گوناگون

چرا صالحي براي دومين بار رئيس سازمان انرژي اتمي شد؟

پارسینه: روز گذشته علي اكبر صالحي پس از اينكه وزارت امور خارجه را در باغ ملي به محمد جواد ظريف تحويل داد...

قانون: روز گذشته علي اكبر صالحي پس از اينكه وزارت امور خارجه را در باغ ملي به محمد جواد ظريف تحويل داد به سمت محل كار پيشين خود در امير‌آباد شمالي رفت تا بار ديگر سكاندار رياست سازمان انرژي اتمي شود و به گرمي از سوي فريدون عباسي رئيس سازمان انرژي اتمي مورد استقبال قرار گرفت؛ همان‌طور كه با سلام و صلوات از وزارت امور خارجه بدرقه شد. اين ويژگي منحصربفرد صالحي است كه توانست هم با خاتمي و احمدي نژاد كار كند و اكنون نيز معاون روحاني شود.

علي اكبر صالحي در دوره اصلاحات نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود و در سال 1388 با حكم محمود احمدي نژاد رئيس سازمان انرژي اتمي شد و اكنون در قامت معاون رئيس‌جمهور دوباره به اتاق رئيس سازمان انرژي اتمي بازگشت.

به گزارش ايسنا، فريدون عباسي رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی با بیان این که ما سازمان انرژی اتمی را آماده نگه داشتیم که هروقت آقای صالحی بازگشتند، فعالیت را به دست گیرند، افزود: آقای صالحی علاوه بر خدمات ارزنده‌اش در دیپلماسی تجربیات‌شان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان کنفرانس اسلامی نيز موفقيت آميز بود و توانستند به خوبی در وزارت خارجه انجام وظیفه کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مطرح در این برهه، بحث پرونده هسته‌ای ایران هست که معتقدم آقای صالحی می‌توانند به خوبی از عهده آن برآیند. عباسی در ادامه در پاسخ به سوالي مبنی بر این که چه تعداد سانتریفیوژ در اختیار داریم، گفت: تعداد سانتریفیوژ‌ها و آمار دقیق آن توسط بازرسان آژانس در گزارش‌های این نهاد بین‌المللی ارائه می‌شود اما من می‌توانم بگویم که موجودی ما در اول مردادماه بیش از 17 هزار سانتریفیوژ نسل یک است که بیش از 10 هزار تای آن در حال فعالیت هستند و 7 هزار تا آماده راه‌اندازی.

او گفت: 1000 دستگاه ماشین سانتریفیوژ نسل جدید ساخت ایران هم نصب و آماده راه‌اندازی است و در مجموع 18 هزار سانتریفیوژ نصب و در حال فعالیت هستند. وی در ادامه درپاسخ به سوال دیگري درباره میزان غنی‌سازی زیر 5 درصد و تا 20 درصد گفت: نزدیک به 9 هزار سانتریفیوژ در سایت نطنز غنی‌سازی کم‌تر از 5 درصد را انجام می‌دهند و بیش از 700 سانتریفیوژ همزمان در سایت نطنز و فردو غنی‌سازی 20 درصد را انجام می‌دهند. رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: فرآیند تولید سوخت 20 درصد و تبدیل آن به صفحه سوخت، در کشور بومی شده است و اشکالات به مرور رفع شده است.

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی درباره وضعیت نیروگاه بوشهر و تحویل رسمی آن به پیمانکار ایرانی گفت: نیروگاه بوشهر وضعیت خوبی دارد و پیمانکار روس توانسته است در فرصت لازم و در آرامش مشکلات فنی که در خلال مراحل راه‌اندازی و آزمایش‌ها وجود داشت را رفع کند.وی گفت: پیمانکار روس موفق شده است اشکال اصلی که به دفعات نیروگاه را به خاموشی کشیده بود را برطرف کند که مشخص شد این اشکال مربوط به بخش ژنراتور بوده است که تا اندازه خوبی این اشکال رفع شده است.

عباسی در پاسخ به این پرسش که سخنگوی وزارت خارجه هفته گذشته اعلام کرد تا چند هفته آینده نیروگاه بوشهر به طور رسمی به پیمانکار ایرانی تحویل داده می‌شود، اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم به وزارت خارجه که در امور و فعالیت‌های هسته‌ای دخالت نکند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که ما از روس‌ها تضمین لازم را نگیریم یا موضوع ژنراتور یا دیگر موارد نیروگاه را مشخص نکنیم، نمی‌توانیم زمان دقیقی را برای تحویل رسمی نیروگاه بوشهر اعلام کنیم.

عباسی گفت: ما موقعی مسئوليت را به آقای صالحی تحویل می‌دهیم که زمان بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر است. البته باید خاطرنشان کنم که این نیروگاه مثل یک پایلوت برای ما عمل می‌کند و نباید انتظار تولید برق پایدار برای آن داشته باشیم.

راکتور بوشهر برای راکتورهای آتی ما تجربه خوبی است و درس‌هایی که از آن گرفتیم و در آینده می‌گیریم می‌تواند به بومی‌سازی تجهیزات ما در داخل کمک کند. عباسی تاکید کرد: امروز فقط دلتنگ شهدایی هستم که دیگر کنار ما نیستند؛ شهدای هسته‌ای و یا شهدای جنگ تحمیلی. الان که از این مسئوليت کنار می‌روم ولو این که مسئوليتم را ادامه می‌دهم دلتنگی دیگری ندارم. وی گفت: دولت آقای روحانی متفاوت است و ظرفیت‌های متفاوتی هم دارد. این که نمی‌تواند از ظرفیت ما استفاده کند، بحث دیگری است. من از این مسئله ناراحتم که چرا باید دیگران (دشمنان) ما را با ترور به جامعه معرفی کنند.

ارسال نظر

  • آشنا

    متاسفانه این انتخاب روحانی اصلا مناسب نبود با شناختی که بنده از آقای صالحی دارم و مستقیما با ایشان کار کردم به درد این موقیت نمی خورند

  • ناشناس

    منم با نظر آشنا موافقم در دوره کوتاه حضور ایشان واقعا وضعیت بدی رخ داد در سازمان امیدوارم از این ببعد خوب عمل کنه

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد