گوناگون

تحلیل نقوش بافت‌های ایرانی با پخش مستندی در شبکه چهار

پارسینه: مجموعه‌ مستند «نقش بافت» که استارت تولید آن از سال 86 به کارگردانی سعید نبی، حسن نقاشی و بابک بهداد زده شد، هفته‌ی آینده از شبکه چهار سیما به روی آنتن می‌رود.

سعید نبی که علاوه بر تهیه‌کنندگی، کارگردانی دو قسمت از مجموعه مستند «نقش بافت» را عهده‌دار بوده است، گفت: این مجموعه در حوزه‌ی اقوام‌ ساخته شده است. نگاه این مجموعه از زاویه‌ی نقوشی است که روی دست بافته‌های اقوام قرار دارند.

وی ادامه داد: در این مجموعه به این موضوع می‌پردازیم که نقوش روی دست‌بافت‌ها از کجا آمده‌اند و خاستگاهشان چیست و چه نقشی در زندگی دیروز و امروز این افراد و اقوام دارند.

این نقوش‌ در هر اقوام متفاوت است و به نوعی از طریق این نقوش‌، قوم پژوهشی می‌کنیم؛ به عنوان مثال نقش بته‌جقه‌، نقش‌ شاخ قوچ که خیلی در میان ترکمن‌ها مقدس است.

همه‌ی این نقوش‌ وقتی از مرحله‌ی ساده نگاه‌کردن، می‌گذرند و تحلیل می‌شوند، جای بحث دارند؛ اینکه چرا برای مثال نقوش تاریخی ما از حالت شکلی تبدیل به حالت هندسی می‌شوند.

نبی درباره‌ی اقوامی که روی آن‌ها کار شده است، گفت: در این مجموعه به دست‌بافت‌های قوم کرد، قوم بختیاری‌، بلوچ‌،‌ زابلی‌ها و ... می‌پردازیم.

این مستندساز در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود اینگونه عنوان کرد: «نقش بافت» با سه نگاه ساخته شد؛ نگاه اسطوره‌ای، زندگی اقوام و حوزه‌های فرهنگی در نقوشی قوم‌نگاری و قوم‌پژوهی.

او همچنین تاکید کرد: مستند «نقش بافت» که کار ساخت آن چهار سال به طول انجامید، یکی از مجموعه‌های زمان‌بر بود.

«نقش بافت» در 13 قسمت 45 دقیقه‌ای از سه‌شنبه، 10 اردیبهشت ماه ساعت 22 و 30 به روی آنتن شبکه چهار می‌رود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد