گوناگون

شاخص بورس در کانال ۸۷ هزار واحد

شاخص بورس در کانال ۸۷ هزار واحد

پارسینه: امروز شاخص بورس با رشد قابل ملاحظه ای وارد کانال ۸۷ هزار ۱۹۰واحد شد.

تحریریه پارسینه: کارنامه دومین هفته کاری بورس در مردادماه، سراسر سبزپوش بود؛ به طوری که در همه روزهای هفته، شاخص روند صعودی خود را طی کرد و همزمان، حجم و ارزش معاملات نیز افزایش یافت.در معاملات امروز، بیش از ۹۲۴ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش دو هزار و ۱۹۶ میلیارد ریال در ۶۲ هزار و ۶۲۱ نوبت داد و ستد شد.

شاخص بورس در کانال ۸۷ هزار واحد

نمادهای فملی (صنایع مس ایران)، شنبدر (پالایش نفت بندرعباس)، کگل (معدنی و صنعتی گل گهر)، خودرو (ایران خودرو)، وامید (گروه مدیریت سرمایه گذاری امید)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و فخوز (فولاد خوزستان) بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص بر جای گذاشتند.
همه شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز در معاملات امروز، مثبت بود به طوری که شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) ۲۸۲ واحد، شاخص کل (هم وزن) ۱۲۰ واحد، شاخص قیمت (هم وزن) ۹۶ واحد، شاخص آزاد شناور یک هزار و ۶۴ واحد، شاخص بازار اول ۷۹۴ واحد و شاخص بازار دوم ۳۳ واحد رشد کرد.
حق تقدم داروسازی دکتر عبیدی، حق تقدم کابل البرز، حق تقدم فولاد خراسان، توسعه معادن روی ایران و سرمایه گذاری اعتبار ایران، از بیشترین رشد قیمت در معاملات امروز برخوردار بودند.بیشترین کاهش قیمت نیز در اختیار ماشین سازی نیرومحرکه، ایران تایر، قند نیشابور، صنایع کاغذسازی کاوه و رادیاتورایران نیز قرار داشت.صبح امروز، سامانه معاملات بورس دچار اختلال شد به طوری که در برخی ساعات، امکان ثبت معاملات وجود نداشت؛ این مشکل در پایان معاملات رفع شد.
هفته گذشته شاخص بورس توانست با کسب بازدهی ۲/ ۲ درصدی در آستانه ورود به کانال ۷۸ هزار واحدی قرار گیرد. این رشد در حالی در فضایی متفاوت انجام شد که عمدتا با حمایت قابل توجه سهامداران حقوقی و ورود نقدینگی از سوی این بازیگران همراه بود. یکی از انگیزه‌های رشد شاخص بورس می‌تواند چراغ سبز حقوقی‌ها برای تنظیم روابط با رئیس جدید سازمان باشد.

داد و ستد ۷۴۵ میلیارد ریال اوراق در فرابورس
امروز سهامداران ۲۰۷ میلیون و ۲۴۲ هزار اوراق بهادار به ارزش ۷۴۴ میلیارد و ۹۳۵ میلیون ریال را خرید و فروش کردند.شاخص فرابورس رشد حدود ۶ واحدی را تجربه کرد تا به این ترتیب این شاخص در رقم ۸۱۳.۹۱ واحد توقف کند.
در حال حاضر و با روی کار آمدن رئیس جدید سازمان بورس، اشخاص حقوقی با حمایت از نمادهای شاخص‌ساز، بار دیگر توجهات به سمت نمادهای بزرگی که برای مدت‌ها از فراموش‌شدگان بازار بودند، جلب شد. از این رو هفته گذشته شاخص بورس با مدد گروه‌های بزرگی از قبیل معدنی‌ها، فلزات اساسی، پالایشگاه‌ها و... رشد شدیدی را تجربه کرد....همزمان با رشد شاخص بورس که با رشدهای پیشین تفاوت دارد و با حمایت شدید اشخاص حقوقی، به‌نظر می‌رسد که ابهامات ساختاری بورس همچنان پابرجا است.
از این رو رئیس جدید اگر دوره دشوارتری را از زمان دکتر فطانت تجربه نمی‌کند، دست‌کم راهی ساده‌تر نیز در پیش ندارد. روند رشد شاخص‌های بورس در چند وقت اخیر را می‌توان از دو منظر مورد بررسی قرار داد. از یک منظر باید به تأثیرات بنیادین این افزایش شاخص توجه کرد.
عمدتاً صنایعی که دارای افزایش شاخص شده‌اند صنایع معدنی و پالایشی بودند. صنایع معدنی به‌ دلیل افزایش قیمت محصولات جهانی فلزات سنگین مانند مس و روی و سنگ آهن و… افزایش شاخص ۱۰ الی ۱۵ درصدی را تجربه کردند و صنایع پالایشی نیز با ارائه صورت‌های مالی فراتر از حد انتظار با اقبال مواجه شده‌اند. پیش از این سرمایه‌گذاران خوشبینی چندانی به رشد صنایع پالایشی نداشتند اما با توجه به بهبود وضعیت در سطح گزارش ها و نظر به حمایت‌هایی که برخی دستگاه‌ها نظیر وزارت نفت از این صنایع داشتند، متناسب با بروز نشانه‌های مثبت در این شاخص‌ها، بازار سرمایه هم واکنش مثبتی نشان داد. اینها مؤلفه‌های بنیادینی هستند که در رشد شاخص‌ها بیشترین تأثیر را داشته‌اند.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد