گوناگون

نوری: انتخابات مورد محرمانه‌ای ندارد

پارسینه: مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور اظهار کرد: باید برای برگزاری این رویداد مهم از خرد جمعی استفاده شود؛ لذا در کارگاه‌های آموزشی از دیدگاه‌های مجریان استفاده کرده و با حضور مدیران ستادی اتاق فکری برای تبادل اندیشه‌ها و بررسی آسیب‌های انتخابات قبلی و ارزیابی امکانات استان‌ها برای انتخابات تشکیل می‌شود.

حسنعلی نوری در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان اظهار کرد: همزمان بودن دو انتخابات در کشور اقتضائاتی را می‌طلبد و به همین دلیل در قالب 11 همایش منطقه‌ای 31 استان کشور را پوشش داده و کارگاه‌های آموزشی دو روزه برای مجریان انتخابات کشور برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به محتوای آموزش‌های ارائه شده افزود: آشنایی با قانون جدید انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، برگزاری رایانه‌ای انتخابات، مبانی سیاسی و تبیین فضای کلی کشور و ... از مطالبی است که در کارگاه‌های آموزشی به آن پرداخته می‌شود.

وی تصریح کرد: مجریان انتخابات باید بتوانند با عزم جدی و برنامه‌ریزی دقیق زمینه حضور گسترده مردم در انتخابات را فراهم کنند.

مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور اظهار کرد: باید برای برگزاری این رویداد مهم از خرد جمعی استفاده شود؛ لذا در کارگاه‌های آموزشی از دیدگاه‌های مجریان استفاده کرده و با حضور مدیران ستادی اتاق فکری برای تبادل اندیشه‌ها و بررسی آسیب‌های انتخابات قبلی و ارزیابی امکانات استان‌ها برای انتخابات تشکیل می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که «انتخابات کار جمعی است» گفت: انتخابات مورد محرمانه‌ای ندارد و کار باید مرحله به مرحله به اطلاع مردم برسد.

وی با اشاره به اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی گفت: با توجه به این‌که طول دوره سوم شوراهای اسلامی افزایش یافت، تغییرات انتخابات براساس مصوبه جدید در انتخابات خردادماه 92 اعمال می‌شود.

نوری با اشاره به این‌که «عمده‌ترین تغییر در قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در زمینه سطح تحصیلات منتخبین است» افزود: 126 هزار نفر منتخب در شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: ملاک تحصیلات برای منتخبان روستاهای تا 200 خانوار سواد خواندن و نوشتن، روستاهای بالای 200 خانوار مدرک دیپلم، شهرهای تا جمعیت 20 هزار نفر فوق دیپلم و برای منتخبان شهرهای بالای 20 هزار نفر جمعیت لیسانس و معادل آن ملاک است که باید مدارک را زمان ثبت نام ارائه دهند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره حضور نماینده مجلس شورای اسلامی در هیات اجرایی مرکزی انتخابات تصریح کرد: قانونگذار سازوکار حضور نماینده مجلس در هیات اجرایی مرکزی را مشخص کرده که در جلسات حضور خواهد داشت و البته نماینده منتخب مجلس حق رای ندارد.

مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور درباره صندوق‌های سیار اخذ رای در انتخابات نیز گفت: بعضی روستاها که از نظر اعتباری توجیه تشکیل حوزه انتخاباتی ندارند، شامل خط سیر سیار می‌شوند که صندوق‌های سیار برای اخذ رای به آن مکان‌ها می‌روند و همه سازوکارهای امنیتی و ترکیب اعضای صندوق‌های ثابت برای آن‌ها لحاظ شده است.

وی ادامه داد: صندوق‌های سیار از نظر قانونی حق ندارند خارج از مسیر خط سیر تعیین شده بروند و صندوق‌های سیار داخل شهرها نیز برای بعضی مکان‌ها مانند بیمارستان‌ها، زندان و پادگان‌ها در نظر گرفته شده و سازوکارها لحاظ می‌شود.

وی درباره برگزاری الکترونیکی انتخابات خرداد 92 اظهار کرد: در انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی همه فرآیند انتخابات را الکترونیکی پیش‌بینی کردیم و تنها مرحله اخذ رای به این شیوه در تعداد معدودی حوزه‌های انتخابی برگزار شد.برای برگزاری الکترونیکی انتخابات 92 نیز تلاش می‌کنیم و انجام کار مستلزم تائید و موافقت شورای نگهبان است که در حال رایزنی و هماهنگی با شورا هستیم.

مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور با اشاره به اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: ترکیب هیات اجرایی مرکزی، الزام به همراه داشتن کارت ملی برای رای دادن و عضویت ریاست دادگستری و یا نماینده آن در حوزه اجرایی فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها از جمله موارد جدید قانون انتخابات ریاست جمهوری است.

وی با اشاره به حوادث سال 88 و تجربه‌اندوزی از آن اظهار کرد: اصل ولایت فقیه، بصیرت و اعتماد مردم به نظام موجب شد که دشمنان در براندازی نظام به هدف خود نرسند. وی خاطرنشان کرد: مدیریت افکار عمومی در دست رسانه‌هاست؛ چراکه می‌توانند حقیقت و واقعیت را برای مردم روشن کنند و یار دوازدهم ما در انتخابات باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد