گوناگون

نمی‌توان با تبلیغ، کتاب فروخت

پارسینه: مدیر نشر پیکان، ، درباره‌ی ضرورت تبلیغ کتاب، گفت: کتاب‌ها از نظر نیاز به تبلیغ دو دسته هستند؛ دسته‌ای از کتاب‌ها علمی هستند و کسانی که با آن‌ها سروکار دارند...

علی علمی ، مدیر نشر پیکان، ، درباره‌ی ضرورت تبلیغ کتاب، گفت: کتاب‌ها از نظر نیاز به تبلیغ دو دسته هستند؛ دسته‌ای از کتاب‌ها علمی هستند و کسانی که با آن‌ها سروکار دارند، متوجه انتشارشان نمی‌شوند؛ در نتیجه باید برای معرفی آن‌ها به مردم، تبلیغ و اطلاع‌رسانی انجام شود. دسته‌ی دیگر کتاب‌های عامه‌پسند و رمان هستند.

برای این کتاب‌ها تبلیغ فایده‌ای ندارد و تبلیغ واقعی برای آن‌ها، معرفی سینه به سینه‌ای است که مردم خود انجام می‌دهند.

او افزود: نقد کتاب که هزینه‌ای هم برای ناشر ندارد، لازم و مؤثر است، اما رمان نیازی به تبلیغ ندارد؛ مگر این‌که نویسنده‌اش فرد شناخته‌شده‌ای باشد و مردم منتظر انتشار اثرش باشند. ما برای کتاب‌های خود آگهی نمی‌دهیم؛ چراکه کتاب‌های ما بیش‌تر جنبه‌ی عمومی دارند و به صورت سینه به سینه معرفی می‌شوند. تیراژ کتاب هم به قدری پایین است که هزینه کردن برای تبلیغ آن به‌صرفه نیست.

علمی همچنین عنوان کرد: ما در این سال‌ها رمان‌هایی داشته‌ایم که برای آن‌ها پول آگهی داده‌ایم و آن‌ها را تبلیغ کرده‌ایم، اما فروش خوبی نداشته‌اند و فروش‌شان کم‌تر از کتاب‌هایی بوده که آگهی نداشته‌اند. با این حال، کتاب باید در رسانه‌های مختلف نقد شود. نقد شدن کتاب بویژه در رادیو و تلویزیون، بر میزان فروش آن هم تأثیر دارد.

او در ادامه گفت: با وجود اثرگذاری برنامه‌های معرفی و نقد کتاب، ما تا به حال برای این‌که در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، درباره‌ی کتاب‌های‌مان صحبت شود، به هیچ احدالناسی پول نداده‌ایم، اما همیشه دو نسخه از کتاب‌های‌مان را برای رسانه‌ها می‌فرستیم.

گاهی هم برای روزنامه‌ها کتاب می‌فرستیم و آن‌ها کتاب‌های‌مان را معرفی می‌کنند، اما به طور کلی کتاب را باید مردم بپسندند و به یکدیگر معرفی کنند. نمی‌توان با تبلیغات، کتاب فروخت، درباره‌ی فیلم هم همین‌طور است، تا وقتی مردم کتاب یا فیلمی را نپسندند، آن کتاب یا فیلم هرقدر هم تبلیغ داشته باشد، نمی‌فروشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد