گوناگون

علل تغیر فرهنگ ازدواج و طلاق در جامعه

پارسینه: وی عوامل تاثیرگذار در افزایش سن ازدواج دختر و پسر را متفاوت دانست و به برخی مقولات مانند بالا رفتن سطح توقعات، افزایش تحصیلات، شاغل بودن و ... اشاره کرد.

یک مشاور خانواده در یزد گفت: فرهنگ ازدواج و طلاق در جامعه تغییر کرده است و با تغییرات فرهنگی، تشریفات و چشم و همچشمی های کنونی به جامعه سرایت کرده است.

مهری دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، در خصوص عوامل بالا رفتن سن ازدواج در جامعه، به افزایش تحصیلات با توجه به مدرنیزه شدن جامعه اشاره کرد و اظهارداشت: افزایش تحصیلات یکی از عوامل بالا رفتن سن ازدواج در بین دختران است. در گذشته دختران با ازدواج هویت پیدا می کردند در حالی که اکنون عوامل دیگری مانند تحصیلات، اشتغال، کسب استقلال اقتصادی و... این هویت را به آنها می دهد.

وی عوامل تاثیرگذار در افزایش سن ازدواج دختر و پسر را متفاوت دانست و به برخی مقولات مانند بالا رفتن سطح توقعات، افزایش تحصیلات، شاغل بودن و ... اشاره کرد.

وی عوامل اقتصادی را از دلایل کمتر روی‌ آوردن پسرها به ازدواج دانست و ادامه داد: در مورد ازدواج پسرها افزایش سطح توقع خانواده دختر نیز اهمیت زیادی دارد چراکه در جامعه امروزی، خانواده دختر زمانی که خواستگاری برای دخترشان می آید توقعات زیادی از پسر دارند در گذشته خانواده‌ها قانع‌تر بودند و مهریه‌های آن چنانی و داشتن کار و شغل مناسب و ایده‌آل را مطرح نمی‌کردند بنابراین افزایش توقعات خانواده دختر بر افزایش سن پسرها در ازدواج بی تاثیر نیست.

وی همچنین گفت: امروزه در جامعه روابط آزاد بین دختر و پسر باعث شده فرد تخلیه جنسی شود و نیازی ندارد با ازدواج هیجانات جنسی اش را برطرف کند بنابراین زیاد بودن و در دسترس بودن شریک جنسی برای مردها افزایش سن ازدواج را به دنبال داشته است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به تعیین مهریه‌های سنگین هم گفت: در گذشته خانواده‌ها ملک محدودی را برای ازدواج قبول می‌کردند اکنون با ایجاد تغییرات اجتماعی و تغییر معیارهای تعیین مهریه، مردها بیشتر زیر دین می‌روند به عبارت دیگر؛ اکنون فرهنگ ازدواج و طلاق در جامعه تغییر کرده است به طوری که در گذشته مردم به این باور داشتند که «مهریه را کی داده و کی گرفته» ولی اکنون جوانی که به خواستگاری می رود، اگر 100 یا 500 یا هر تعداد سکه مهریه تعیین کند نمی‌تواند اطمینان داشته باشد که مهریه را باید پرداخت کند یا خیر.

دهقان اضافه کرد: همچنین ترس از موفق نبودن در ازدواج هم می‌تواند عامل افزایش سن ازدواج باشد این در حالی است که با قانون تغییر مهریه مقداری برای افرادی که این دغدغه را داشتند کاسته شده است و بر اساس این قانون مردی که مالی ندارد، قرار نیست با اجرا گذاشت مهریه به زندان برود.

وی در پایان یادآور شد: در قدیم معیارهای زندگی، ازدواج، مهمانی دادن، مسافرت رفتن و ... محدود بود و تشریفات و چشم و همچشمی های کنونی را نداشت ولی اکنون با تغییرات فرهنگی این فرهنگ به کل جامعه سرایت کرده است.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد