گوناگون

تعرفه گمرکی واردات خودرو دست دوم

تعرفه گمرکی واردات خودرو دست دوم

با انتشار پیدا کردن اخباری مبنی بر واردات خودرو دست دوم و اطلاعاتی در رابطه با نحوه واردات این دست خودروها توسط مردم در سایت‌های بزرگ کشور همچون: خودرو بانک همهمه‌هایی به وجود آمده است و باعث شده تا افراد بسیاری درصدد انجام این فرآیند برآیند.

 

اما، برای وارد کردن خودروهای کارکرده و دست دوم تنها اقدام برای واردات چاره ساز نیست. بلکه شما باید نسبت به تعرفه گمرکی واردات خودرو دست دوم، شرایط انجام این کار و هزینه‌هایی که باید صرف کنید تا بتوانید خودرو دست دوم وارد کشور کنید آگاهی و اطلاعات کاملی داشته باشید.

تعرفه گمرکی واردات خودرو دست دوم

متاسفانه باید عنوان کنیم که هنوز تعرفه گمرکی واردات خودرو دست دوم به صورت مشخص اعلام و ابلاغ نشده است. اما، جای نگرانی وجود ندارد چرا که تعرفه‌ها طبق مصوبات مجلس در خصوص وادرات خودرو تعیین خواهند شد. طبق گزارش‌های موجود برای واردات خودرو گذر موقت( دست دوم و نو)، مجلس شورای اسلامی در سال‌های گذشته تعرفه‌ای که برای این منظور تعیین کرده است بین 20 تا 170 درصد می‌باشد.

لازم به ذکر است که کمترین تعرفه مربوط به واردات خودرهای دست دوم بنزینی کمتر از 100 سیسی و بالاترین میزان تعرفع گمرکی برای واردات خودروهای دست  دونم بنزینی بالاتر از 3000 سی سی می‌باشد.

البته این میزان تعرفه در آیین نامه جدید واردات خودرو دست دوم برای خودروهایی که بالای 2500 سی سی می‌باشند ممنوع اعلام شده است.

هزینه‌های واردات خودروهای کارکرده(گمرک، مالیات، عوارض)

طبق آیین نامه اعلام شده و اخبار جدید درباره واردات خودروهای دست دوم، یک سری قوانین اداری و گمرکی وجود دارند که رعایت کردن آنها برای آن دسته از افرادی که تصمیم به وارد کردن خودروهای دست دوم به کشور را دارند ضرورت دارد. این قوانین اداری و گمرکی شامل هزینه‌های واردات خودروهای دست دوم و کارکرده می‌شوند.

عمده‌ترین هزینه‌ای که باید برای انجام این کار پرداخت شود هزینه عوارض گمرک، مالیات برارزش افزوده و عوارض می‌باشد.  چیزی نزدیک به ۴درصد مالیات علی الحساب، عوارض خاص واردات خودرو و هزینه استاندارد نیز از جمله هزینه‌هایی هستند که واردکنندگان خودرو باید پرداخت کنند.

a81131b4-2f66-4420-bf74-ebd1aa34bbd4

قوانین و مقررات انواع خودروهای قابل ورود دست دوم

واردات انواع خودروهای دست دوم به ایران تحت قوانین و مقررات خاصی قرار دارد که هدف آن کنترل کیفیت، امنیت و سلامت محیط زیست است. در  ادامه به برخی از مهم‌ترین قوانین و مقررات واردات انواع خودروهای دست دوم اشاره کوتاهی کرده‌ایم. برای اینکه بتوانید از میان انواع خودروهایی که مجاز به واردات می‌باشند خودرو دست دوم مورد نظر خود را انتخاب کنید نیاز به دریافت مجوز از سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت دارید.

همچنین، خودروهای وارداتی باید مطابق با استانداردهای آلایندگی مصوب کشور باشند. این استانداردها معمولاً به‌منظور کاهش آلودگی هوا تعیین می‌شوند. دقت داشته باشید که حتما  قبل از واردات، خودروها باید تست فنی را گذرانده و گواهی مربوطه را دریافت کرده باشند.

محدودیت‌های جغرافیایی واردات خودرو دست دوم

به تقل از پدال از موارد مهم دیگری که در روند وارد کردن خودروهای دست دوم و تعرفه گمرکی واردات خودرو دست دوم می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد محدودیت‌های جغرافیایی برای واردات می‌باشند.

کشورهای بسیاری در تلاش هستند که با وجود محدودیت‌های جغرافیایی حاکم بر جو واردات خودرو از تولیدات داخلی خود حمایت کنند و فرصت رد مجدد را به آنها بدهند. برخی دیگر از کشورها هم با قوانین و مقررات سختگیرانه‌ای که پیش روی این تجارت گذاشته‌اند سعی در کاهش روند واردات خودرو دارند.

اما هیچ یک از موارد عنوان شده نتوانسته‌اند محدودیتی را در مرزها و محدودهای چغرافیایی مختلف برای واردات خودرو دست دوم به وجود آورند.

مراحل واردات

فرآیند وارد کردن تمامی خودروها به کشور در گام اول نیاز به مجوز ثبت سفارش از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد. بعد از آن شما باید بتوانید گواهی اخذ واردات خودرو را از سازمان استاندارد و محیط زیست دریافت کنید. به خاطر داشته باشید که منشاء ارز مورد نیاز جهت واردات خودرو به کشور به تایید بانک مرکزی نیاز دارد.

شرکت‌های خدمات‌دهنده

شرکت های بازرگانی بسیاری در زمینه واردات خودرو فعالیت دارند آنها با آگاهی کامل از تعرفه گمرکی واردات خودرو دست دوم می توانند کمک زیادی به واردکنندگان خودروهای دست دوم کنند. شرکت بازرگانی فقیهی تریدینگ از جمله بهترین و با سابقه‌ترین شرکت ها میباشد که در زمینه واردات کالا از دبی، واردات خودرو و ترخیص کردن کالا از گمرک سالهای بسیاری است فعالیت دارد.

86e9b8de-9a67-4cb0-b85c-5f5e736b6d76

مقایسه خودرو دست دوم وارداتی با خودروهای نو

به گزارش خبرگزاری mimt.gov.ir  برای کسب اطلاع از تعرفه گمرکی واردات خودرو دست دوم نیاز است تا نسبت به تفاوت‌هایی که میان خودروهای دست دوم و نو وجود دارد هم کمی اطلاعات داشت تا بهتر بتوان فرآیند واردات خودرو به کشور را انجام داد.

درست است که در این روزها اتبار بسیاری در زمینه واردات خودروهای دست دوم به کشور به گوش می‌رسد اما هنوز زمان ورود اولین خودرو دست دوم وارداتی به بازار و شرایط ورود و قیمت آن مشخص نشده است. با تمام این صحبت ها خریدارن ایت مدل خودروها درصدد مقایسه خودرهای دست دوم وارداتی با خودروهای نو می‌باشند.

از موارد اصلی در مقایسه این خودروها، خدمات پس از فروش آنها است. چنانچه واردات خودرو دستدوم به ایران حقیقت پیدا کند تیتراژ، بخشش ناچیزی از هر محصول می‌باشد که باید مونتاژ شود و کمبود تعداد هر محصول برای گسترش نمایندگان دارای توجیه اقتصادی نیست.

از طرف دیگر خودروهای دست دوم اگر دچار نقص فنی شوند حتی در صورت گارانتی دار بودن قطعه خراب شده به خاطر مشکلات تحریمی که شاهد هستیم نمایندگی‌های کمپانی سازنده در صورت تمایل هم امکان حضور در ایران را نخواهند داشت.

مشکلات رایج برای واردات خودرو دست دوم

براساس آیین نامه تصویب شده که در آن اشاره به این موضوع شده است که واردات خودرو دست دوم آزاد می‌باشد اشخاص حقیقی  حقوقی بسیاری بر آن شده‌اند تا برای کمتر کردن هزینه‌ها جهت واردات خودرو، آن دسته از خودروهایی را وارد کشور کنند که به عنوان خودرو دست دوم و یا کارکرده شناخته می‌شوند. اما وارد کردن این خودروها در ظاهر آنقدرها هم کار آسان و راحتی نیست چرا که همچون تمامی فرآیند تجارت مشکلات و سختی‌هایی نیز بر سر راه این فرآیند تجاری بزرگ وجود دارد.

مثلا: اینکه خودرو دست دوم وارداتی را با چه ارزی می‌توان وارد کشور کرد؟ از کدام کشور بهتر است که این خودروها وارد شوند؟ آیا خودرهای وارداتی دست دوم خدمات پس از فروش دارند؟ و....

تامین کردن ارز مورد نیاز برای واردات خودرو و انجام فرآیند ترخیص کالا از گمرک از مشکلات و چالش‌های مهمی است که می‌توانند تاثیر بسیار زیادی بر چگونگی انجام واردات خودرو دست دوم و نو به کشور داشته باشد.

راه حل مشکلات

انتقادات بسیاری در این زمینه انجام شده است که طی آن یکی از اعضاء کمیسیون صنایع مجلس عنوان کرده است هر شخص حقیقی و حقوقی این امکان را دارد که خودرو دست دوم مورد نظر خود را وارد کشور کند و بانک مرکزی نیز موظف به تامین ارز بانکی مورد نیاز آنها می‌باشد.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ پارسینه در تهیه‌ محتوای این آگهی تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد