گوناگون

آیا دولت می تواند بدون موافقت مجلس یارانه نقدی را افزایش دهد؟

آیا دولت می تواند بدون موافقت مجلس یارانه نقدی را افزایش دهد؟

پارسینه: شعار و وعده یکی از حربه های مهم تبلیغاتی برای انتخابات است اما شعارها و وعده هایی که بعضا بعد از پیروزی در انتخابات به دست فراموشی...

پارسینه-گروه سیاسی: شعار و وعده یکی از حربه های مهم تبلیغاتی برای انتخابات است اما شعارها و وعده هایی که بعضا بعد از پیروزی در انتخابات به دست فراموشی سپرده می شوند و رویای تعبیر نشده رای دهندگان باقی می ماند، روی اعتماد افکار عمومی تاثیر بسیار بدی خواهد داشت.

از این شعارهای عملی نشده بعد از روی کار آمدن دولت دهم زیاد دیده شده است. افزايش حقوق بازنشستگان و پرداخت سود سهام عدالت در آستانه انتخابات دهم، تنها نمونه هایی از شعارهای تبلیغاتی است که بعد از پیروزی در انتخابات به راحتی فراموش شد و در هیاهو و جنجال های سیاسی گم شد.


افزایش یارانه نقدی نیز با وجود گزارش های کسری بودجه دولت دهم یکی از این حربه های تبلیغاتی است .

شهریور ماه سال 90 و چند ماه مانده به انتخابات مجلس نهم بود که محمود احمدی نژاد خبر از افزایش یارانه نقدی داد و گفت :در مسیر اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها یک گام به سمت عدالت برداشته شد و با توجه به اینکه با قیمت امسال ۱۲۰ هزار میلیارد یارانه در سطح کشور توزیع شده و فقط ۴۰ میلیارد از آن به طور مستقیم به مردم پرداخت شده است، جا دارد که این مبلغ تا ۳ برابر افزایش پیدا کند.

بعد از ان هم در اوایل دی ماه، محمود احمدی نژاد باز هم در آستانه انتخابات یازدهم ریاست جمهوری وعده 5 برابر شدن یارانه نقدی را داد و گفت :"یارانه نقدی را می توان تا 5 برابر افزایش داد."

اما نه تنها یارانه نقدی تا امروز که وعده 5 برابر شدن آن داده شده است افزایش نیافته بلکه هنوز از یادها نرفته است پیامک های حذف یارانه نقدی و اعتراضات پس از آن دردسرهای زیادی را برای سازمان هدفمندی یارانه ها ایجاد کرد.

اقدامی که با وعده افزایش یارانه نقدی تناقض زیادی داشت.هرچند که هرگز با افزایش یارانه نقدی موافقت نشد و نمایندگان مجلس نیز با تصویب بند الحاقی به ماده واحده لایحه اجازه دریافت و پرداخت‌های دولت در سه ماه اول سال 92 مقرر کردند که یارانه‌ی نقدی در این مدت افزایش پیدا نکند، اما همین تاکید دولت بر کلمه "می توان" نشان از عزم جزم دولتی ها برای تبلیغات روی توانایی هایی دارد که راه آنها توسط عواملی چون مجلس سد شده است!

توانایی هایی که با توجه به گزارش هایی که گا و بیگاه از کسری بودجه دولت می رسد مغایرت دارد اما برای عامه مردم پذیرش ان ساده است!

نگاهی به سخنان اخیر رئیس دیوان محاسبات به خوبی این مساله را اثبات می کند که وعده های رئیس دولت دهم برای افزایش یارانه نقدی با تحقق فاصله بسیاری دارد.

رئیس دیوان محاسبات کشور در آخرین اظهارات خود از کسری بودجه قابل توجه هدفمندی در سال 91 خبر داده و گفته: درآمدی که از اجرای هدفمندی یارانه ها در سال 91 از محل افزایش قیمت حامل های انرژی محقق شد، حدود 50 درصد است.

عبدالرضا رحمانی فضلی با بیان اینکه حتما در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در سال 91 با کسری بودجه مواجه شدیم، گفته: طبق بررسی های دیوان درآمد هدفمندی یارانه ها از محل افزایش قیمت حامل های انرژی 52 درصد بوده است.

وی ادامه داده: البته بخشی از یارانه پرداخت شده هم از ردیف بودجه ای است که دولت بعضا بیشتر از ردیف های مشخص شده در بودجه، برداشت کرده است. یک مبلغ هم تن خواه گردان از خزانه به عنوان علی الحساب بوده و استقراضی هم از بانک مرکزی انجام شده است.

به این ترتیب کاملا مشخص است که افزایش یارانه نقدی در عمل حتی بدون دخالت مجلس نیز قابل تحقق نبود مگر با انجام بی قانونی های دیگر!






ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد