گوناگون

لاریجانی: استراتژی جمهوری اسلامی جنگ طایفه‌ای نیست

پارسینه: علی لاریجانی رییس مجلس با نخبگان سودانی در مورد مسائل مختلف از جمله تحولات منطقه دیدار و گفت‌وگو کرد. وی با بیان اینکه امروز فرصت‌های خوبی برای دنیای اسلام به وجود آمده است، گفت: چند قطبی شدن صحنه بین‌المللی، بالا رفتن سطح تحصیلات مسلمانان و همچنین اتخاذ تجربیاتی در خصوص دموکراتیک کردن دنیای اسلام از جمله آن ظرفیت‌هاست که باید از آن به نحو احسن استفاده کرد.

رییس مجلس گفت: ما از حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی حمایت کردیم، مساله ما شیعه و سنی نیست، ما امروز در عراق با شیعه، سنی و کرد ارتباط داریم.

علی لاریجانی رییس مجلس با نخبگان سودانی در مورد مسائل مختلف از جمله تحولات منطقه دیدار و گفت‌وگو کرد. وی با بیان اینکه امروز فرصت‌های خوبی برای دنیای اسلام به وجود آمده است، گفت: چند قطبی شدن صحنه بین‌المللی، بالا رفتن سطح تحصیلات مسلمانان و همچنین اتخاذ تجربیاتی در خصوص دموکراتیک کردن دنیای اسلام از جمله آن ظرفیت‌هاست که باید از آن به نحو احسن استفاده کرد.

وی مساله حزب‌الله و حماس را از جمله مسائل مهم برای جهان اسلام خواند و گفت: حزب‌الله و حماس کمر اسرائیل را شکسته‌اند، در کنار این مسائل بیداری اسلامی نیز به وجود آمده است.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط موجود کشورهای اسلامی دو حالت پیش‌رو دارند؛ اول اینکه متفرق شوند و وضعیتی شبیه جنگ سرد داشته باشند که مطمئنا این رویکرد نتیجه‌ای جز افزایش اختلاف و بهره استکبار نخواهد داشت. حالت دوم آن است که همه برای اتحاد جهان اسلام در جهت یک قطب واحد حرکت کنند. لازمه این امر برداشتن اختلافات دینی و رقابت‌های بی‌مورد و ایجاد همبستگی اقتصادی در کنار تقویت قدرت‌های جهادی و همکاری برای ارتقای توان تکنولوژی است مطمئنا این حالت دستادورد بزرگی به دنبال خواهد داشت که امام خمینی(ره) نیز بر آن تاکید داشتند.

اهم اظهارات رییس مجلس را بخوانید:

• ایران به دنبال دعواهای مذهبی نیست. ما از حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی حمایت کردیم، مساله ما شیعه و سنی نیست، ما امروز در عراق با شیعه، سنی و کرد ارتباط داریم. با وجودی که عده‌ای در منطقه به دنبال شیطنت هستند اما باز هم حرکت اسلامی رو به جلوست.
• انقلاب‌های اسلامی تونس، لیبی و مصر مورد حمایت جمهوری اسلامی است، این کشورها شیعه نیستند اما برادران اسلامی ما هستند. حکومت اسلامی و مردمی و دموکراتیک از دیدگاه‌های امام(ره) است.

• آیا در بحرین دموکراسی وجود دارد؟ در این کشور شیعیان با سایرین برابر نیستند این رویکرد به معنای دموکراسی نیست و باعث بروز اختلاف می‌شود. مثلا فکر کنید که در خارطوم افراد را به چند دسته تقسیم می‌کنند که این رویکرد عاقلانه نیست.

• با دخالت نظامی در بحرین مخالف هستیم،‌ اعتقاد ما بر این است که بحرینی‌ها خود باید تصمیم بگیرند. این موضع را نیز در مورد سوریه داریم به طوری که در سوریه نیز معتقدیم اصلاحات سیاسی دنبال شود.

• بعد از اولین درگیری‌ها در سوریه، بشار اسد پیشنهاداتی همچون عزل مسئول امنیتی و استاندار شهر درعا را داد. در همان زمان قطب مقابل یعنی رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانانش سلاح و پول به سوریه فرستادند آنها می‌خواهند با کمک غرب یکی از قطب‌های مقاوم در برابر اسرائیل را از بین ببرند.
• شرایط سوریه به گونه‌ای است که باید از طریق گفت‌وگوی سیاسی مشکلات را حل کرد. ما صددرصد با دخالت نظامی مخالف هستیم و در سوریه جریان افراطی در حال شکل‌گیری است که برای کل منطقه مشکل‌ساز می‌شود.

• در سوریه اصلاحات سیاسی را ضروری می‌دانیم.‌ ما به این موضوع باور نداریم که بخواهند به نام دموکراتیک، کمر مقاومت را بشکنند. ما بر لزوم اعمال اصلاحات سیاسی بدون دخالت نظامی تاکید داریم و فکر می‌کنیم که بسیاری از کشورها نیز به این نتیجه رسیده‌اند. مطمئن باشید که استراتژی جمهوری اسلامی جنگ طایفه‌ای نیست.

• جریان تندرویی در دنیای اسلام به وجود آمده است که مرتب بر طبل کافر بودن دیگران می‌کوبد.
منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد