گوناگون

درهای پاستور به روی رئیس جمهور زن باز خواهد شد؟

درهای پاستور به روی رئیس جمهور زن باز خواهد شد؟

پارسینه: اصل ۱۱۵ قانون اساسی هر بار با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری داغ می شود...

پارسینه-گروه سیاسی: اصل ۱۱۵ قانون اساسی هر بار با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری داغ می شود.

در این اصل پیرامون شرایط ریاست‌جمهوری آمده است: «رییس‌جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب شود: ایرانی‌الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.»

این بند ابهامات زیادی دارد چرا که تعریف جامع و کاملی از رجل سیاسی ارائه نکرده و برای همین قرار بر این بود که شورای نگهبان در این دوره از انتخابات ، آیین‌نامه‌ای برای روشن‌شدن این اصل تصویب کند اما آیین‌نامه تازه تصویب شده مشخص نکرد که آیا زنان جزو رجل سیاسی تعریف خواهند شد یا خیر؟



آیت ا... هاشمی‌رفسنجانی با بیان این‌که با استناد به مدارک قرآنی و روایی ثابت کردم که زنان می‌توانند در همه زمینه‌های جامعه حضور داشته باشند در پاسخ به تقاضای تفسیر واقعی از کلمه «رجل» در مباحث سیاسی کشور گفت: آیت‌ا... شهید دکتر بهشتی که رئیس مجلس خبرگان بررسی قانون اساسی بود، بعدها اعلام کرد که منظور از کلمه «رجال سیاسی» اعم از زن و مرد است.

به گزارش ایلنا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از بانوان نخبه و فعالان سیاسی و اجتماعی زنان، با اشاره به فضای امیدوارکننده‌ای که پس از انتخابات 24 خرداد در کشور ایجاد شده است، گفت: تجربه رویگردانی مردم از تندروی‌ها و استقبال از عقلانیت سیاسی ایجاب می‌کند که گروه‌ها و افراد در زمان قدرت و اقتدار نباید انحصارگرایی داشته باشند.

هاشمی‌رفسنجانی در ادامه به بیان منطق صبر در سیاست پرداخت و گفت: صبوری و برنامه‌ریزی برای عبور از تنگناها از ضرورت‌های سیاسی است و بردباری مردم و مسئولان در مواجهه با تنگ‌نظری‌های سیاسی در مقدمات قبل از انتخابات باعث شد که امروز سیاست کشور در داخل و خارج به سوی اعتدال و تعامل پیش برود.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد