گوناگون

ماهانه دوبرابر یارانه نقدی مردم ایران در جیب قطر!

ماهانه دوبرابر یارانه نقدی مردم ایران در جیب قطر!

پارسینه: دولت قطر هم اکنون با برداشت از پارس جنوبی تبدیل به یکی از قطب های انرژی دنیا شده است. اما در ایران رویای تبدیل پارس جنوبی به بزرگ‌ترین مرکز رشد اقتصادی ایران، صنعت نفت آن کشور را برای نزدیک به دو دهه مشغول خود کرده است.

اختلاف برداشت ایران و قطربه دلیل سوء مدیریت ها به گونه ایست که رستم قاسمی، وزیر نفت سابق، پنجم تیرماه سال ۹۱، اختلاف ایران و قطر را در برداشت از پارس جنوبی «فاحش» عنوان کرد؛ آماری که با برآوردهای کارشناسان نزدیک است.

مطابق آمار رسمی برداشت روزانه ایران از پارس‌جنوبی، روزانه ۱۸۵میلیون‌مترمکعب است. این در حالی است که در صورت بهره برداری از ۱۰فاز پارس‌جنوبی ، میزان برداشت روزانه به حدود ۲۵۰میلیون متر مکعب رسیده بود! اما برداشت قطر دو برابر ایران و روزانه ۳۵۰میلیون‌مترمکعب است. همچنین این کشور روزانه ۴۵۰هزار بشکه از لایه نفتی این میدان گازی، نفت برداشت می‌کند. سهم ایران اما به صفر رسیده است. این آماری است که با آمار نشریه اقتصادی مید هم جور در می آید. . بر اساس این گزارش برداشت قطر از میدان شمالی طی ۱۸ سال گذشته ۱۵ برابر شده است. قطر در سال ۱۹۹۵ تنها حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز از این میدان برداشت می کرد.

در واقع قطر در گاز دو برابر و در نفت ۱۳ برابر ایران برداشت می‌کند. بنا بر آخرین قیمت گاز در بازار نیویورک هر هزار‌مترمکعب گاز در این بازار ۴.۷ دلار است. قطر روزانه ۱۶۵میلیون مترمکعب گاز از ما بیشتر برداشت می‌کند که طبق گفته وزیر نفت این موضوع بیش از آنکه به دلیل تشدید تحریم ها باشد به سوء مدیریت ها و کم کاری ایرانی ها باز می گردد. حال اگر این میزان‌ برداشت زیادی را با قیمت بازار آمریکا در نظر بگیریم روزانه ۲۳میلیون ‌دلار فقط از این اضافه‌برداشت سهم قطری‌ها‌‌ست.

در نفت هم قطر ۴۵۰هزار بشکه بیشتر از ما برداشت می‌کند. اگر قیمت هر بشکه را ۱۰۵دلار در نظر بگیریم، روزانه ۴۶‌میلیون‌و۳۰۰هزاردلار می‌شود.

در واقع برداشت اضافی قطر از پارس‌جنوبی روزانه به ۶۹میلیون ‌و۳۰۰هزار‌دلار می‌رسد. با احتساب دلار ۳هزار تومانی روزانه ۲۰۷میلیارد تومان و ماهانه بیش از ۶۲۰۰میلیارد تومان سود نصیب قطری ها می شود. یعنی دو برابر یارانه مردم ایران در ماه، به علت سوء مدیریت مسئولان و عقب ماندگی بخش انرژی کشور باید نصیب قطری شود که با این سرمایه ها علیه ایران مخالفان سوری را تجهیز می کند!

قطر تاکنون ۴۵۰میلیارد دلار در این میدان سرمایه‌گذاری و ۱۰ سال زودتر از ایران برداشت را شروع کرده است. حال اگر متوسط درآمد زیادی این کشور از ایران را سالانه نه ۲۱میلیارددلار بلکه ۱۰میلیارددلار در نظر بگیریم، تاکنون قطر از سهم ایران صدمیلیارددلار برداشت کرده است.

ارسال نظر

  • یعقوب

    ... امروزم میگن قطریها نفتمونرو بر میدارن در اینده چی مبخوان بگن.

  • ناشناس

    خوب مگه این مشترک نیست ؟ پس باید برای مقدار استخراج هم باهم توافق کن .نه اینکه یکی چندین برابر برداشت کنه .

  • س69

    بله موقعی که شعار وشعار تنها کار ماباشد چراغ خطر مالک کل میشود

  • ناشناس

    مرگ بر ضد ولايت فقيه.

  • ناشناس

    فتحعلی شاه گوشت صدا کند.

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد