گوناگون

برنامه‌ریزی «جبهه پایداری» برای آینده چیست؟

شرق: جبهه پایداری که روزهای سختی را سپری می‌کند حالا قرار است «برای آینده تشکیلاتی خود برنامه‌ریزی کند.»

امیرحسین قاضی‌زاده سخنگوی جبهه پایداری از نشست شورای مرکزی این جبهه در روز گذشته خبر داده و گفته است: «در این جلسه یک ارزیابی از وضعیت کنونی جبهه پایداری و همچنین برنامه‌ریزی برای آینده تشکیلاتی جبهه پایداری صورت خواهدگرفت.» او همچنین گفته که اعضای جبهه پایداری در پایان نشست با آیت‌الله مصباح‌یزدی دیدار خواهند کرد.

اظهارات قاضی‌زاده در مورد برنامه‌ریزی برای آینده جبهه پایداری در حالی است که این جبهه دوران افول خود را می‌گذراند. سعید جلیلی که در روزهای منتهی به ثبت‌نام نامزدهای ریاست‌جمهوری به‌عنوان نامزد اصلح جایگزین کامران باقری‌لنکرانی شد، با وجود حمایت قاطع آیت‌الله مصباح‌یزدی نتوانست نتيجه بگيرد. مصباح‌یزدی که پیش از ثبت‌نام جلیلی برای انتخابات، از لنکرانی به‌عنوان گزینه اصلح یاد کرده بود، گفته بود: دوستان جبهه پایداری با تحقیقات و بررسی‌های خود، جوان‌ترین و موفق‌ترین وزیر دولت نهم را اصلح دانستند.

شرایط به گونه‌ای شد که آقای باقری‌لنکرانی به‌رغم اصلح‌بودن، با توجه به شرایطی که پیش آمد کنار رفت و با توجه به اینکه آقای جلیلی به‌صورت جدی به میدان آمدند، ایشان تکلیف را از دوش خود، برداشته‌شده دیدند. لنکرانی خود نیز درباره کناره‌گیری‌اش از انتخابات به سود جلیلی در چهاردهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور گفته است: بنده انکار نمی‌کنم که عده‌ای علاقه‌مند بودند احراز صلاحیت نشوم و تخریب علیه هیچ کاندیدایی به اندازه بنده نبود و حتی برخی مسایل خانوادگی را مطرح می‌کردند.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در پاسخ به سوال دیگری در مورد این گفته آیت‌الله مصباح‌یزدی مبنی بر اینکه اصلح‌تر از لنکرانی نمی‌شناسم، گفت: این حرف قبل از زمانی بود که از حضور قطعی آقای جلیلی تا انتهای انتخابات اطمینان پیدا کنیم و حتی بنده معتقد بودم که جلیلی نسبت به شخص بنده در چندین شاخص اصلح است. اما مساله تنها به عدم‌پیروزی جلیلی در انتخابات ختم نشد.

پس از ناكامي اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، انگشت اتهام برخی از اصولگرایان در عدم‌توفیق این جریان در انتخابات به سمت جبهه پایداری اشاره رفت، هرچند حبیب‌الله عسگراولادی دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در این‌باره معتقد است: نباید جبهه پایداری را تنها عامل عدم‌توفیق اصولگرایان دانست. فارغ از این موضوع پایداری‌ها این روزها با مشکل دیگری نیز مواجهند؛ اسامی حدود 12 نفر از اعضای جبهه پایداری تحت عنوان «حلقه پرتو» در رابطه با غایله 22 بهمن قم به قوه‌قضاییه ارجاع داده شده است. حالا همه اینها دست به دست هم داده و همین‌ها، توفیق این گروه را برای ادامه نقش‌آفرینی موثر نه‌تنها در میان جریان اصولگرایی که به‌طور کلی در عرصه سیاسی نیز مورد تردید قرار می‌دهد.

از سوی دیگر درگذشت آیت‌الله خوشوقت نيز بر جبهه پايداري اثر گذاشته است. قاضی‌زاده درخصوص تصمیم‌گیری برای انتخاب جانشین آیت‌الله خوشوقت در شورای فقاهتی جبهه پایداری، گفته است: «صحبت‌هایی وجود دارد، اما تصمیم‌گیرنده نهایی در این زمینه شورای فقاهتی است و آیت‌الله مصباح‌یزدی باید در این زمینه تصمیم بگیرند.

ممکن است ایشان رایزنی‌هایی انجام داده باشند و اعلام کنند که فرد دیگری به‌عنوان جانشین حضرت آیت‌الله خوشوقت انتخاب شده است، اما بنده هنوز اطلاعی ندارم.» حالا جبهه پایداری به‌عنوان شاخه‌ای از جریان اصولگرایی برخلاف بخش محافظه‌کار این جریان تمام فعالیت‌های خود را نه در قالب «مصلحت» که با مهر «تکلیف» انجام می‌دهد و در تکاپوی بازیافتن جای پای روزهای نه‌چندان دور خود است.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد