گوناگون

بالا گرفتن تب خرید کالاهای اساسی

پارسینه: بازار خرده‌فروشی این روزهای پایتخت، جنب و جوش بسیاری دارد و برخی از کالاها که ماندگاری دارند، مورد اقبال مردم برای خریدهای پیش از موعد قرار گرفته‌اند، این در حالی است که بعد از اعلام اخباری مبنی بر سپردن قیمت‌گذاری برخی کالاها به تشکل‌ها و اتحادیه‌ها، مردم تصور کرده‌اند که ممکن است در این فرآیند، کالاها با تغییرات قیمتی مواجه شود.

جنب و جوش‌های بازار خرده‌فروشی نشان می‌دهد که برخی از مردم، از هم اکنون مشغول خرید کالاهای اساسی برای ایام عید هستند.

بازار خرده‌فروشی این روزهای پایتخت، جنب و جوش بسیاری دارد و برخی از کالاها که ماندگاری دارند، مورد اقبال مردم برای خریدهای پیش از موعد قرار گرفته‌اند، این در حالی است که بعد از اعلام اخباری مبنی بر سپردن قیمت‌گذاری برخی کالاها به تشکل‌ها و اتحادیه‌ها، مردم تصور کرده‌اند که ممکن است در این فرآیند، کالاها با تغییرات قیمتی مواجه شود.

قیمت‌گذاری جدید، مردم را روانه خرید کرد

این در حالی است که دولت اعلام کرده است در اولویت‌بندی‌های جدید قیمت‌گذاری، شرایطی را لحاظ کرده است که کالاهای اساسی سبد خانوار، همچنان از سوی دولت قیمت‌گذاری می‌شود و از سوی دیگر، به دلیل اینکه واردات این کالاها مشمول دریافت ارز مرجع بوده و قیمت ارز مرجع نیز نوسان نداشته است، بنابراین تغییراتی در قیمت به وجود نخواهد آمد. اما بسیاری از مردم بدون توجه به متن مصوبه جدید دولت برای تغییر در شرایط قیمت‌گذاری کالاها، هم اکنون تصور می‌کنند که قیمت برخی از کالاها با نوسان مواجه خواهد شد و بنابراین برای خریدهای پیش از موعد کالاهای اساسی خود وارد بازار شده‌اند.

دلایل مردم برای خریدهای پیش از موعد

خانمی در این باره به مهر می‌گوید: هم اکنون قیمت برخی از کالاها با تخفیف از سوی عرضه‌کنندگان قیمت‌گذاری شده است، بنابراین ترجیح می‌دهم که زودتر از موعد خرید خود را انجام دهم.
وی می‌افزاید: قیمت برخی از انواع حبوب ظرف مدت کوتاهی بالا رفته و هم اکنون اندکی متعادل‌تر شده است، این در حالی است که به نظر می‌رسد بهتر است تا قیمت بالاتر نرفته است، خرید را انجام دهم. فرد دیگری که در حال خرید عمده حبوب و برنج از یک مغازه در بازار است می‌گوید: روزهای شلوغ پیش از عید و ازدحام مردم برای خرید وضعیت سختی را ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، ترافیک بالاست و وضع طوری نیست که بتوان به راحتی خرید را انجام داد.وی اظهار داشت: قیمت ها نیز هم اکنون نسبت به هفته‌های گذشته بهتر شده است و به نظر می‌رسد تا تغییری در آن ایجاد نشده است، باید خریدها را انجام داد.

گران‌ها و ارزان‌های سبد کالایی خانوار

سبد مصرفی کالاهای خانوار شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، برنج، شکر، روغن نباتی، قند، چای، لبنیات، سبزی و میوه است، این در حالی است که خرید برخی از این کالاها معمولا هر دو هفته یکبار و حتی یک ماه یکبار صورت می‌گیرد و خرید برخی از کالاها نیز همچون لبنیات به صورت روزانه است. بررسی‌های نشانگر این است که گوشت قرمز، گران‌ترین کالای سبد مصرفی خانوار و شکر ارزان‌ترین کالای سبد مصرفی خانوار است. هم اکنون قیمت یک کیلوگرم ران گوسفندی حدود 25 هزار تومان است، همچنین قیمت هر کیلوگرم شکر نیز حدود 2 هزار تومان است. البته به عبارتی ممکن است شیر و یا ماست، بتوانند به نوعی ارزان‌ترین کالای سبد مصرفی خانوار هم باشند، اما به دلیل اینکه خریدهای آنها روزانه است، شاید قابل مقایسه با گوشت قرمز که خرید آن هر دو هفته یکبار یا یک ماه یکبار است، نباشد.هم اکنون قیمت هر کیلوگرم راسته با استخوان 18 هزار و 300 تومان، راسته بی‌استخوان 26 هزار و 700 تومان، ران پاک‌کرده گوسفندی 22 هزار و 900 تومان، ران کامل گوسفندی 23 هزار و 500 تومان، سردست 19 هزار و 500 تومان، قلوه‌گاه گوسفندی 11 هزار و 800 تومان، ماهیچه 24 هزار و 500 تومان، چرخ کرده مخلوط 19 هزار و 700 تومان، خورشتی 22 هزار و 300 تومان است.

منبع: روزنامه ی حمایت

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد