گوناگون

تب‌وتاب قیمتی خوراکی‌ها در چله‌ تابستان

 تب‌وتاب قیمتی خوراکی‌ها در چله‌ تابستان

طبق گزارش مرکز آمار، قیمت 8 کالای خوراکی منتخب در مناطق شهری در مرداد امسال نسبت به تیر ماه کاهش یافته در حالی که قیمت 44 کالای دیگر با افزایش روبرو بوده است.

به گزارش پارسینه به نقل از اکوایران، مرکز آمار به صورت ماهانه اطلاعات مربوط به متوسط قیمت خوراکی‌های منتخب در مناطق شهری را اعلام می‌کند. به بیان دیگر، 52 کالا به عنوان اقلام منتخب در مناطق شهری انتخاب شده‌اند و حداقل، حداکثر و متوسط قیمت برای آن‌ها برآورد شده و اعلام می‌شود. تازه‌ترین گزارش مرکز آمار مربوط به این اطلاعات در مرداد 1403 است.

این گزارش نشان می‌دهد که از بین این 52 خوراکی منتخب، قیمت 8 کالا نسبت به تیر ماه کاهش یافته و قیمت 44 کالا با افزایش روبرو بوده است. شدیدترین کاهش قیمت ماهانه نیز مربوط به میوه «هلو» بوده است. همچنین، از میان این اقلام متوسط قیمت 4 کالا در مرداد امسال نسبت به مرداد سال قبل اُفت کرده در حالی که سایر اقلام در این بازه زمانی شاهد افزایش قیمت بوده‌اند.

نبض بازار خوراکی‌ها در نیمه تابستان

طبق ارقام اعلام شده از سوی مرکز آمار، در مرداد امسال متوسط قیمت 44 کالای خوراکی در مناطق شهری نسبت به تیر ماه افزایش یافته است. شدیدترین افزایش قیمت 33 درصد و مربوط به میوه «پرتقال» بوده است که به نظر می‌رسد به دلیل نوبرانه بودن و عرضه خارج از فصل این میوه باشد. قیمت هر کیلوگرم میوه پرتقال از 46 هزار تومان در تیر ماه به 61 هزار تومان در مرداد ماه رسیده است.

به طور کلی، افزایش قیمت 3 کالای خوراکی دیگر نیز بالای 15 درصد بوده است. در سوی دیگر این طیف، 8 خوراکی قرار گرفته که با کاهش قیمت نسبت به تیر ماه مواجه بوده‌اند. شدیدترین اُفت قیمت، 36 درصد و مربوط به میوه «هلو» بوده است. پس از آن، «پیاز» و «سیب‌زمینی» نیز که در تابستان با افزایش قیمت روبرو بودند، قیمتشان به ترتیب 8 درصد و 7 درصد کاهش یافته است.

030607

«هندوانه»، داغ‌ترین میوه تابستان 1403

بررسی داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که از بین 52 کالای خوراکی منتخب در مناطق شهری، تنها قیمت 4 کالا در مرداد 1403 نسبت به مرداد 1402 کاهش یافته و سایر اقلام با رشد قیمت مواجه بوده‌اند. 3 کالای خوراکی شاهد افزایش قیمتی بیش از 70 درصد بوده‌اند. در صدر این لیست، «هندوانه» قرار گرفته که متوسط قیمت آن از مرداد سال قبل تا مرداد امسال 82.2 درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر، قیمت هر کیلوگرم از این میوه تابستانه از 9 هزار تومان به بالای 16 هزار تومان رسیده است.

گوجه فرنگی و پیاز نیز بیش از 70 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. این افزایش برای «گوشت گوسفند» 55 درصد بوده است.

در سوی دیگر این طیف، 4 کالای خوراکی قرار گرفته‌اند که قیمت آن‌ها نسبت به مرداد 1402 کاهش یافته است. شدیدترین اُفت قیمت 12 درصد و مربوط به روغن نباتی جامد بوده است. قیمت روغن مایع نیز 10 درصد کاهش یافته است.

مرغ ماشینی و پسته نیز به ترتیب 3 درصد و 2.9 درصد شاهد اُفت قیمت بوده‌اند.

030607

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد