گوناگون

تحریم شرکت‌های هواپیمایی ایران به مقصد اروپا

تحریم شرکت‌های هواپیمایی ایران به مقصد اروپا

اتحادیه اروپا در حالی شرکت های هواپیمایی و چندین مقام نظامی ایران را هدف تحریم های جدید قرار داد که ایران در بیانیه های مختلف اعلام کرده در همکاری نظامی با روسیه برای حمله اوکراین مشارکت ندارد. خبرآنلاین در این گزارش به بررسی شرکت های هواپیمایی و افراد تحریم شده پرداخته است.

وزرای خارجه اروپا در نشست روز دوشنبه خود سه شرکت هواپیمایی ایران ایر، ماهان و ساها ایرلاینز را در فهرست تحریم‌های خود قرار دادند. همچنین چندین مقام از جمله معاون وزیر دفاع کشورمان به همراه چندین نفر از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه و قرارگاه خاتم و سازمان‌های هوافضای ایران نیز در این فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

در بیانیه اتحادیه اروپا دراین باره آمده است: «تحریم‌های امروز شامل افراد و نهادهایی می‌شوند که مسئول ساخت و انتقال پهپاد، موشک و فناوری‌های مرتبط به روسیه در حمایت از جنگ تجاوزکارانه با اوکراین و گروه‌ها و نهادهای مسلحی هستند که صلح و امنیت در خاورمیانه و دریای سرخ را تضعیف می‌کنند.»

پیشتر عباس عراقچی، وزیر خارجه کشورمان، در واکنش به تحریم هواپیمایی ایران‌ایر در شهریورماه گفته بود: «کشورهای غربی هنوز نمی‌دانند که تحریم یک ابزار شکست خورده است و در عمل هم نتوانسته است کارایی خود را ثابت کند.»

چه آنکه افراد تحریم شده ضمن مسدود شدن دارایی‌ها در اروپا از سفر به اتحادیه اروپا نیز منع می‌شوند. ضمن اینکه تامین منابع مالی و اقتصادی به شکل مستقیم و یا غیرمستقیم برای استفاده این افراد و شرکت‌ها و نهادها نیز ممنوع اعلام شده است.

اتحادیه اروپا همچنین مدعی شد شرکت‌ها و افرادی را که در برنامه موشکی ایر ان نقش دارند مورد تحریم قرار داده است. این شرکت‌ها با ادعای اتحادیه اروپا در واقع در ساخت، تامین و انتقال پهپادها و همچنین قطعاتی که در آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد به روسیه نقش داشته‌اند. ایران‌ایر، ماهان و ساها در کنار نام شرکت‌های دیگری چون آلومینای ایران، طیف تدبیر آریا، بسامد الکترونیک پویا و مرکز تحقیقات علی موحد در فهرست جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا دیده می‌شوند.

شرکت ایران‌ایر در حال حاضر به برخی شهرهای اروپا از جمله فرانکفورت و هامبورگ در آلمان، پاریس در فرانسه، و لندن در بریتانیا پروازهای مستقیم دارد. پیشتر وزارت خارجه انگلیس نیز درباره تحریم ایران‌ایر به رسانه های خارجی گفته بود: «براساس رویه‌های بین المللی، ‌ برای خاتمه دادن به ترتیبات مربوط به خدمات هوایی باید زمانی برای کاهش خدمات تعیین شود، که یک دوره ۱۲ ماهه امری معمول است.» به گفته وزارت خارجه انگلیس «لغو توافقنامه خدمات هوایی بر ایران‌ایر تاثیر خواهد گذاشت. هیچ شرکت هواپیمایی ایرانی دیگری به بریتانیا پرواز نمی‌کند و هیچ شرکت هواپیمایی بریتانیایی هم به ایران پرواز ندارد.»

این در حالی است که دولت «دونالد ترامپ» در آبان۱۳۹۷، براساس فرمان اجرایی ۱۳۵۹۹ رییس‌جمهور آمریکا، ایران‌ایر را تحریم کرده بود. این دستور اجرایی مربوط به مشخص کردن دارایی های دولت یا تحت کنترل و مالکیت دولتی جمهوری اسلامی ایران است که براساس آن، مبادله افراد و نهادهای آمریکایی با آن ممنوع است. به‌دلیل همین تحریم بود که قرارداد فروش هواپیماهای «بویینگ» و «ایرباس» که پس از توافق برجام ممکن شده بود، تحریم و دوباره غیرممکن شد. همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا در آن زمان ۶۷ فروند هواپیمای تحت مدیریت ایران را هم تحریم کرد که در صورت ورود به قلمرو ایالات متحده، توقیف خواهند شد.

در میان اشخاص تحریم شده نیز ادعاهایی در مورد هر یک از افراد و نقش آنها در برنامه‌های موشکی و پهپادی ایران شرح داده شده است که برای نمونه نام افراد زیر دیده می شود:

سید حمزه قلندری، معاون وزیر دفاع؛ با ادعای ایفای نقش در برنامه‌های موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران

بهنام شهریاری، از فرماندهان نیروی قدس سپاه با ادعای ایفای نقش در امور تدارکاتی ارسال موشک و سایر تسلیحات

علی شادمانی، معاون هماهنگی قرارگاه خاتم‌الانبیاء، با ادعای ایفای نقش در برنامه‌های موشکی و پهپادی

رضا خسروی مقدم، وابسته نظامی ایران در روسیه؛ با ادعای ایفای نقش در انتقال موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به روسیه

در همین راستا اتحادیه اروپا روز دوشنبه با اعمال تحریم‌های تازه‌ علیه افراد و نهادهای ایرانی، سه شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان و ساها را نیز به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

گروه هفت کشور صنعتی جهان (جی ۷) در بیانیه آخرین نشست خود که شهریور ماه امسال برگزار شده بود با عباراتی تند، ایران را خطاب را قرار داده بودند و مدعی شدند: «ایران باید فورا به هرگونه کمک به جنگ غیرقانونی و غیرقابل توجیه روسیه علیه اوکراین پایان دهد و ارسال موشک‌های بالستیک، دستگاه‌های پرنده بدون سرنشین (پهپادها) و فناوری‌های مرتبط، که تهدیدی مستقیم علیه مردم اوکراین و همچنین امنیت اروپا و بین‌المللی به طور کلی است را متوقف کند»

آنها تاکید کرده بودند «ما در تعهد خود به پاسخگو کردن ایران برای حمایت غیرقابل قبول آن از جنگ غیرقانونی روسیه در اوکراین که امنیت جهانی را بیش از پیش تضعیف میکند پایدار هستیم. در راستای بیانیه های قبلی خود درباره این موضوع، آماده ایم با تدابیر تازه و قابل توجه به آن پاسخ دهیم.»

گروه هفت شامل ایتالیا، آمریکا، ژاپن، آلمان، بریتانیا، فرانسه و کاناداست و ایتالیا اکنون ریاست آن را به عهده دارد.

 

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد