گوناگون

بعد از مسکن مهر چه تسهیلاتی به بی خانه ها می دهند؟

بعد از مسکن مهر چه تسهیلاتی به بی خانه ها می دهند؟

پارسینه: بازار مسکن این ...

پارسینه-گروه اقتصادی: بازار مسکن این روزها آرام آرام است و از افزایش قیمت های لحظه ای در آن خبری نیست که نیست.بسیاری اما این آرامش را به دلیل ارزانی مسکن در ماه های اخیر می دانند اما به نظر می رسد اینچنین نیست و رکود بیشتر بر خرید و فروش مسکن حاکم است.

رصد آخرين وضعيت قيمت مسكن در شهر تهران، از به پايان‌رسيدن 4 ماه نوسان نزولي نرخ‌ها در بازار ملك و رسيدن منحني قيمت به سطح سال‌گذشته حكايت دارد.

آمارها نشان می دهد بر خلاف تصور مسئولان و دست‌اندرکاران بازار مسکن، خرید و فروش مسکن در نیمه دوم سال روند نزولی به خود گرفته و 67 هزار مورد کاهش یافته است.



در این میان شمار مستاجرین افزایش به سزایی داشته که به نظر مي‌رسد افزايش شمار مستأجران در كنار كاهش قابل توجه آمار خريد و فروش به‌ركود بازار مسكن و نبود قدرت خريد باز مي‌گردد.

با این تفاسیر به نظر می رسد همچنان مسکن بزرگترین چالش اقتصادی دولت روحانی بعد از بیکاری است.

حال که حیات دولت‌های نهم و دهم به پایان رسیده و مسکن مهر در دولت جدید متوقف شده، مردم منتظر تکمیل پروژه‌های مسکن مهر هستند.

دولت روحانی اما علاوه بر این‌که بر تکمیل واحدهای مسکن مهر تاکید دارد، سه طرح مسکن اجتماعی، حمایتی و مشارکتی برای دهک‌های مختلف جامعه در نظر گرفته که جزئیات آن هنوز کامل نشده و تنها آنچه اعلام شد این بود که مسکن اجتماعی برای دهک‌های یک تا سه در نظر گرفته شده و این افراد می‌توانند واحدهای مورد نظر را به صورت 10ساله اجاره کنند.

طرح مسکن حمایتی نیز با استفاده از تسهیلات بانکی ساخته می‌شود و مردم فقط سود این تسهیلات را می‌پردازند. طبق آنچه عبده تبریزی، مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرده طی دو تا سه ماه آینده جزئیات مسکن اجتماعی اعلام می‌شود.

به گفته وی تا پایان سال وضعیت صندوق پس‌انداز مسکن نیز مشخص می‌شود چراکه وزیر راه و شهرسازی طی نامه‌ای به بانک مرکزی خواستار آزادسازی صندوق‌های‌ پس‌انداز شده است.
طبق آخرین گفته‌های مسئولان مسکنی، به زودی نتیجه نهایی مسکن اجتماعی و حمایتی از سوی وزیر راه و شهرسازی اعلام می‌شود و حال به دنبال تامین خطوط اعتباری برای این طرح هستند.
اما تکمیل واحدهای مسکن مهر مورد تاکید مسئولان وزارت راه و شهرسازی است و پس از تکمیل این پروژه، اولویت بعدی، اجرای طرح مسکن اجتماعی و حمایتی خواهد بود.

یکی دیگر از طرح‌های نیمه‌تمام مسکنی دولت دهم مسکن ویژه بود که پس از گذشت یکسال و با توجه به پیش‌فروش 2560 واحد مسکونی طبق این طرح، نهایتا بهای خرید هر واحد مسکن ویژه تهرانسر در این نمایشگاه 293 میلیون تومان اعلام و گفته شد خرید و فروش این واحدها پس از انعقاد قرارداد اصلی مجاز است.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی که مدتی بود به سوالات و ابهامات در این زمینه پاسخ نداده بود، شرایط پرداخت اقساط متقاضیان مسکن ویژه را اعلام کرد و از سرعت گرفتن ساخت‌وساز مسکن ویژه در پی تغییر پیمانکاران آن خبر داد.

ایزدی که مدیریت شرکت عمران و بهسازی شهری ایران را بر عهده دارد، از اعطای وام مقاوم‌سازی بافت فرسوده برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت به زودی میزان و زمان اعطای این تسهیلات اعلام می‌شود.

به این ترتیب به نظر می رسد به زودی اخبار خوش مسکنی برای بی خانه ها در راه باشد.باید منتظر ماند و دید طرح های مسکنی دولت یازدهم قفل مشکلات بی خانه ها را یم گشاید یا خیر؟

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد