گوناگون

سفر هفته آینده پوتین به مغولستان؛ آیا مغولستان در اجرای حکم جلب دیوان کیفری بین‌المللی پوتین را دستگیر می کند؟

سفر هفته آینده پوتین به مغولستان؛ آیا مغولستان در اجرای حکم جلب دیوان کیفری بین‌المللی پوتین را دستگیر می کند؟

سفر هفته آینده ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به مغولستان که کرملین به تازگی از آن خبر داده، بار دیگر بحث‌ اجرای حکم دیوان کیفری بین‌المللی را که کشور میزبان عضو آن است، به میان کشیده است.

به گزارش پارسینه؛ اسکای نیوز در گزارشی با اشاره به این موضوع آورده است که از لحاظ نظری، سفر ولادیمیر پوتین به مغولستان باید بنا به حکم دیوان کیفری بین‌المللی به دستگیری رئیس جمهوری روسیه منجر شود اما واقعیت ماجرا متفاوت از این خواهد بود.

همزمان وزارت امور خارجه اوکراین در پیامی در تلگرام مقامات اولان باتور را خطاب قرار داد و نوشت: «از مقامات مغولستان می‌خواهیم تا مطابق با حکم بازداشت لازم الاجرای بین‌المللی رفتار و پوتین را به دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه منتقل کنند.»

این گزارش به حکم جلب ولادیمیر پوتین از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی اشاره دارد که روز جمعه ۱۷ مارس سال گذشته میلادی صادر شد.

قضات دیوان کیفری بین‌المللی این حکم را علیه رئیس جمهوری روسیه به اتهام ارتکاب «جنایات جنگی» به دلیل دست‌داشتن در ربودن گسترده کودکان از اوکراین صادر کرده‌اند.

در گزارش اسکای نیوز، ضمن دعوت خوانندگان به تصور صحنه بازداشت ولادیمیر پوتین، پای هواپیما در فرودگاه مغولستان و خوردن دستبند به دستان وی آمده است: این منظره که احتمال وقوع آن بسیار کم است حیرت انگیزخواهد بود؛ تصور کنید رهبر یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتهام جنایات جنگی بازداشت شود.

کلیه اعضای دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) ملزم هستند مظنونی که علیه او حکم جلب صادر شده را در صورت ورود به خاک خود بازداشت کنند؛ مغولستان نیز به عنوان یکی از کشورهای عضو از این قاعده مستثنی نیست.

اما در واقعیت، این کشور نمی‌خواهد خشم همسایه قدرتمند خود را که از نظر اقتصادی به شدت وابسته به آن است، با اجرای این حکم برانگیزد.

عواقب اختلاف با مسکو برای مغولستان به احتمال زیاد بسیار بدتر و آسیب‌زاتر از هرگونه اقدام در جهت برانگیختن خشم دیوان لاهه خواهد بود.

اگر مغولستان به عنوان یک عضو دیوان کیفری بین‌المللی به تعهدات خود عمل نکند احتمالا با خشم فعالان و کنشگران حقوق بشر روبرو خواهد شد و باید محکومیت‌‌های سیاسی را به جان بخرد؛ با این حال نباید فراموش کرد که دیوان کیفری بین‌المللی قدرت اجرای این تعهدات را در میان اعضا ندارد.

علاوه بر این، در صورت اجرا نشدن حکم جلب ولادیمیر پوتین درمغولستان، این اولین باری نخواهد بود که یک عضو دادگاه بین‌المللی لاهه، قوانین را نادیده می‌گیرد.

آفریقای جنوبی یکی دیگر از اعضای دیوان کیفری بین‌المللی است که سال ۲۰۱۵ عمر البشیر، رئیس جمهوری وقت سودان را هنگام بازدید از این کشور، با وجود صدور حکم بازداشت فعال، بازداشت نکند.

با این حال، آفریقای جنوبی سال گذشته، زمانی که میزبان نشست بریکس بود رویکرد متفاوتی در پیش گرفت تا از گزند انتقادها در صورت اجرا نکردن حکم دیوان کیفری بین‌المللی در امان بماند. که معمولاً ولادیمیر پوتین در آن شرکت می‌کند، رویکرد متفاوتی در پیش گرفت.

مقامات آفریقای جنوبی که نمی‌خواستند بار دیگر در موقعیت سال ۲۰۱۵ قرار بگیرند ولادیمیر پوتین را متقاعد کردند تا به جای سفر به این کشور و شرکت در نشست سران بریکس، از طریق ارتباط ویدیویی در این جلسه حضور داشته باشد.

منبع: یورونیوز

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد