گوناگون

نارضایتی لاریجانی از کارت های زرد مجلس به وزرا

پارسینه: بحث ما با رئیس مجلس این بود که فراکسیون رهروان در حوزه مربوط به وزرا و کارت های فراوانی که داده شد نتوانست نقش آفرینی کند و آقای لاریجانی هم از این موضوع اعلام نگرانی و ناراحتی کردند.

یک عضو هیات موسس فراکسیون اعتدال، تشکیل نهایی این فراکسیون را منوط به اقدامات آینده فراکسیون رهروان می داند و در عین حال از نارضایتی علی لاریجانی از عملکرد فراکسیون رهروان ولایت مجلس به خصوص عدم تاثیرگذاری این جریان در ماجرای کارت زردهای تندروهای مجلس به وزرای دولت یازدهم پرده پرداشت.

به گزارش پیام نو، دومین جلسه هیات موسس فراکسیون اعتدال بعد از ظهر روز یکشنبه در مجلس برگزار شد. ابراهیم نکو از اعضای هیات موسس این فراکسیون در گفت و گو با پیام نو می گوید که هنوز عزم اعضا بر تشکیل این فراکسیون است و تاکنون تقریبا ۶۰ نفر از نمایندگان مجلس برای عضویت در این مجموعه اعلام آمادگی کرده اند.

پیشتر اعلام شده بود که اعتدالیون مجلس درصدد هستند تا در جریان انتخابات هیات رئیسه مجلس به صورت مستقیم تاثیرگذار باشند. اکنون ابراهیم نکو می گوید: «ما با توجه به انتخابات هیات رئیسه از قبل هم تلاش داشتیم که در این فرایند تاثیر مستقیم بگذاریم و اگر فرد خاصی مدنظر ما است را به هر حال یا با حمایت فراکسیون رهروان و یا مستقل از آن وارد انتخابات کنیم».

به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه این تلاش ها در حالی انجام می شود که ارزیابی نمایندگان اعتدالی و اصلاح طلب مجلس از عملکرد اخیر علی لاریجانی مثبت است. او می گوید: «ما در جمع بندی های خود به این نتیجه رسیدیم که مجموعه موضع گیری های آقای لاریجانی مثبت است و ما هم از آن حمایت می کنیم و به همین دلیل هم برای ادامه کار ریاست مجلس موافق ایشان هستیم. به عبارت دیگر ما آقای لاریجانی را به عنوان فردی که می تواند مطالبات طیف های معتدل و اصلاح طلب مجلس را هم جوابگو باشد قبول داریم، البته نه به این معنا که این طیف ها یا فراکسیون اعتدال که احتمالا در آینده تشکیل می شود تحت نفوذ ایشان باشد».

در ادامه ابراهیم نکو از جلسات خصوصی خود با علی لاریجانی درباره وضعیت فراکسیون رهروان و تشکیل فراکسیون جدید خبر می دهد. این نماینده مجلس می گوید: «بنده در دو نوبت با آقای لاریجانی نشست و جلسه داشتم که یکی از آنها مربوط به ده روز پیش می شود و دیگری هم جلسه روز یکشنبه من با ایشان بود. بحث این دو جلسه هم بررسی وضعیت فراکسیون رهروان و تشکیل فراکسیون اعتدال بود که من شفاف برخی از مسایل را مطرح کردم».

نکو در ادامه می افزاید: «در جلسه ده روز پیش، آقای لاریجانی انتقادات ما به فراکسیون رهروان را با دقت گوش کردند و ایرادات را به جا و درست دانستند، یعنی مواردی که ما برای انشعاب از فراکسیون را مطرح کردیم ایشان قبول داشت و هیچ موردی نبود که آقای لاریجانی آن را نفی کند. آقای لاریجانی پذیرفتند که اشکالاتی جدی در فراکسیون رهروان وجود دارد».

وی با اشاره به این نکته که «تصمیم گیری ها در فراکسیون رهروان محدود به عده خاصی شده است»، تاکید می کند: «البته اینها نظر سوئی ندارند، ولی به هر حال نظر دیگران در فراکسیون نادیده گرفته می شود. بحث بعدی هم این است که فراکسیون رهروان در حوزه مربوط به وزرا و کارت های فراوانی که داده شد نتوانست نقش آفرینی کند و آقای لاریجانی هم از این موضوع اعلام نگرانی و ناراحتی کردند. البته اینکه چطور این کارت های زرد داده شد خودش بحث جداگانه ای می طلبد اما اقای لاریجانی هم قبول داشتند که به نوعی بسیاری از کارت های زردی که داده شده و فشاری که به وزرا وارد می شود فشار سیاسی است».

ابراهیم نکو در ادامه از جلسه دوم خود با علی لاریجانی خبر می دهد و با اشاره به اینکه «این وضعیت واقعا برای مجلس اصلا خوب نیست و ادامه این روند می توانست و می تواند خطرناک باشد» ادامه می دهد: «به همین دلیل هم ما بعد از آن جلسه با آقای لاریجانی شاهد بودیم که موضع گیری فراکسیون رهروان در مجلس به جا بود. ارزیابی ما این است که آقای لاریجانی به هر حال این صحبت ها را منتقل کرده و در مجموعه تصمیم گیر فراکسیون رهروان هم متوجه شده اند که ادامه روند کنونی می تواند منجر به تجزیه این فراکسیون شود. مثلا در این یک هفته موقعیت بود که چند کارت زرد به دولت داده شود و این نشد».

وی می گوید همین مساله باعث شد تا در جلسه روز یکشنبه علی لاریجانی از مواضع فراکسیون رهروان تقدیر کند.

نکته اینجاست که ادامه این روند توسط فراکسیون رهروان چه تاثیری بر اعتدالیون مجلس و فراکسیون آنها خواهد گذاشت؟ ابراهیم نکو پاسخ می دهد: «اگر این روند ادامه پیدا کند و در آینده از نظر دیگران هم در تصمیم گیری فراکسیون استفاده شود، ما موضوع را بررسی می کنیم و شاید نسبت به تصمیم خودمان برای تشکیل فراکسیون جدید تجدیدنظر کنیم».

وی در پایان با اشاره به اینکه «ما هم دوست نداریم فراکسیون رهروان از هم بپاشد، چون به هر حال تبعات آن را می دانیم و متوجه هستیم که این فروپاشی می تواند باعث اتفاقات ناخوشایندی شود»، می گوید: «من خودم از موسسین فراکسیون رهروان و عضو شورای مرکزی آن هستم. به دلایلی که یکی از آن محدود شدن تصمیم گیری ها به یک جمع خاص در این فراکسیون بود در جلسات شورای مرکزی و یا مجمع عمومی هم شرکت نمی کردم ولی الان اگر روند عوض شود تلاش می کنیم که حرف های خودمان را در قالب همین فراکسیون رهروان بزنیم و به فکر تشکیل فراکسیون جدید نباشیم. رسیدن ما به این جمع بندی هم البته بستگی به اقدامات و رفتارهای آینده سران فراکسیون رهروان دارد».

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد