عراق از دولت این کشور خواسته شده تا به حضور نیرو‌های خارجی در کشور پایان داده شده و اطمینان حاصل شود که این نیرو‌ها از زمین، آسمان و آب‌های عراق به هیچ عنوان و برای هیچ دلیلی استفاده نکنند.

«فرانس 24» گزارش داد در این مصوبه آمده است: «دولت عراق متعهد می‌شود درخواستش برای کمک از طرف ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش را به علت پایان عملیات‌های نظامی در عراق و دستیابی به پیروزی لغو کند.»

این مصوبه اضافه می‌کند: «دولت عراق باید برای پایان حضور تمام نیرو‌های خارجی در خاک عراق تلاش کند و مانع شود که از حریم خاکی، هوایی یا آبی به هر دلیلی استفاده کنند.»

شکایت از آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد و منحصر کردن سلاح به دولت از دیگر بندهای مصوبه امروز است.

هدف اصلی مصوبه امروز پارلمان عراق بیرون راندن نزدیک به ۵ هزار سرباز آمریکایی است که در بخش‌های مختلف این کشور حضور دارند.

مصوبات پارلمان، بر خلاف قوانین، برای دولت غیرالزام آور هستند، اما عادل عبدالمهدی، نخست وزیر دولت پیشبرد امور، خود از پارلمان خواسته بود تا به حضور نیروی خارجی پایان دهد.

بسیاری از نمایندگان سنی و کُرد عراق در این نشست حاضر نشدند و جلسه پارلمان با حضور ۱۸۰ نفر از ۳۲۹ عضو آغاز شد.

به گزارش السومریه نیوز، نمایندگان عراقی قبل از جلسه رای‌گیری شعار «کلا کلا أمیرکا.. بغداد حرة حرة .. أمیرکا اطلعی بره» (آمریکا برو بیرون و عراق آزاد است) سر دادند.

نمایندگان خواهان خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق، همچنین فریاد «کلا کلا یا صهیون - کلا کلا امریکا- نعم نعم للعراق - نعم نعم للشهداء» سر دادند.

در جلسه عصر امروز و پیش از رای گیری، «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق، خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق شد و گفت:‌ «منفعت عراق و آمریکا ایجاب می‌کند که نیروهای خارجی عراق را ترک کنند».

نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق گفت که «آمریکا به ما گفت که اسرائیل انبارهای تسلیحاتی الحشد الشعبی را در تابستان گذشته، بمباران کرده بود».

نخست‌وزیر عراق در جلسه رای‌گیری افزود: آمریکا و ایران با تروریسم مبارزه و از نیروی مسلح عراق حمایت کردند.

عادل عبدالمهدی ترور قاسم سلیمانی و ابو مهدی مهندس، فرمانده ارشد حشد شعبی را "ترور سیاسی" خواند. نخست وزیر عراق گفت با این اتفاق این کشور بخش بزرگی از قدرت خود را برای کمک به رفع تنش میان ایران و آمریکا از دست داد.

عبدالمهدی گفت صبح روزی که قاسم سلیمانی در بامداد آن به شهادت رسید، با آقای سلیمانی قرار ملاقات داشته است. به گفته آقای عبدالمهدی قرار بوده در آن دیدار آقای سلیمانی واکنش ایران به پیام عربستان را به نخست وزیر عراق بدهد.

عادل عبدالمهدی تاکید کرد که حضور نیروهای آمریکایی در عراق بر مبنای مبارزه با داعش و آموزش نیروهای عراقی است.

ارسال نظر

  • سبحان شاهمرادی اصولگرا

    احسنت
    بالاخره موفق شدیم آمریکا را از عراق عقب برانیم
    این به برکت خون شهیدان سلیمانی و مهندس است
    خروج آمریکا از عراق مقدمه خروج او از سوریه خواهد بود

  • ناشناس

    اول ایران شد و اخر همه امریکا

  • شیرین صفوی

    نوشدارو بعد از مرگ سهراب !!

  • ناشناس

    درهمین مصوبه محترمانه از ایران هم خواسته که خاک عراق را ترک کنند. در ضمن آمریکایی ها به دعوت این افراد به عراق نیامده بودن که به درخواست آنها عراق را ترک کنند. قدرت این مجلس و حشدالشعبی در عراق مدیون آمریکایی ها هست چونکه آمریکایی ها رژیم صدام را سرنگون کردند و به حشد الشعبی اجازه فعالیت دادند. چقدر نمک نشناس هستند!

  • ناشناس

    باز خبر اشتباه و ترجمه بد از پارسینه

    پارسینه کل نیروهای خارجی عنوان درست هست

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد