گوناگون

باز هم بودجه سه دوازدهم در راه است؟

پارسینه: هنوز از یادها نرفته است که در فروردین سال 91، برای اولین بار در تاریخ 32 ساله انقلاب اسلامی، بودجه سالیانه ارائه شده توسط یک دولت در مجلس رای نیاورد و رد شد تا محمود احمدی نژاد که در جلسه جنجالی سوال در صحن علنی مجلس از نمایندگان برای فعالیت های دولتش نمره 20 خواسته بود ، در ارائه مهم ترین سند اقتصادی دولتش، مردود شد تا نه تنها نمره بالا نیاورد بلکه تجدید شود.

هنوز از یادها نرفته است که در فروردین سال 91، برای اولین بار در تاریخ 32 ساله انقلاب اسلامی، بودجه سالیانه ارائه شده توسط یک دولت در مجلس رای نیاورد و رد شد تا محمود احمدی نژاد که در جلسه جنجالی سوال در صحن علنی مجلس از نمایندگان برای فعالیت های دولتش نمره 20 خواسته بود ، در ارائه مهم ترین سند اقتصادی دولتش، مردود شد تا نه تنها نمره بالا نیاورد بلکه تجدید شود.

هر چند رد لایحه بودجه سال 91 یک شب بیشتر دوام نیاورد اما این اتفاق در سال 92 نیز تکرار شد و این بار یک شبه رای بهارستان نشین ها تغییر نکرد.

كميسيون تلفيق مجلس هفته گذشته و در جريان بررسي لايحه بودجه سال 92، كليات آن را به راي گذاشت كه سرانجام با 22 راي موافق و 22 راي مخالف، تصويب نشد.

بر اساس آيين‌نامه داخلي مجلس، كليات بودجه براي تصويب در كميسيون تلفيق نياز به راي حداقل نصف اعضاي اين كميسيون به اضافه يك دارد.

در واقع جلسات كميسيون تلفيق از همان نخستين جلسه شروع به كار، با چالش‌هايي مواجه شده بود، به طوري كه جعفر قادري سخنگوي اين كميسيون روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه در نشست خبري خود، از احتمال تصويب نشدن كليات لايحه بودجه سال 92 كل كشور خبر داده بود.

حالا اما بالا گرفتن بحث درباره دلايل رد كليات لايحه بودجه 92 در كميسيون تلفيق مجلس به آنجا منجر شده كه برخي كارشناسان اقتصادي دولت از تدارك تنظيم لايحه بودجه سه دوازدهم براي سه‌ماهه تابستان خبر دهند.

در همین ارتباط مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری دیروز گفت: «در صورتی که کلیات بودجه در صحن علنی تصویب نشود، ممکن است نیاز باشد لایحه سه دوازدهم دیگری برای سه ماهه دوم سال به مجلس داده شود.»

محمد کردبچه ، درباره رد شدن کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق، گفت: «طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی،‌ اکنون در صورتی که 10 نفر از نمایندگان در خواست تجدید نظر نداشته باشند، کلیات بودجه باید در جلسه علنی مجلس بررسی شود و اگر در صحن علنی تصویب شود،‌ جزئیات آن در کمیسیون تلفیق بررسی می‌شود.» در حالی که دولتی‌ها امیدوارند، عده‌ای از نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق درخواست تجدیدنظر داشته باشند، جعفر قادری در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه هر چند امکان بررسی مجدد لایحه بودجه 92 با نامه تجدید رای اعضا در کمیسیون تلفیق وجود دارد، گفت: «اما تا اکنون عضوی از کمیسیون تلفیق درخواست تجدید رای نداده است و با این اوصاف این لایحه باید در صحن مجلس به رای گذاشته و تعیین و تکلیف شود.»

همانگونه که کردبچه اعلام کرده، درصورتی که کلیات بودجه در صحن علنی رد شود،‌ لایحه برای رفع ایرادات مجددا به دولت بر می‌گردد.

او افزود: «در چنین شرایطی کار سخت‌تر می‌شود و ممکن است نیاز باشد که لایحه سه‌دوازدهم دیگری برای سه ماهه دوم سال به مجلس داده شود و این در حالی است که انتخابات را در پیش داریم.»

مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی با اشاره به اینکه نمایندگان مخالف با کلیات بودجه،‌ نسبت به شفافیت آن انتقاد داشتند،‌ گفت: «البته در سال‌جاری در مقایسه با سال‌های دیگر مستندات بیشتری از سوی مسئولان دولتی مانند وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان خصوصی‌سازی به مجلس ارائه شد.»

نا شفافی های بودجه 92 اما مهم ترین دلیل رد آن در کمسیون تلفیق بوده است. تبدیل 35‌درصدی منابع صندوق توسعه ملی به منابع ریالی، مشخص نبودن مصارف 33 هزار میلیارد تومان حاصل از واگذاری‌ها و برخی دیگر از اموال، کسری 80 هزار میلیارد تومانی بودجه و هدفمندی یارانه‌ها از مهم ترتین ایرادات تلفیقی ها به بودجه مصوب دولت بوده است و باید منتظر ماند و دید سرانجام چه آینده ای برای بودجه رقم خواهد خورد؟


منبع: حرا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد