گوناگون

فرد برداشت کننده از حساب بانک مرکزی ایران در سئول آمریکایی کره ای بود

پارسینه: در حالی که پایگاه خبری یونهاپ نیوز کره جنوبی از برداشت 1.9 تریلیون وون معادل 1.8 میلیارد دلار از حساب ایران در سئول توسط یک تبعه این کشور خبر داده است رویترز طی گزارشی این مبلغ را 1.09 تریلیون وون معادل 1.02 میلیارد دلار اعلام کرد.

رویترز با انتشار اطلاعات بیشتر در مورد برداشت از حساب بانک مرکزی ایران در سئول رقم برداشتی را 1.02 میلیارد دلار و زمان برداشت را سال 2011 اعلام و فرد برداشت‌کننده را آمریکایی-کره ای معرفی کرد.

در حالی که پایگاه خبری یونهاپ نیوز کره جنوبی از برداشت 1.9 تریلیون وون معادل 1.8 میلیارد دلار از حساب ایران در سئول توسط یک تبعه این کشور خبر داده است رویترز طی گزارشی این مبلغ را 1.09 تریلیون وون معادل 1.02 میلیارد دلار اعلام کرد.

بر اساس این گزارش پلیس کره جنوبی یک فرد آمریکایی- کره ای را بازداشت کرده که به انتقال غیرقانونی 1.09 تریلیون وون معادل 1.02 میلیارد دلار از حساب مسدود شده ایران در سئول به خارج متهم شده است.

مقامات دادستانی کره جنوبی گفتند این مرد 73 ساله که نام خانوادگی اش چونگ است متهم است در سال 2011 اقدام به انتقال متقلبانه پول از حساب بانک مرکزی ایران در یک بانک کره ای با استفاده از فاکتورهای جعلی کرده است.

مبلغ انتقالی توسط این فرد شگفتی مقامات دادستانی کره جنوبی را در پی داشته است و به نظر می رسد بیش از یک نفر در این پرونده دست داشته اند. به گفته آن ها این افراد از یک رویه بانکی استفاده کرده اند که هم اکنون مورد مراقبت بیشتری قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش مشخص نیست که آیا این کار تلاشی برای دور زدن تحریم ها علیه ایران بوده است یا این که صرفا یک کلاهبرداری بوده است.

یک مقام دادستانی در این باره گفت چونگ با ایران و امارات تماس هایی داشته است و به انتقال پول به حساب های کشورهای ثالث متهم شده است.

دفتر دادستانی کره و بانک صنعتی این کشور تایید کردند حساب بانک مرکزی ایران در این بانک قرار دارد. مقامات دادستانی کره می گویند بانک مرکزی ایران درخواست پرداخت وجه را به این بانک داده است و تصور می شود این درخواست قانونی بوده است زیرا چونگ مجوز گرفته شده از بانک کره و یک نهاد دولتی که صادرات کالاها به کشورهای تحت تحریم را کنترل می کند را ضمیمه مدارک خود کرده است.

صادرکنندگان و تجار کره ای قبل از صادرات کالا به ایران باید از دولت مجوز بگیرند.

دفتر دادستانی کره جنوبی در بیانیه خود نوشت: این موضوع، موضوعی جنایی است که توسط یک فرد برای دور زدن نظام مبادلات مالی ایران و کره جنوبی بر پایه وون انجام شده است.

در عین حال دستگاه قضایی کره جنوبی نتوانسته است دریابد دستور برداشت از این حساب از کدام نهاد در ایران صادر شده است زیرا دو کشور موافقت نامه ای در زمینه همکاری بین خود در خصوص پرونده های جنایی ندارند.

به گفته منابع آگاه 5 تا 6 میلیارد دلار پول نفت ایران در کره جنوبی نگهداری می شود.
یک مقام دادستانی کره جنوبی مدعی شد امکان مشارکت نهادهایی از ایران در این پرونده وجود دارد.

صادرکنندگان کره ای کالا به ایران معمولا بهای کالاهای صادراتی خود به این کشور را از حساب های بانک مرکزی ایران که در کره جنوبی افتتاح شده اند و پول نفت در آن ها انباشته می شود دریافت می کنند.

آمارهای رسمی نشان می دهد ایران دارای مازاد 2.3 میلیارد دلاری در تجارت خود با کره جنوبی در سال 2012 بوده است.
منبع: تسنیم

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد