گوناگون

رئیس کمیسیون آموزش: ۴-۵ وزیر رای نمی‌آورند

آرمان: محمدعلی نجفی بدون تردید یکی از گزینه‌هایی است که تندروها قصد ندارند او رای اعتماد لازم را از مجلس کسب و به عنوان وزیر آموزش و پرورش در دولت یازدهم حضور داشته باشد اما عملکرد او در دولت اصلاحات و دولت سازندگی بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

شاید بتوان محمدعلی نجفی را از جمله گزینه‌های میانه‌رو دانست که هیچ‌گاه وارد هیاهوهای سیاسی نشد و ترجیح داد از بیرون گود نظاره‌گر آنچه باشد که در داخل گود اتفاق می‌افتد. البته او عنصر منفعلی هم نیست. در بیان سوابق او همین بس که از بنیانگذاران حزب کارگزاران سازندگی بوده است و عضو بازنشسته هیات علمی دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف است که تحصیلات خود را در رشته ریاضی، در دانشگاه صنعتی‌شریف و پس از آن در دانشگاه MIT به پایان رسانده است، در زمان نخست‌وزیری محمدجواد باهنر و پس از آن پست وزارت علوم را عهده‌دار بود و پس از آن در زمان ریاست‌جمهوری‌‌ هاشمی، دو دوره به عنوان وزیر در وزارت آموزش و پرورش فعالیت کرد. نجفی همچنین در سال 85 وارد شورای شهر شد، در موفقیت او همین بس که داماد رئیس‌جمهور حضور او و دو تن دیگر از اعضای اصلاح‌طلب شورا را عامل بالا رفتن سطح علمی شورای شهر دانست. طبیعی است که تندروها تمایلی به حضور او در مسند وزارت آموزش و پرورش نداشته باشند و ترجیح دهند یکی از خودشان بر این کرسی تکیه بزند اما نمی‌توانند به‌صورت شفاف این موضوع را بیان کنند چراکه سوابق وزارت آموزش و پرورش در دولت‌های اصولگرای نهم و دهم سابقه‌‌ای نبوده که بتوان آن را سند موفق بودن اصولگرایان در این وزارتخانه مهم دانست.

مجازات قبل از محاکمه

نمایندگان اصولگرا که تمایلی به حضور نجفی و دو یا سه عضو نزدیک به اصلاحات و حتی میانه‌روها در کابینه ندارند هر روز بر این بحث دامن می‌زنند که حتما چند وزیر پیشنهادی رد خواهند شد. به عنوان مثال روز گذشته، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به بررسی سوابق وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و بهداشت در جلسه عصر دیروز این کمیسیون گفت: علاوه بر عملکرد وزیران پیشنهادی در کارنامه‌ای که از خود بجای گذاشته‌اند، عملکرد سیاسی و نگرش فکری آنان نیز در کسب رأی اعتماد از مجلس مؤثر است و ممکن نیست که دولت روحانی بتواند یکضرب برای کابینه رأی اعتماد از مجلس بگیرد.

عبدالوحید فیاضی گفت: عملکرد نجفی را در سال‌هایی که مسئولیت داشته، موفق می‌دانم، اما باید دید طی این سال‌های اخیر چقدر تغییرات مثبت یا منفی داشته است. وی افزود: مجلس به‌طور یکپارچه به همه وزیران رأی اعتماد نخواهد داد و دولت روحانی نمی‌تواند یک‌ضرب برای کابینه رأی اعتماد بگیرد و حتما 4-5 وزیر پیشنهادی خواهند افتاد، یک علت هم این است که علاوه بر سابقه کاری نگرش‌های سیاسی و عملکرد سیاسی آنها در رأی اعتماد گرفتن از مجلس موثر است.

پاسخ کوبنده نجفی به اظهارات منتقدان

پس از اظهارات اینچنینی بود که خبرنگاران به سراغ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رفتند و نجفی با بیان اینکه معتقدم نمایندگان برای رای دادن و یا ندادن به وزرا باید حجت شرعی داشته باشند، گفت: در فتنه عملکرد کاملا مثبتی نداشتم اما منفی نیز نبوده است. نجفی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود شاید برخی از وزرای پیشنهادی آقای روحانی به دلیل عملکردشان در فتنه 88 رای اعتماد از مجلس دریافت نکنند و نام شما نیز در زمره این افراد است، بیان کرد: بنده در این خصوص نظری ندارم. عملکرد من خیلی هم خوب بوده است اما در مورد بقیه وزرا اطلاعی ندارم اینکه درمورد کدام آقایان چه می‌گویند به خاطر همین نمی‌توانم قضاوت کنم.

وی ادامه داد: مجلس نظر خودش را دارد. یکسری ملاک‌های تخصصی و سیاسی در این موضوع دخیل هستند و نمایندگان می‌توانند براساس این ملاک‌ها تصمیم بگیرند. نجفی خاطرنشان کرد: کسانی که به وزرا رای می‌دهند یا نمی‌دهند باید برای خودشان حجت شرعی داشته باشند و هم در درگاه خداوند و هم نزد وجدان خودشان باید بتوانند دفاع کنند. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: به‌نظرم بهترین کار در زمانی انجام می‌شد که رای اعتماد به وزرا علنی بود یعنی کسی که رای می‌داد بعدا می‌توانست در مقابل ملت و موکلانش از رای خودش دفاع کند اما الان متاسفانه رای اعتماد علنی نیست و امیدوارم کسی که رای می‌دهد هم بتواند در مقابل وجدانش و هم در درگاه الهی پاسخگو باشد. نجفی در پاسخ به سوال دیگری که از وی پرسید عملکرد خود در فتنه 88 را مثبت ارزیابی می‌کنید؟ گفت: عملکرد کاملا مثبتی نداشتم اما منفی نیز نبوده است.

وی که برای حضور در جلسه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مجلس حضور یافته بود، اظهار کرد: میلم هست که وزیر شوم، اما فکر می‌کنم اگر فردی که قبلا در آموزش و پرورش خدمت نکرده بود، وارد این عرصه می‌شد، بهتر بود البته ایشان احتمالا گزینه مناسب‌تری را برای احراز این پست پیدا نکرده است.

ارسال نظر

  • یاسر

    نمایندگان محترم باید قدر افرادی مانند آقای نجفی رابدانند.چون اشخاصی مانند ایشان می توانند آموزش وپرورش را از خمودی که به آن دچار شده نجات دهدت.ما معلمان با انتخاب ایشان خوشحال خواهیم شد.

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد