ابراهیم حقیقی: گرافیك یكی از حیاتیترین حرفههای برنامه پنجم و ششم توسعه است
پارسینه: ما در دورانی هستیم كه اقتصادمان دچار تحول خواهد شد و اگر قرار است به طرف جامعه مدنی توسعهیافته كه در برنامه پنجم و ششم دیده شده است، برویم، گرافیك یكی از حیاتیترین حرفههایی است كه باید نقش درست خود را در این تحول ایفا كند.
مجمع عمومی سالانه نوبت دوم انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران ۲۹ آذر برای رأیگیری به منظور انتخاب اعضای هفتمین هیأتمدیره در خانه هنرمندان برگزار شد. البته نوبت اول این جلسه به دلیل به حدنصابنرسیدن اعضا برگزار نشد. پس از رأیگیری و شمارش آرا از تعداد ۲۶۴ رأی ریختهشده به صندوق، محمدابراهیم حقیقی با۱۹۰ رأی، مسعود سپهر با ۱۵۲ رأی، بهرام کلهرنیا با ۱۴۶ رأی، مصطفی اسدالهی با ۱۱۰ رأی و مجید بلوچ با ۱۰۵ رأی به عنوان اعضای اصلی هیأتمدیره انتخاب شدند.
همچنین ایرج میرزاعلیخانی با ۸۹ رأی و مریم افسر با ۸۳ رأی اعضای علیالبدل شدند. مهرداد احمدی شیخانی هم با ۱۵۰ رأی بازرس این دوره شد. ابراهیم حقیقی كه در اولین و دومین دوره هیأتمدیره انجمن گرافیك، خزانهدار و در چهارمین دوره، رئیس هیأتمدیره این نهاد بوده، در هفتمین دوره هم بالاترین رأی را بهدست آورده است. با توجه به حضور در دورههای پیشین و انتخاب مجدد او در هیأتمدیره جدید، درباره برنامههایش با این طراح گرافیك گفتوگوی كوتاهی انجام دادیم.
برای این دوره انجمن گرافیك ایران چه برنامههایی دارید؟
یكی، دو مورد در نظرم قطعی هستند كه ابتدا باید آنها را انجام دهیم كه در یكی، دو دوره قبل مسكوت مانده است. یكی از آنها تشكیل مجدد كمیتههاست. در اساسنامه انجمن ١٢ كمیته درنظر گرفته شده بود كه طی سالها، دو كمیته دیگر هم به آنها افزوده شده بودند. این كمیتهها دوباره باید فعال شوند البته بعضی از آنها مانند «كمیته تدوین آییننامهها» بنابر مناسبتها ممكن است فعال شوند و در حالت عادی كاركرد دیگری نداشته باشند اما بیشتر آنها به دلیل موضوعهایی شكل گرفتهاند كه لازم است دوباره فعالیت خود را از سر گیرند. دلیل اصلی كه این كمیتهها در اساسنامه دیده شده بودند، این بود كه به موضوعات اساسنامه بهتر پرداخته شود. ضمن اینكه اگر فرض بگیریم در هر كمیته حداقل پنج نفر عضو هستند، در این صورت ١٢ كمیته داریم كه حداقل ٦٠ نفر از این طریق با هیأتمدیره در تماس خواهند بود و میتوانند حرفهای بدنه انجمن را به هیأتمدیره منتقل كنند.
هركدام از این ٦٠ نفر هم حداقل با پنج نفر دیگر در تماس هستند كه حداقل دایرهای ٣٠٠نفره از اعضای انجمن را تشكیل میدهند و همین تعداد برای تشكیل مجامع انجمن مهم و ضروری هستند، همچنانكه شاهد بودیم اولین جلسه انتخابات اعضای جدید هیأتمدیره كه چند هفته گذشته برگزار شد، به دلیل به حدنصابنرسیدن تعداد شركتكنندگان شكل نگرفت. مسئله دوم، تشكیل شورای عالی همفكری متشكل از پیشكسوتان و علاقهمندان گرافیك است كه حداقل هر یك ماه باید این نشستها برگزار شود.
تا زمانی كه من در هیأتمدیره بودم، این كار صورت میگرفت و بار دیگر ضرورت دارد كه این جلسات برگزار شود چون گرافیك امروز ما آنقدر شاخههایش گسترده شده است كه پرداختن به هر یك از آنها تخصص خود را میطلبد. بهعنوانمثال ممكن است كسی كه در طراحی صفحه تخصص دارد صلاحیت لازم را در زمینه طراحی وب نداشته باشد. جمع پیشكسوتان و اعضای این شورا هم باید تركیبی از همه سلایق و شاخههای گرافیك باشند.
اولین تأثیرگذاری پاگرفتن این جلسات در تعرفه قیمتها خواهد بود و بعد از آن همفكریهایی است كه باید در برگزاری نمایشگاهها شاهد باشیم تا نمایشگاهها محدود به نمایش آثار فرهنگی صرف نشوند. در هر صورت در هردو این دو موضوع، تعدادی از جوانان علاقهمند گرافیك كه بهدور از انجمن هستند یا این تصور را دارند كه با انجمن فاصله دارند، وارد بحثها میشوند و از این طریق سد میان آنها و انجمن شكسته میشود چراكه آنها هستند كه باید از حالا تمرین كنند، در بحثها شركت كنند و خود را عضوی از انجمن بدانند و روزی آینده انجمن به خود آنها سپرده خواهد شد. توجه به این دو موضوع از حیاتیترین مسائل است اما دغدغههای دیگری در مورد مسائل صنفی همچون بیمه اعضا وجود دارد. درحالحاضر بیمه تأمین اجتماعی و تكمیلی انجمن دچار نقصان است. برخی از اعضا هم كه در محلهای استیجاری مشغول فعالیت هستند، گاهی دچار مزاحمتهایی میشوند كه باید به این مسائل هم رسیدگی شود.
بههرحال هر دولتی كه بر سر كار میآید، در قوانین تغییراتی ایجاد میشود كه باید آنها را هم مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه باید با مركز توسعه هنرهای تجسمی و معاونت هنری وارد مذاكره شویم تا دوسالانههای پوستر و گرافیك از سر گرفته شوند....
هردو دوسالانه پوستر تهران و گرافیك را میخواهید برگزار كنید؟
بله. درست است كه دوسالانه «سرو نقرهای» راهی برای انجمن بود تا در برگزارنشدن دوسالانهها، دوسالانهای برگزار كند اما سرو نقرهای جایگزین كاملی برای دوسالانهها نیست و تنها اعضای انجمن حق شركت در آن را دارند. تعداد اعضای انجمن هم هزارو ٥٠٠ نفر است در صورتی كه تعداد طراحان گرافیك فعال در كشور بسیار بیشتر از اینهاست.
همانطور كه خودتان اشاره كردید، بیشتر نمایشگاههای گرافیك با رویكرد فرهنگی برگزار میشوند. توجه به بخش تجاری گرافیك از چه طریقی صورت میگیرد؟
ما در دورانی هستیم كه اقتصادمان دچار تحول خواهد شد و اگر قرار است به طرف جامعه مدنی توسعهیافته كه در برنامه پنجم و ششم دیده شده است، برویم، گرافیك یكی از حیاتیترین حرفههایی است كه باید نقش درست خود را در این تحول ایفا كند. علاوهبر حوزه فرهنگ، در حوزه تجارت و اقتصاد نیز باید تبلیغات و بستهبندی درستی برنامهریزی شود و همینجاست كه نقش گرافیك مهم میشود وگرنه برگزاری نمایشگاههای فرهنگی همیشه انجامپذیر است اما پرداختن به مسائل حیاتی اقتصاد مملكت باید مهم تلقی شود مثل ارتباط با سازمان مدیریت صنایع، وزارت بازرگانی و دانشگاهها وظیفه انجمن هم توجه به چنین مسائلی است.
تابهحال چه گامهایی در این زمینه برداشته شده است؟
پیش از اینهم كارهایی شده است مثلا هشتسال قبل طرحی را به وزارت ارشاد دادیم تا «دوسالانه تبلیغات از دیدگاه طراحان گرافیك» برگزار شود. خوشبختانه باخبر شدهام قرار است انجمن تبلیغات این دوسالانه را برگزار كند و ما هم حاضریم در كنار این انجمن در برپایی دوسالانه باشیم.
بااینحال بیشتر آنها كه وارد رشته گرافیك میشوند دوست دارند در زمینه طراحی پوستر كه بخش فرهنگی گرافیك است، فعالیت كنند. اصلا چقدر میل و رغبت در طراحان ما برای ورود به حوزههای اقتصادی گرافیك وجود دارد؟
اینکه آنها بخش فرهنگی گرافیك و پوستر را دوست دارند به این دلیل است كه بیشترین مسابقات و جشنوارهها در همین زمینه برگزار میشوند. طراحان گرافیك مخصوصا جوانان هم دوست دارند در این مسابقات حضور داشته باشند و دیده شوند اما برخلاف تصور موجود، بنا بر روایتی، دوهزار طراح گرافیك در كشور فعال هستند كه بیشتر آنها در زمینه طراحی بروشور و بستهبندی كار میكنند و امرارمعاششان از همین شیوه است.
خیلی از آنها هم طراحان موفقی هستند كه وقتی دوسالانهای برگزار میشود تعداد اندكی از آنها پیدایشان میشود و بسیاری از صاحبان صنایع با دیدن آثارشان متوجه آنها میشوند؛ همچنانكه ١٢سال قبل انجمن گرافیك در نمایشگاه چاپ و بستهبندی شركت كرد و ارتباطهای بسیار محكمی میان طراحان و صاحبان صنایع روی داد. نمایشگاهها و دوسالانهها باید این مزیت را داشته باشند كه صاحبان كار طراحان موردنظر خود را بیابند وگرنه جوانها تنها برای دل خودشان پوستر طراحی میكنند اما به نتیجهای نمیرسند. ضمن اینكه باید سنجهای باشد كه قوت و ضعف یكدیگر را در این دوسالانهها و رقابتها بسنجیم.
منبع: شرق
ارسال نظر