گوناگون

شکست سنگین روسیه و تصرف هزار کیلومتر از خاک این کشور توسط اوکراین

شکست سنگین روسیه و تصرف هزار کیلومتر از خاک این کشور توسط اوکراین

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پس از اینکه مشخص شد نیروهای اوکراینی کنترل ده‌ها روستا و بخش‌های وسیعی از زمین روسیه را در یک هفته پس از تهاجم غافلگیرانه کی‌یف در اختیار دارند، وعده داد که «دشمن را از خاک کشورش بیرون کند.»

به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پس از اینکه مشخص شد نیروهای اوکراینی کنترل ده‌ها روستا و بخش‌های وسیعی از زمین روسیه را در یک هفته پس از تهاجم غافلگیرانه کی‌یف در اختیار دارند، وعده داد که «دشمن را از خاک کشورش بیرون کند.»

ابعاد این تهاجم روز دوشنبه هنگامی که پوتین با مقامات محلی مناطق مرزی و همچنین برخی از کارکنان ارشد امنیتی، دولتی و اجرای قانون روسیه دیدار کرد، آشکارتر شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، الکسی اسمیرنوف، سرپرست موقت منطقه کورسک، به پوتین گفت که اکنون 28 شهرک در منطقه او تحت کنترل اوکراین است و افزود که نیروهای اوکراینی موفق شده‌اند حدود 7.5 مایل (12 کیلومتر) به داخل این قلمرو در طول مرز 25 مایلی (40 کیلومتر) پیشروی کنند.  

در همین حال، الکساندر سیرسکی، فرمانده ارتش اوکراین روز دوشنبه گفت که حدود 386 مایل مربع (1000 کیلومتر مربع) از خاک روسیه اکنون تحت کنترل اوکراین است.

پوتین گفت این تهاجم تلاشی از سوی اوکراین برای «بهبود موقعیت مذاکره‌اش» بود.

او در ادامه گفت: «اما در مورد چه نوع مذاکراتی می‌توان با افرادی صحبت کرد که به طور غیرمجاز به غیرنظامیان، زیرساخت‌های غیرنظامی حمله می‌کنند یا می‌کوشند تهدیدی برای تأسیسات هسته‌ای ایجاد کنند. در مورد چه چیزی می‌توانیم با آنها صحبت کنیم؟»

سی‌ان‌ان نمی‌تواند به طور مستقل ادعاهای پوتین مبنی بر اینکه اوکراین در حمله به غیرنظامیان آسیب زده است را تأیید کند. در طول جنگ، روسیه بارها به هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراینی توسط کیف، متحدان غربی آن و توسط نهادهای بین‌المللی از جمله دادگاه کیفری بین‌المللی و سازمان ملل متهم شده است. روسیه با وجود شواهد، این اتهامات را رد کرده است.

پوتین در ادامه به روسای امنیتی خود گفت که نیروهای اوکراینی را بیرون کنند: «وظیفه اصلی قطعاً بر عهده وزارت دفاع است: بیرون راندن، بیرون راندن دشمن از سرزمین‌هایمان و همراه با سرویس گارد مرزی، از حفاظت مرزها اطمینان حاصل کردن.»

پیشروی‌های اوکراین موج بزرگی از تخلیه را از مناطق مرزی به راه انداخته است. اسمیرنوف گفت که به 180000 نفر گفته شده که تخلیه شوند و 121000 نفر هم اکنون منطقه را ترک کرده‌اند.

ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار منطقه بلگورود در جنوب روسیه، گفت که مردم ساکن در منطقه کراسنویارژسکی به مکان‌های امن‌تری منتقل می‌شوند.

«ما صبح نگران کننده‌ای را سپری می‌کنیم. فعالیت‌های دشمن در مرز منطقه کراسنویارژسکی. من مطمئن هستم که ارتش ما هر کاری برای مقابله با این تهدید انجام خواهد داد. اما برای محافظت از جان و سلامت مردم خود، ما شروع به جابجایی افرادی که در منطقه کراسنویارژسکی زندگی می‌کنند به مکان‌های امن‌تر می‌کنیم.»

آندری میسکوف، رئیس بخشداری منطقه، بعداً گفت که حدود 11000 نفر از ساکنان منطقه کراسنویارژسکی تخلیه شدند.

این تهاجم، که اکنون دو منطقه روسیه را تحت تاثیر قرار داده است، به عنوان چیزی شبیه به تغییر بازی در درگیری تلقی می‌شود. ارتش اوکراین در گذشته به طور منظم به اهدافی در داخل منطقه بلگورود با هواپیماهای بدون سرنشین و موشک حمله کرده است، اما تا هفته گذشته کیف در دو سال و نیم از آغاز جنگ تمام عیار هیچ تهاجم زمینی رسمی را در سراسر مرز انجام نداده بود. گستره این عملیات همچنان نامشخص است.

ویدئویی که توسط سی‌ان‌ان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌دهد که سربازان اوکراینی پرچم خود را بیرون از یک باشگاه اجتماعی روستایی در پوروز، روستایی که در منطقه بلگورود حدود یک مایل از مرز فاصله دارد، در دست دارند.

چندین وبلاگ نویس نظامی روسیه از تلاش نیروهای مسلح اوکراین برای حمله به یک گذرگاه مرزی در منطقه بلگورود، منطقه‌ای که مقامات روسیه می‌‌‌گویند در حال تخلیه است، در صبح روز دوشنبه خبر دادند.

این عملیات که از سه شنبه گذشته آغاز شد، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. مقامات اوکراینی برای روزها سکوت کردند و از اظهار نظر در مورد گزارشات مربوط به عملیات نیروهای اوکراینی در داخل روسیه خودداری کردند.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین سرانجام روز شنبه تأیید کرد که نیروهای کی‌یف وارد روسیه شده‌اند و در سخنرانی شبانه‌اش خطاب به ملت گفت: «اوکراین ثابت می‌کند که واقعاً می‌داند چگونه عدالت را بازگرداند و دقیقاً نوع فشار مورد نیاز را بر روسیه متجاوز تضمین می‌کند.»

او روز دوشنبه گفت: «اگر پوتین می‌خواهد به شدت به جنگ ادامه دهد، روسیه باید مجبور به صلح شود.»

زلنسکی بار دیگر تاکید کرد که نابود کردن مواضع روسیه که برای حمله به خاک اوکراین استفاده می‌شود، «منصفانه» و سودمند است و یادآور شد که از اول ژوئن هزاران حمله تنها از منطقه کورسک انجام شده است.

او خاطرنشان کرد: «بنابراین، عملیات ما صرفاً یک موضوع امنیتی برای اوکراین، آزادسازی منطقه مرزی از دست ارتش روسیه است.»

تاکتیک انحرافی؟

دلیل این حمله نیز نامشخص است. اوکراین تحت فشار فزاینده‌‌ای در طول خط مقدم 600 مایلی قرار گرفته است، در حالی که مسکو به تهاجم آهسته و سخت خود ادامه می‌دهد و به سمت چندین شهر و جاده مهم استراتژیک در شرق اوکراین پیش می‌رود.

ستاد کل اوکراین گفت که روسیه شهر تورتسک، یک شهر استراتژیک در شمال دونتسک را هدف قرار داده است. تورتسک در انتهای جنوبی یک جاده کلیدی قرار دارد که کوستیانتینیوکا،  کراماتورسک، و سلوویانسک را به هم متصل می‌کند، سه شهر اوکراین که ستون فقرات دفاع اوکراین از منطقه را تشکیل می‌دهند.

به گفته دو وبلاگ نویس نظامی اوکراینی، نیروهای روسی از چندین نقطه به داخل تورتسک فشار آورده و سعی دارند نیروهای اوکراینی را دور بزنند. یکی از وبلاگ نویسان گفت که نیروهای روسی همین حالا از داخل شهر عملیات انجام می‌دهند. وبلاگ نویسان نظامی روسیه استراتژی مشابهی را مطرح کردند و ادعا کردند که ارتش مسکو در چندین مکان در اطراف شهر پیشروی کرده است.

سی‌ان‌ان نمی‌تواند به‌طور مستقل حساب‌های آنها را تأیید کند، اما ویدئویی که توسط سی‌ان‌ان موقعیت‌یابی شده بود، نیروهای روسی را در جنوب شهر نشان می‌داد.

حمله برون مرزی اوکراین می‌تواند تلاشی از سوی کیف برای منحرف کردن منابع روسیه به جاهای دیگر باشد. با توجه به موج تحولات منفی بیشتر از خطوط مقدم، خبر یک تهاجم موفق ممکن است به کیف کمک کند تا روحیه سربازان و جمعیت غیرنظامی خود را تقویت کند.

تحلیلگران مؤسسه مطالعات جنگ (ISW)، یک گروه نظارتی درگیری مستقر در ایالات متحده، می‌گویند که وضعیت در جبهه در شرق تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است، به طوری که نیروهای روسی همچنان شتاب خود را حفظ کرده و با وجود فشار اوکراین به حمله ادامه می‌دهند.

واکنش پوتین

به گفته کرملین، پوتین اوکراین را به تلاش برای «بی‌ثبات کردن» کشورش متهم کرد و افزود که «هدف نظامی اولیه» از تهاجم، «توقف پیشروی» نیروهای روسی در شرق اوکراین است.

او گفت در حال حاضر «سرعت عملیات تهاجمی» در شرق «در واقع 50 درصد افزایش یافته است» و نیروهای روسی در حال پیشروی «در امتداد کل جبهه» هستند.

مسکو برای مهار این حمله تلاش می‌کند. مقامات روسیه عملیات ضد تروریستی گسترده‌ای را در سه منطقه مرزی بلگورود، بریانسک و کورسک، اعمال کردند، اما از اعلام یک عملیات جنگی خودداری کردند.

ISW گفت که این احتمالاً تلاشی از سوی کرملین برای کم اهمیت جلوه دادن عمدی این حمله برای جلوگیری از وحشت داخلی یا واکنش شدید به دلیل این واقعیت است که روسیه قادر به دفاع از مرزهای خود نیست.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از اعلام رسمی وضعیت جنگی خودداری کرده، بارها عدم تمایل خود را برای انتقال کامل جامعه روسیه به شرایط زمان جنگ نشان داده است و از اعلام بسیج عمومی به عنوان بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر برای جلوگیری از نارضایتی داخلی که می‌تواند برای ثبات رژیم او تهدید کننده باشد، صرف نظر کرده است.

شرایط ضد تروریستی رسما به مقامات روسیه اختیارات گسترده‌تری می‌‌‌دهد، از جمله توانایی نظارت بر مکالمات تلفنی و محدود کردن ارتباطات و محدود کردن رفت و آمد مردم.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار