گوناگون

جفت ارز چیست؟ + بهترین جفت ارزهای فارکس برای ترید

جفت ارز چیست؟ + بهترین جفت ارزهای فارکس برای ترید

شناخت جفت ارزها، دریچه‌ی ورود به بازار پرهیاهوی فارکس است. آموزش کامل و تخصصی فارکس توسط یک منبع معتبر می‌تواند شما را در مسیر درستی برای ترید موفق و کسب سود از بازار فارکس قرار دهد.

شناخت جفت ارزها، دریچه‌ی ورود به بازار پرهیاهوی فارکس است. آموزش کامل و تخصصی فارکس توسط یک منبع معتبر می‌تواند شما را در مسیر درستی برای ترید موفق و کسب سود از بازار فارکس قرار دهد. آموزش فارکس نه تنها شما را در برابر زیان‌های احتمالی محافظت می‌کند، بلکه از این طریق می‌توانید از فرصت‌های بسیار این بازار نهایت استفاده را ببرید. در این مقاله شما را با جفت ارزها، نحوه‌ی خرید و فروش آن‌ها و انواع جفت ارزهای موجود در فارکس آشنا می‌کنیم. علاوه بر این مفهوم همبستگی جفت ارزها را بررسی کرده، بهترین جفت ارزهای فارکس را برای ترید به شما معرفی می کنیم.

جفت ارز (currency pairs) در فارکس چیست؟

در بازار وسیع فارکس، کارنسی یا ارز رایج کشورها، یکی از مهم‌ترین دارایی‌های الکترونیکی است که معامله می‌شود. شما این ارزهای ملی را هیچ‌گاه به صورت تک، معامله نخواهید کرد و همیشه با ترکیبی از دو ارز در فارکس سروکار دارید. ارزهایی که در کنار هم قرار گرفته‌اند و به صورت جفت ارز (currency pairs) خرید و فروش می‌شوند، اساس معاملات فارکس را تشکیل می‌دهند.

نحوه معامله جفت ارزها از طریق نرخ تبادل آن‌ها

نرخ تبادل (Exchange Rate) و یا برابری ارزها در بازار فارکس فرصت ایجاد درآمد را برای معامله‌گران فراهم می‌کند. به این صورت که جفت ارزها در دو جایگاه ارز پایه و یا ثانویه قرار گرفته و نرخی که برای یک جفت ارز در بازار فارکس مشاهده می‌کنید، در واقع ارزش ارز پایه (ارز سمت چپ) و ثانویه (ارز سمت راست) را نسبت به هم نمایش می‌دهد. تریدرها از نوسان این نسبت در معاملات خود استفاده کرده و در نهایت، سود کسب می‌کنند.

انواع جفت‌های ارزی در ترید فارکس

در بازار فارکس جفت ارز‌ها به سه دسته‌ی مختلف تقسیم می‌شوند؛ جفت ارزهای اصلی، جفت ارزهای فرعی و جفت ارزهای اگزوتیک یا نامتعارف.

جفت ارزهای اصلی (major currency pairs)

جفت ارزهای اصلی در بازار فارکس آن دسته از جفت ارزها هستند که بیش‌ترین حجم معاملات فارکس را تشکیل می‌دهد. یک سمت از این جفت ارز ها دلار آمریکا و در سمت دیگر هفت کارنسی قدرت‌مند قرار دارند که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم:

  1. یورو / دلار (EUR/USD)
  2. دلار / ین ژاپن (USD/JPG)
  3. پوند / دلار (GBP/USD)
  4. دلار / فرانک سوئیس (USD/CHF)
  5. دلار / استرالیا دلار آمریکا (AUD/USD)
  6. دلار / آمریکا دلار کانادا (USD/CAD)

جفت ارزهای فرعی (minor currency pairs) یا کراس (cross)

جفت ارزهای فرعی یا کراس آن دسته از ارزهایی هستند که شامل دلار آمریکا نمی‌شوند. ارزهای قدرت‌مند موجود در جفت‌های اصلی، به غیر از دلار آمریکا، تشکیل دهنده‌ی جفت‌های فرعی یا کراس هستند. مهم‌ترین ارزهایی که جفت‌های مینور را می‌سازند یورو، پوند و ین ژاپن است. چند نمونه از این جفت ارز‌ها شامل موارد زیر است:

  1. یورو / پوند انگلیس (EUR/GBP)
  2. یورو / فرانک سوئیس (EUR/CHF)
  3. یورو / دلار کانادا (EUR/CAD)
  4. پوند انگلیس / دلار کانادا (GBP/AUD)
  5. پوند انگلیس / فرانک سوئیس (GBP/CAD)
  6. دلار استرالیا / فرانک سوئیس (AUD/CHF)
  7. دلار استرالیا / دلار کانادا (AUD/CAD)
  8. دلار کانادا / ین ژاپن (CAD/JPY)
  9. دلار نیوزلند / دلار کانادا (NZD/CAD)
  10. دلار نیوزلند / فرانک سوئیس (NZD/CHF)
  11. فرانک سوئیس / ین ژاپن (CHF/JPY)

جفت ارزهای نامتعارف یا اگزوتیک (Exotic currency pairs)

جفت ارزهای نامتعارف شامل یکی از ارزهای اصلی و یک کارنسی متعلق به یک کشور‌در حال توسعه هستند. این جفت ارزها کم‌ترین حجم معاملات را در بین جفت ارزهای فارکس دارند. از جفت ارزهای اگزوتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دلار استرالیا / پزو مکزیک (AUD/MXN)
  2. پوند انگلیس / رند آفریقای جنوبی (GBP/ZAR)
  3. دلار آمریکا / دلار هنگ کنگ (USD/HKD)
  4. ین ژاپن / کرون نروژ (JPY/NOK)
  5. دلار نیوزلند / دلار سنگاپور (NZD/SGD)
  6. یورو / لیر ترکیه (EUR/TRY)

همان گونه که پیش‌تر اشاره کردیم، دریچه‌ی ورود به بازار فارکس، شناخت جفت ارز‌هاست. پس از مروری بر چیستی بازار فارکس با مفهوم همبستگی در جفت ارز‌ها آشنا می‌شویم.

اگر بخواهیم به سوال بازار فارکس چیست به زبان ساده پاسخ دهیم باید گفت بازار تبادل ارزهای خارجی (Forex)، میدان نبردی پویا و بی‌رحم برای تبادل ارزهای مختلف جهان است که در آن، غول‌های مالی و معامله‌گران خرد به رقابت نفس‌گیر می‌پردازند. این بازار غیرمتمرکز و عظیم، ارزها را در گردابی از عرضه و تقاضا به هم می‌آمیزد و زمینه‌ای برای کسب سودهای هنگفت و ضررهای کمرشکن فراهم می‌کند. در این بازار که طلوع و غروب خورشید معنا ندارد، نوسانات لحظه‌ای قیمت ارزها، آدرنالین معامله‌گران را به اوج می‌رساند. تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال، ابزارهای همیشگی فعالان بازار فارکس هستند تا شاید بتوانند رمزگشای رازِ جهت حرکت قیمت‌ها باشند.

مفهوم همبستگی در جفت ارزها

همبستگی یا کرولیشن جفت ارزها (currency correlation) در ترید فارکس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ضریب همبستگی یک مفهوم آماری است که ارتباط روند قیمتی دو جفت ارز را با یکدیگر نشان می‌دهد. جفت ارزها می‌توانند دو نوع همبستگی داشته باشند؛ مثبت و یا منفی‌. کرولیشن مثبت بین دو جفت ارز، حاکی از همسو بودن روند قیمت آن دو است در حالی که کرولیشن منفی نشان‌گر وجود روند قیمتی مخالف دو جفت ارز است. ضریب همبستگی مثبت و منفی می‌تواند طیفی از1+ تا 1- داشته باشد. ضریب همبستگی صفر نیز نشان دهنده‌ی این است که قیمت دو جفت ارز روی یک‌دیگر تاثیری ندارند.

جدول ضریب همبستگی جفت ارزها

همبستگی جفت ارزها در فارکس به چه معناست؟ جدول همبستگی جفت ارزها

 

در این جدول که انواع مختلفی دارد، ضریب همبستگی جفت ارزهای مختلف نمایش داده می‌شود و معامله‌گران نیازی به استفاده از فرمول ضریب همبستگی برای محاسبه‌ی کرولیشن جفت ارزها ندارند. در جدول فوق، عددی که از تقاطع یک جفت ارز در ردیف افقی با جفت ارز دیگر در ردیف عمودی نمایش داده می‌شود، نشانگر ضریب همبستگی آن دو است.

اهمیت همبستگی جفت ارزها در فارکس

از ضریب همبستگی جفت ارزها می‌توان برای اهداف متفاوتی در فارکس استفاده کرد. این ضریب که نشان دهنده‌ی روابط بین دو جفت ارز است به معامله‌گران کمک می‌کند آگاهانه‌تر به ترید بپردازند. موارد زیر اصلی‌ترین دلایل اهمیت همبستگی بین جفت ارزها هستند.

  • کمک به استراتژی‌های پوشش ریسک

زمانی که متوجه شوید تحلیل درستی از روند قیمت یک جفت ارز داشته‌اید و بازار در خلاف جهت پیش‌بینی‌های شما حرکت می‌کند می‌توانید با باز کردن یک پوزیشن روی جفت ارزی که همبستگی منفی شدیدی با جفت ارز خریداری شده توسط شما دارد ریسک منفی معامله را پوشش دهید.

  • انجام معاملات همزمان

با باز کردن هم‌زمان چندین معامله در حالی که چارت قیمتی یکی از جفت ارزها را تحلیل کرده‌اید و مابقی پوزیشن‌ها را بر اساس کرولیشن مثبت و یا منفی قوی با جفت ارز مورد نظر باز نموده‌اید، نه تنها موجب صرفه‌جویی در زمان، بلکه باعث افزایش میزان سود شما می‌شود.

  • کمک به تحلیل درست روند قیمتی

اگر شما با استفاده از نقاط پیوت به دنبال شناسایی سطوح حمایت و مقاومت هستید دانستن این که کدام جفت ارزها با جفت ارز مورد بررسی شما همبستگی دارند کمک بسیاری در تایید تحلیل شما از روند قیمت‌ها دارد. به این صورت که بررسی تحرکات قیمتی جفت ارزهایی که با جفت ارز مورد معامله‌ی شما همبستگی بالایی دارند، پیش‌بینی شما را تایید و یا رد می‌کند.

  • تنوع پرتفوی

یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از همبستگی در میان جفت ارزها، کمک به ایجاد یک پرتفوی معاملاتی متنوع برای تریدرهاست. معامله‌گران می‌توانند با ایجاد این تنوع، ریسک را در سبد معاملاتی خود توزیع کرده و میزان سود خود را افزایش دهند.

بهترین جفت ارزها برای ترید

با مروری ساده بر اسامی جفت ارزهایی که بیش‌ترین میزان معاملات را به خود اختصاص داده‌اند متوجه می‌شویم که همگی این جفت‌های ارزی از ارزهای کشورهایی با اقتصاد قدرتمند تشکیل شده‌اند. این ویژگی موجب ثبات بالا و نوسانات مناسب برای این گروه از جفت ارزها می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این جفت ارزها می‌توان به حجم معاملاتی و نقد‌شوندگی بالای آن‌ها اشاره کرد. در ادامه به لیستی شامل 6 مورد از بهترین جفت ارزها برای ترید و اسکالپینگ اشاره می‌کنیم.

  • جفت ارز یورو / دلار آمریکا (EUR/USD)
  • جفت ارز دلار آمریکا / ین ژاپن (USD/JPY)
  • جفت ارز پوند انگلستان / دلار آمریکا (GBP/USD)
  • جفت ارز دلار آمریکا / فرانک سوئیس (USD/CHF)
  • جفت ارز دلار استرالیا / دلار آمریکا (AUD/USD)
  • جفت ارز دلار آمریکا / دلار کانادا (USD/CAD)

جمع‌بندی

بازار فارکس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مالی دنیا می‌تواند برای شما فرصت بسیار جذابی جهت کسب درآمد دلاری ایجاد کند. در این مقاله آموختیم که معروف‌ترین و مهم‌ترین دارایی مورد معامله در این بازار را جفت‌‌ارزها تشکیل می‌دهند. معامله‌گران با ترید روی جفت ارزهای اصلی، فرعی و اگزوتیک و از طریق تحلیل و پیش‌بینی روند قیمت‌ها و نرخ تبادل آن‌ها کسب سود می‌کنند. همبستگی در میان جفت ارزها عامل بسیار مهمی است که به کاهش ریسک معاملات، ایجاد پرتفوی متنوع، سود بیش‌تر و تحلیل بهتر شما از روند قیمت‌ها کمک می‌کند. طبق آمارها، محبوب‌ترین جفت ارزهای بازار فارکس برای تریدرها، جفت‌هایی هستند که یک سوی آن‌ها دلار آمریکا وجود دارد.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار