گوناگون

آسوشيتدپرس:خط لوله انتقال نفت امارات برای دور زدن تنگه هرمز به زودی تکميل می شود

خبرگزاری آسوشيتدپرس مدعی شد خط لوله انتقال نفت امارات متحده عربی که از مسير کوهستانهای اين کشور کوچک عبور کرده و به بندر فجيره خواهد رسيد، به زودی آماده بهره برداری خواهد بود.با استفاده از اين خط لوله امارات متحده عربی می تواند بخش اعظم نفت صادراتی خود را بدون آنکه لازم باشد از تنگه هرمز عبور کند به بازار جهانی برساند.

تنگه هرمز محل عبور بيست درصد از نفت مورد نياز جهان و يکی از آب راه های استراتژيک جهان است. هر گاه که مناسبات ايران با آمريکا و يا همسايگانش دچار تنش می شود جمهوری اسلامی ايران تهديد می کند که تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد.

اين وضعيت کشورهای عربی حاشيه خليج فارس را نگران کرده است. ولی در ميان اين کشورها فقط عمان و امارات متحده عربی صاحب سواحلی در حاشيه دريای عمان هستند که مستقيما به اقيانوس هند راه پيدا می کند. عربستان سعودی نيز می تواند برای دور زدن تنگه هرمز نفت صادراتی خود را به بنادر دريای سرخ منتقل کند ولی برای انتقال تمام صادرات خود از اين طريق بايد مجم خط لوله هايی که عرض اين کشور را می پيمايند و همينطور ظرفيت بنادر در حاشيه دريای سرخ را افزايش دهد.

خبرگزاری آسوشيتدپرس می افزايد که پس از تکميل شدن خط لوله جديد در امارات متحده عربی اين کشور می تواند حدود ۷۰ درصد از نفت صادراتی خود را از اين طريق به بنادر دريای عمان برساند. اين حدود ۱۰ درصد از کل ۱۷ ميليون بشکه نفتی است که روزانه از طريق تنگه هرمز عبور می کند.

وزير انرژی امارات متحده عربی در جريان کنفرانسی که ماه گذشته در پاريس برگزار شد، اعلام کرد که اين خط لوله در مرحله انجام آزمايش های نهايی است. به گفته وی ظرفيت انتقال نفت توسط اين خط لوله روزانه يک ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه است ولی تا يک ميليون ۸۰۰ هزار بشکه قابل افزايش است.

ارسال نظر

  • سجاد

    کم کم داره کار به جاهای باریک می کشه!

  • قاسم آقو

    اينا جنگ روانيه.چرا يه عكس از لوله ها نميگيرن نشون مردم بدن.همچين لوله اي وجود خارجي نداره

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد