گوناگون

روزی که خانه‌های تهران پلاک‌دار شدند

روزی که خانه‌های تهران پلاک‌دار شدند

پارسینه: از بامداد فردا [چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۳۷]کار شماره‌گذاری اماکن و منازل تهران آغاز خواهد شد. شماره‌گذاری از چهارراه پهلوی شاهرضا [چهارراه ولیعصر کنونی]به سمت شمال، جنوب، شرق و غرب از شماره یک شروع و به هر سمت ادامه خواهد یافت. شماره‌های خیابان‌ها طولانی تا محلی که اسم خیابان تغییر نیافته ادامه خواهد داشت و از محل تغییر اسم مجددا شماره‌گذاری از یک شروع خواهد شد و طرف راست خیابان یا کوچه شماره فرد و طرف چپ شماره زوج خواهد داشت.

روز سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۳۷ سخنگوی وزارت کشور در گفت‌وگویی با خبرنگار روزنامه اطلاعات از شماره‌گذاری خانه‌های تهران خبر داد. او گفت «چون شماره‌گذاری و مشخص نمودن اماکن و منازل به وسیله پلاک از کار‌های اساسی و مهم برای شهر‌های بزرگ و کوچک است این امر به دستور شاهنشاه مورد توجه دولت قرار گرفت و وزارت کشور مامور اجرای این کار گردید. در اجرای این دستور کمیسیونی از چندی قبل به ریاست آقای دکتر پیراسته معاون وزارت کشور و با شرکت آقایان خواجه‌نصیری رئیس کل آمار عمومی و عقیلی معاون شهرداری تهران و نمایندگان سازمان‌های مربوطه و کارشناسان خارجی در وزارت کشور تشکیل گردید و با توجه به وضع خاصی که شهر تهران دارد تصمیم گرفته شد که اصل تقسیم چهارگانه که در اکثر شهر‌های مترقی جهان معمول است در شهر تهران اجرا شود و شهر تهران نیز طبق سیستم کشور‌های اروپایی شماره‌گذاری گردد. مقدمات این کار فراهم گردید و از بامداد فردا [چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۳۷]کار شماره‌گذاری اماکن و منازل تهران آغاز خواهد شد. شماره‌گذاری از چهارراه پهلوی شاهرضا [چهارراه ولیعصر کنونی]به سمت شمال، جنوب، شرق و غرب از شماره یک شروع و به هر سمت ادامه خواهد یافت. شماره‌های خیابان‌ها طولانی تا محلی که اسم خیابان تغییر نیافته ادامه خواهد داشت و از محل تغییر اسم مجددا شماره‌گذاری از یک شروع خواهد شد و طرف راست خیابان یا کوچه شماره فرد و طرف چپ شماره زوج خواهد داشت.»

آخر وقت آن روز نیز خواجه‌نصیری، رئیس کل آمار عمومی در مورد شماره‌گذاری شهرستان‌ها به خبرنگار اطلاعات گفت: «به موازات شماره‌گذاری اماکن و منازل شهر تهران اقداماتی در جریان است که کار شماره‌گذاری شهر‌های مراکز استان و شهر‌های درجه اول کشور انجام شود.»
منبع: انتخاب

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد