گوناگون

چمران: مخالف همزمانی انتخابات شورا و ریاست جمهوری هستم

پارسینه: رئیس شورای شهر تهران گفت: مخالف برگزاری همزمان انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا با انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری هستم.

مهدی چمران پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری در اهواز به مناسبت سالروز تاسیس شوراهای اسلامی شهر و روستا اظهار کرد: در واقع طرح اولیه برای تشکیل شوراهای شهر و روستا در سال 1358 از سوی امام خمینی(ره) مطرح شد و به دستور امام، قانون برگزاری انتخابات شوراها تدوین شد.

چمران با اشاره به این نکته که در سال 1378 اولین دوره انتخابات شورای شهر و روستا برگزار شد، افزود: البته در سالهای گذشته اصلاحاتی بر روی این قانون صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: حضور شورای شهر و روستاها در کشور به نفع مردم است و چه کسی بهتر از خود مردم می تواند این کار را انجام دهد و به مشکلات محلی شهر خود رسیدگی کند.

رئیس شورای عالی استانها افزود: امروزه یکی از اشتباهاتی که در شوراها صورت می گیرد این است که زمانی که افراد به این نهادها مراجعه می کنند به آنها گفته می شود که این مشکلات به ما ارتباطی ندارد و به وزارتخانه های مذکور مراجعه کنند که این صحبت قابل قبولی نیست.

وی با بیان اینکه در خصوص سیاستهای کلان کشور، در مجلس شورای اسلامی تصمیم گیری می شود اما در شورای شهر و روستا به مسائل شهری رسیدگی می شود، گفت: امیدوارم که با روی کار آمدن دولت جدید، دولتمردان رابطه بهتری با شورای شهر داشته باشند تا بتوانیم یک مدیریت یکپارچه در کشور اجرا کنیم.

چمران با تاکید بر این امر که، عده ای گمان می کنند که شورای شهر منبع در آمدی برای آنها به حساب می آید، اظهار کرد: این تفکر غلط و اشتباهی است زیرا هزینه های شورای شهر از بودجه شهرداریها برداشت می شود و نمایندگانی که در شورای شهر هستند؛ فقط حق الجلسه می گیرند که این مبلغ از حقوق یک کارمند کمتر است.

وی افزود: اگر نمایندگان شورا از راه های غیر قانونی بخواهند کسب درآمد کنند؛ این کار یک تخلف آشکار به شمار می رود و این یک برداشت غلط از شورای شهر است.

رئیس شورای عالی استانها در خصوص عملکرد بسیار بد شورای شهر اهواز در دوره سوم گفت: متاسفانه شورای شهر اهواز در دوره سوم عملکرد خوبی نداشته و ما تمام تلاشمان را کردیم که بتوانیم به این مشکلات سرو سامان بدهیم اما متاسفانه نمایندگان شهر اهواز با هم همبستگی نداشتند و تخلفاتی هم صورت رفت که موجب انحلال شورا شد.

وی تصریح کرد: اهواز شهر بزرگی است و قطعا به یک خدمت رسانی متمرکز نیاز دارد تا بتواند آسیبهای را که در اثر هشت سال جنگ متحمل شده است بر طرف کند.

چمران با اشاره به این نکته که امیدوارم مردم اهواز بدون در نظر گرفتن تعصباتی که در استان وجود دارد، افراد دارای صلاحیت را برای این شورا انتخاب کنند، گفت: البته افراد منتخب هم باید بدون هیچ چشم داشتی به مردم خود خدمت کنند که اگر اینگونه باشد خداوند هم در این راه به آنها کمک می کند.

وی بیان کرد: ما یک چشم انداز 20 ساله را در دستور کار شورای شهر و روستا ها قرار دادیم تا نظارتی بر عمکرد این شوراها در چند سال گذشته داشته باشیم.

رئیس شورای شهر تهران در خصوص همزمان برگزار شدن انتخابات شورای شهر با انتخابات ریاست جمهوری گفت: من زیاد با این همزمانی موافق نیستم زیرا اتنخابات ریاست جمهوری یک امر سیاسی، ملی به شمار می رود در حالیکه انتخابات شوراهای شهر و روستا یک رویداد محلی است. البته عده ای هم معتقد هستند که همزمانی این دو رویداد مهم بر روی استفبال مردم از این دو انتخابات تاثیر مثبت می گذارد.

چمران درمورد همکاری شوراها با شهرداریها گفت: ریشه شوراها در شهرداریهاست و زمانی که یک شهرداری بدهکار شود؛ شورای شهر هم باید با آن همکاری و این دو نهاد را بدون هر کدام از آنها نمی شود در نظر گرفت.

وی در خصوص کاندیدا شدن برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: من تا قبل از نام نویسی در انتخابات در این مورد صحبت نمی کنم و این سفر من به استان خوزستان تبلبغاتی نیست.

رئیس شورای عالی استانها با اشاره به زیاد شدن تحریمها علیه کشور اظهار کرد: از بین بردن تحریمها کار سختی است و یک کار تخصصی می طلبد که البته مهمترین مسئله برای رفع تحریمها، اقتصاد مقاومتی است که با کمک آن می توانیم تحریم ها را خنثی کنیم.

واکنش به استقبال بازیگران و هنرمندان برای انتخابات شورا

چمران با اشاره به استقبال بازیگران سینما و هنرمندان از حضور در شورای شهر و روستاها گفت: نمایندگان شوراها از هر قشر و صنفی می تواند باشند و البته این افراد باید بینش شورا و انگیزه برای کار داشته باشند.

وی همچنین در خصوص افراد فاقد صلاحیت در انتخابات شوراها گفت: درست است که خیلی از افراد می تواند در انتخابات شوراها ثبت نام کنند اما ما باید ابتدا تحقیق کنیم به یک شناخت برسیم و سپس انتخاب کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد