آن منتقدانی که منتظر هستند مثل سابق فیلم بسازم خر هستند!
پارسینه: داریوش مهرجویی د تاکید داشت عین کلماتاش منتشر شود!
پارسینه: داریوش مهرجویی فیلمساز صاحب نام و برجسته سینمای ایران که امسال با فیلم «اشباح» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در گفت و گو با کافه سینما در مورد مراحل فنی و آماده سازی «اشباح» گفت: تدوین کار انجام شده و نسخه نهایی تا یک هفته دیگر آماده میشود.
مهرجویی در پاسخ آن عده از منتقدان که منتظر هستند «اشباح» فیلمی شبیه به آثار مطرح گذشتهی او باشد، با عصبانیت شدید گفت: یعنی چی این سوال؟! آنهایی که منتظر چنین چیزی هستند هیچچی از سینما نمیفهمند! به معنای واقعی خَر هستند و از حماقتشان چنین حرفی میزنند! عین همین حرفی که زدم را منتشر کنید وگرنه راضی نیستم مصاحبهام منتشر شود! یعنی چه «اشباح» شبیه آثار قبلی من باشد؟ مگر من در 50 سال قبل زندگی میکنم؟ مگر من همان آدم 20 سال پیش هستم؟ مگر فضای امروز جامعه عینا همان فضای چند دهه پیش است؟ این سوالها و این خواستهها از نادانی جماعتی میاید که ادعای روشنفکریشان گوش همه را کر کرده اما مثل انسان های بَدوی زندگی میکنند! هی میگویند هامون بساز لیلا بساز اجاره نشین ها بساز... از این مسخره تر نمیشود...
مهرجویی در پاسخ به اینکه اولین کسی که فیلمنامه «اشباح» را شبیه به آثار قبلی شما دانست، آقای جهانگیر کوثری -تهیه کننده این اثر- بوده است، گفت: خوب ایشان نظرش را گفته است. به نظر او «اشباح» شبیه فیلمهای قبلیام است و به نظر بعضیها هم شاید شبیه به فیلمهای دوره جوانیام باشد و به نظر بعضیها هم شاید اصلا شبیه به هیچ کدام از آثارم نباشد. هرکسی نظر خودش را دارد اما کسی حق ندارد از من بخواهد بروم در 20 سال پیش خودم زندگی کنم و برایم تایین تکلیف کند که مثل فیلمهای قدیمیات فیلم بساز. در حالی ما هر روز باید چیز یاد بگیریم و جلوتر برویم نه اینکه ادای گذشته خودمان را در بیاوریم.
مهرجویی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا از نتیجه نهایی «اشباح» راضی هستید، و به نظرتان «اشباح» با چه استقبالی مواجه میشود، گفت: خوب معلوم است از نتیجه نهایی کار راضی هستم! مگر دیوانهام از نتیجه نهایی کار راضی نباشم و آنوقت بسازمش؟! راضی هستم که ساختم و حالا میخواهم پخشاش کنم. استقبال منتقدین هم برایم مهم نیست چون آنها همش دنبال این هستند که من همان مهرجویی قدیم بشوم و فیلمهایی قدیمیام را تکرار کنم. اگر این منتقدین ما زمان شکسپیر بودند شکسپیر را رسما روانی میکردند! هی بهش میگفتند چرا این کار جدیدت شبیه کار ده سال قبلت نیست؟ چرا این دفعه کمدی نوشتی در حالی که قبلا تراژدی مینوشتی؟ چرا این دفعه تراژدی نوشتی در حالی که قبلا کمدی نوشتی؟! چرا شخصیت اول نمایشنامهات مَرد است در حالی که 20 سال قبل زن بود؟ چرا شخصیت اولات پیر هست در حالی 50 سال قبل کودک بود؟! کاری میکردند یارو آخر تیمارستان بستری شود! یک نفر نیست به منتقدان ما بفهماند آقا دیگر دوران فیلمساز مولف گذشته است. دوران مولف-مولف کردن برای فیلمسازان به سر آمده. تو به کارهای قبلی من چه کار داری؟ فیلم ِ جدید من، فیلمنامهی جدید من، شاید هیچ ربطی به کارهای قبلیام نداشته باشد. تو باید با یک اثر مستقل روبرو باشی. با یک اثر جدید مواجه بشوی. فکر کن «اشباح» اولین فیلم من است، ببین خوب است یا نه. اگر خوب بود تعریف کن اگر خوشت نیامد بگو افتضاح است. نه اینکه بروی توی سالن سینما منتظر باشی «اشباح» همان هامون باشد! یا لیلا باشد! یا من همان مهرجویی دوران جوانی و دههی 40 و 50 باشم. آخر کِی میخواهیم دست از این رفتارها برداریم...
مهرجویی در انتها در مورد اینکه «اشباح» در چه فضایی به سر میبرد، گفت: فضای «اشباح» تراژدی است.
مهرجویی در پاسخ آن عده از منتقدان که منتظر هستند «اشباح» فیلمی شبیه به آثار مطرح گذشتهی او باشد، با عصبانیت شدید گفت: یعنی چی این سوال؟! آنهایی که منتظر چنین چیزی هستند هیچچی از سینما نمیفهمند! به معنای واقعی خَر هستند و از حماقتشان چنین حرفی میزنند! عین همین حرفی که زدم را منتشر کنید وگرنه راضی نیستم مصاحبهام منتشر شود! یعنی چه «اشباح» شبیه آثار قبلی من باشد؟ مگر من در 50 سال قبل زندگی میکنم؟ مگر من همان آدم 20 سال پیش هستم؟ مگر فضای امروز جامعه عینا همان فضای چند دهه پیش است؟ این سوالها و این خواستهها از نادانی جماعتی میاید که ادعای روشنفکریشان گوش همه را کر کرده اما مثل انسان های بَدوی زندگی میکنند! هی میگویند هامون بساز لیلا بساز اجاره نشین ها بساز... از این مسخره تر نمیشود...
مهرجویی در پاسخ به اینکه اولین کسی که فیلمنامه «اشباح» را شبیه به آثار قبلی شما دانست، آقای جهانگیر کوثری -تهیه کننده این اثر- بوده است، گفت: خوب ایشان نظرش را گفته است. به نظر او «اشباح» شبیه فیلمهای قبلیام است و به نظر بعضیها هم شاید شبیه به فیلمهای دوره جوانیام باشد و به نظر بعضیها هم شاید اصلا شبیه به هیچ کدام از آثارم نباشد. هرکسی نظر خودش را دارد اما کسی حق ندارد از من بخواهد بروم در 20 سال پیش خودم زندگی کنم و برایم تایین تکلیف کند که مثل فیلمهای قدیمیات فیلم بساز. در حالی ما هر روز باید چیز یاد بگیریم و جلوتر برویم نه اینکه ادای گذشته خودمان را در بیاوریم.
مهرجویی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا از نتیجه نهایی «اشباح» راضی هستید، و به نظرتان «اشباح» با چه استقبالی مواجه میشود، گفت: خوب معلوم است از نتیجه نهایی کار راضی هستم! مگر دیوانهام از نتیجه نهایی کار راضی نباشم و آنوقت بسازمش؟! راضی هستم که ساختم و حالا میخواهم پخشاش کنم. استقبال منتقدین هم برایم مهم نیست چون آنها همش دنبال این هستند که من همان مهرجویی قدیم بشوم و فیلمهایی قدیمیام را تکرار کنم. اگر این منتقدین ما زمان شکسپیر بودند شکسپیر را رسما روانی میکردند! هی بهش میگفتند چرا این کار جدیدت شبیه کار ده سال قبلت نیست؟ چرا این دفعه کمدی نوشتی در حالی که قبلا تراژدی مینوشتی؟ چرا این دفعه تراژدی نوشتی در حالی که قبلا کمدی نوشتی؟! چرا شخصیت اول نمایشنامهات مَرد است در حالی که 20 سال قبل زن بود؟ چرا شخصیت اولات پیر هست در حالی 50 سال قبل کودک بود؟! کاری میکردند یارو آخر تیمارستان بستری شود! یک نفر نیست به منتقدان ما بفهماند آقا دیگر دوران فیلمساز مولف گذشته است. دوران مولف-مولف کردن برای فیلمسازان به سر آمده. تو به کارهای قبلی من چه کار داری؟ فیلم ِ جدید من، فیلمنامهی جدید من، شاید هیچ ربطی به کارهای قبلیام نداشته باشد. تو باید با یک اثر مستقل روبرو باشی. با یک اثر جدید مواجه بشوی. فکر کن «اشباح» اولین فیلم من است، ببین خوب است یا نه. اگر خوب بود تعریف کن اگر خوشت نیامد بگو افتضاح است. نه اینکه بروی توی سالن سینما منتظر باشی «اشباح» همان هامون باشد! یا لیلا باشد! یا من همان مهرجویی دوران جوانی و دههی 40 و 50 باشم. آخر کِی میخواهیم دست از این رفتارها برداریم...
مهرجویی در انتها در مورد اینکه «اشباح» در چه فضایی به سر میبرد، گفت: فضای «اشباح» تراژدی است.
چقد عصبیه این دیگه!!!!حالا ب فرض منتقدان اشتباه میکنن ولی خوب نیس کارگردانی ب این مشهوری اینجوری ج بده
اینم از کارگردان مملکتمون...
حالا میفهمم چرا به اینها میگن هنربند به جای هنرمند
این فیلم سازها با این فیلم ها فقط به فکر پول و مشروعیت خودشون و... هستن نه مخاطب
حالا ایشون از واژه خر استفاده کردند، شما بنویسید آن حیوان چهار پا! آخه بد آموزی داره. :-)
سالی که نکوست از بهارش پیداست
فیلم سازهامون که این و دهنمکی باشن باید فاطحه سینما رو خوند
البته کسی که نفهمه چقدر افت کرده کارهای ایشون خرتر به نظر میرسه....