گوناگون

معنی"فرشتگان عرش را حمل می کنند" چیست؟

پارسینه: عرش كه خدا نيست عرش نام علم و قدرتست و عرشى است كه همه چيز در اوست . آنگاه فعل حمل را به غير خود كه مخلوقى از مخلوقاتش باشد نسبت داده است بدين جهت كه از آن مخلوق به سبب حمل عرشش عبادت خواسته است،

ابو قرة محدث بر حضرت امام رضا عليه‏السلام وارد شد و از مسائل حلال و حرام پرسيد، سپس عرض كرد:
شما قبول داريد كه خدا محمول است؟

حضرت فرمود : هر محمولى فعلى بر او واقع شده كه به ديگرى نسبت دارد (و آن فعل حمل است كه به حامل نسبت دارد) و (محمول) اسمى است كه در تعبير دلالت بر نقص دارد و (حامل) فاعل است و در تعبير دلالت بر مدح دارد و همچنين است قول آنكه گويد: زبر، زير، بالا، پائين، (كه زبر و بالا دلالت بر مدح دارد و زير و پائين دلالت بر نقص) و خدا فرموده است (110 سوره 17) (خدا را نامهاى نيكوست، او را به آنها بخوانيد) و در هيچيك از كتب آسمانى خود نفرموده است كه او محمولست بلكه گفته است او حامل است در خشكى و دريا (فرزندان آدم را در آيه 70 سوره 18) و نگهدار آسمان ها و زمين است از افتادن (در آيه 41 سوره 35) و غير خدا محمولست و هيچگاه از كسي كه بخدا و عظمتش ايمان دارد شنيده نشده كه در دعاى خود گويد (يا محمول)

ابوقرة گفت: خدا خود فرموده است: در آنروز عرش پروردگار ترا هشت نفر در بالايشان حمل كنند) و باز فرموده است (7 سوره 40) كسانى كه عرش را حمل ميكنند)

حضرت ابو الحسن عليه‏ السلام فرمود: عرش كه خدا نيست عرش نام علم و قدرتست و عرشى است كه همه چيز در اوست . آنگاه فعل حمل را به غير خود كه مخلوقى از مخلوقاتش باشد نسبت داده است بدين جهت كه از آن مخلوق به سبب حمل عرشش عبادت خواسته است،

حاملان عرش حاملان علم خدايند و مخلوقى هستند كه گرد عرش او تسبيح گويند و به علم او كار كنند و فرشتگانى هستند كه كردارهاى بندگانش را نويسند و از اهل زمين بسبب طواف گرد خانه خويش عبادت خواسته است و خدا بر عرش تسلط دارد ...

ابوقره گفت : پس تکذیب می کنید روایتی را که گفته هنگامی که خدا غضب کند فرشتگاني كه عرش را حمل ميكنند از سنگينى دوش خود خشم او را دريابند و به سجده در افتند و چون خشم خدا برود و دوش آنها سبك شود و به جايگاه خويش (حالت اوليه) برگردند ؟

حضرت فرمود: به من بگو از زماني كه خدا شيطان را لعنت كرده و بر او خشمگين شده است تا امروز كى از او خشنود گشته است ؟ طبق بيان تو كه خدا هميشه بر شيطان و دوستان و پيروانش خشمگين است (پس بايد از آن زمان تا حال حاملان عرش در سجود باشند، بعلاوه ) چگونه جرأت مي كنى كه پروردگار ترا به دگرگون شدن از حالى به حالى نسبت دهى و بگوئى آنچه بر مخلوق وارد مي شود بر او هم وارد شود، او منزه است. متعالى ‏ست، پا بر جاست همراه نابود شوندگان، بى ‏دگرگونيست همراه دگرگونان، بى ‏عوض شدنست همراه عوض شوندگان، هر چيز جز او در قبضه او و تحت تدبير اوست و همگى به او محتاج و او از غير خود بى ‏نياز است.

اصول کافی جلد یک ، باب عرش و کرسی :


ارسال نظر

  • حبیب

    نظر شما در مورد این ایه چیه؟
    وَلَوْ شِئْنَا لَآتَیْنَا کُلَّ نَفْسٍ هُدَاهَا وَلَکِنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّی لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِینَ
    ترجمه: و اگر مى خواستيم حتما به هر كسى هدايتش را مى داديم ليكن
    سخن من محقق گرديده كه قطعا جهنم را از همه جنيان و آدميان پرخواهم
    ( كرد ( 13
    مفهوم روشن آيه ي فوق اين است كه خدا مي تواند همگان را
    هدايت كند ولي نمي كند و در عوض تصميم قطعي گرفته كه جهنم را
    پركند. در هيچ جاي قرآن نيامده است كه خدا تصميم به پركردن بهشت
    گرفته باشد. چرا خدا تصميم نگرفته كه بهشت را پركند؟ خدائي كه كمال
    محض است و از صفات حقير مبرا ست چرا تصميم قطعي به پركردن جهنم
    مي گيرد؟

  • پیشیلی

    هدایت و راه حق رو مگه به حضرت آدم نداد؟چه کار کرد؟فکر کنم خدا مجانی بهشت رو نمی ده و باید براش تلاش کرد.تا به اون ظرفیتی که لایق بهشت هست برسه و بعد دریافت کنه.

  • منتظر ظهور

    سلام.حبیب جان خداوند رحمان منظورش این است که از کافران جن و انس جهنم را پر میکند و کار شما چیزی جز کفر نیست.

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار