گوناگون

معاون اول قوه قضاییه: «انسجام فکری در نظام و مدیریت قضایی، شرط موفقیت است»

معاون اول قوه قضاییه: «انسجام فکری در نظام و مدیریت قضایی، شرط موفقیت است»

شورای قضایی استان با حضور معاون اول قوه قضاییه در دادگستری استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش پارسینه و به نقل از روابط عمومی معاونت اول قوه قضائیه؛ حجت‌الاسلام و المسلمین خلیلی که به مناسبت هفته قوه قضاییه به اصفهان سفر کرده بود در جمع اعضای شورای قضایی استان، ضمن یادآوری اهمیت انسجام و اتحاد مردم از دیدگاه پیشوایان دین مبین اسلام بیان داشت: نظام اسلامی بر پایه مشارکت، وحدت و انسجام مردم شکل می‌گیرد نظام اسلامی هرگونه تفرقه و فرقه شدن را نمی‌پذیرد دشمنان نظام در مقابل، بدنبال تفرقه، گسست و عدم انسجام مردم هستند چون اتحاد و وحدت را مانع نفوذ خود می‌دانند.

وی افزود: در طول انقلاب اسلامی نیز امام راحل (ره) همواره بر وحدت و انسجام مسلمین تاکید می‌کردند و شهید بهشتی (ره) نیز در همه حال بر انجام کار جمعی و وحدت توصیه می‌کردند.

معاون‌اول قوه قضاییه انسجام فکری در نظام و مدیریت قضایی را شرط موفقیت عنوان و اظهار کرد: انسجام فکری در نظام و مدیریت قضایی شرط موفقیت است و عدم موفقیت، و عدم موفقیت ریشه در اختلافات دارد.  

وی ادامه داد: وقتی انسجام وجود دارد باید با برنامه مدون و ایده متقن پیش رفت و این برنامه مشتمل بر سه محور است؛ اول: شناخت صحیح از مشکلات به صورت دقیق و صحیح در بازه زمانی مشخص. دوم: ایجاد راهکار برون رفت بر اساس کار کارشناسانه و سوم: نتیجه بخش بودن راهکارها.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خلیلی همچنین تاکید کرد: هدف و نگاه‌ها باید یکسان باشد تا مسیر پیشرفت طولانی نشود.وی در پایان اظهار داشت: اتحاد و انسجام در مدیریت دستگاه قضایی اصفهان قابل تقدیر است.

گفتنی است: حجت الاسلام والمسلمین جعفری رئیس دادگستری استان نیز در ابتدای این جلسه، گزارشی از عملکرد دادگستری استان اصفهان و همچنین نیازمندی‌ها و مشکلات دستگاه قضایی استان را از لحاظ نیروی انسانی، فضای فیزیکی و دیگر امکانات لازم، ارائه نمود.

معاون اول قوه قضاییه: «نتیجه تلاش‌های قضات و کارکنان دستگاه قضایی باید در جامعه ملموس باشد»

مراسم گرامیداشت هفته قوه قضاییه با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حمزه خلیلی معاون‌اول قوه قضاییه در دادگستری کل استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معانت اول قوه قضائیه: در مراسمی که به منظور گرامیداشت هفته قوه قضاییه، با حضور قضات و کارکنان دادگستری استان و شورای حل اختلاف، جمعی از مدیران و کارکنان سازمان‌های تابعه قوه قضاییه در استان و حضور برخط قضات و کارکنان حوزه‌های قضایی استان در دادگستری کل استان اصفهان برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمزه خلیلی معاون‌اول قوه قضاییه ضمن تبریک فرا رسیدن هفته قوه قضاییه و ادای احترام به شهدا به ویژه شهدای دستگاه قضایی و شهدای خدمت و در راس آنان شهدای والامقام آیت‌الله شهید بهشتی (ره) و آیت‌الله شهید رئیسی بر لزوم شناخت ابعاد مختلف شخصیت این شهدای والامقام و پیروی از راه و تلاش برای دستیابی به‌ آرمان‌های ایشان تاکید کرد.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین خلیلی در خصوص پیروی از آرمان‌های این شهدای والامقام گفت:  همه باید در خلوت‌هایمان با خود مرور کنیم که آیا همگام این شهدا بوده‌ایم و آنها چگونه می‌اندیشیدند و برنامه‌های خود برای رسیدن به آرمان‌ها را چگونه تنظیم می‌کردند و چگونه عمل می‌کردند؟

وی افزود: شناخت ما نسبت به شهید بهشتی (ره) بر اساس عملکرد و آثار، توصیه‌ها و جلسات درسی است که از ایشان به جا مانده است که از آن جمله می‌توان به کتاب «شناخت» اشاره کرد.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین خلیلی ادامه داد: در تدریس این کتاب ایشان مباحثی در خصوص عقل و عشق دارند که این جمله از این شهید بزرگوار به یادگار مانده: «جوانان! بیایید عاشق شوید»

وی افزود: شهید بهشتی با آن عظمت که هم فقیه هم فیلسوف هم کلامی بود و هم شناخت اجتماعی بسیار قوی داشت و به نوعی می‌توان گفت جامعه شناس و روانشناس بود جوانان را به عشق دعوت کرده است.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین خلیلی ادامه داد: شهید بهشتی (ره) بیان کرده بودند: «عقل همیشه محاسبه‌گر است، سود و زیان را می‌بیند و بر اساس آن تصمیم می‌گیرد، پس لغزنده است و نمی‌توان به طور مطلق به آن اعتماد کرد، نمی‌گوییم که عقل را کنار بگذاریم اما آنچه محاسبات دنیوی را کنار می‌گذارد عشق است و عشق است که محور همه چیز را خدا قرار می‌دهد نه انسان» و عاشق شدن یعنی خستگی ناپذیری، عزت و اکرام مردم، تلاش و کوشش، احترام به خلق و می‌بینیم که شهید رئیسی هم این چنین بود.

وی افزود: آیت‌الله رئیسی نیز خستگی ناپذیر بود و خدا را در کارهای خود مدنظر داشت و همچون شهید بهشتی (ره) به خاطر خدا همه چیز را با مظلومیت تحمل می‌کرد و به همین خاطر بود که امام خمینی (ره) شهید بهشتی را و رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) شهید رئیسی را مظلوم خواندند.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: امروز همه باید در صحنه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی اقتصادی  و به ویژه حوزه قضایی برای تلاش و خدمت به مردم، سر از پا نشناسیم و آنچه که انجام می‌دهیم بر اساس اندیشه‌های شهید بهشتی و برای خدا باشد چرا که قضاوت و داوری با این اندیشه  و با در نظر گرفتن خدا به عدالت نزدیک می‌شویم.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه ضمن تفاوت در مبنای عدالت بین نگاه اسلامی و مادی گفت: عدالت از نگاه و دیدگاه اسلامی از عدالت در تکوین و سپس تشریع شروع می‌شود و قوانین را در چارچوب نظام تکوین و تشریع شکل می‌دهد و با این نگاه قوانین را جاری و ساری می‌گرداند. لکن نظام مادی قوانین خود را در چارچوب نظام تکوین و تشریع شکل نمی‌دهد، لذا قضات محترم می‌باید با در نظر گرفتن قوانین جمهوری اسلامی، در پرونده‌های قضایی انشاء رأی نموده و از اسناد به قوانین دیگر کشورها به لحاظ تفاوت مبنا پرهیز نمایند.  

معاون اول قوه قضاییه، خاطرنشان کرد: قضات و کارکنان دستگاه قضا با تلاش و علم خود، این قوانین را در جامعه جاری می‌کنند و لازم است برون داد این تلاش‌ها در اجتماع ملموس و مشخص باشد.

وی افزود: اگر نتایج این حجم از فعالیت گسترده، عدالت باشد، رضایت‌مندی مردم را در پی خواهد داشت، چنانچه رضایتمندی مردم در متن این فعالیت دیده نشود، فعالیت‌ها بی‌ثمر خواهد بود.

در این مراسم هم‌چنین حجت‌الاسلام‌و المسلمین اسداله جعفری رئیس کل دادگستری استان اصفهان آیت‌الله شهید بهشتی (ره) را فقیه و عارفی بزرگ، روحانی به معنی واقعی ملتزم و مقید به سجایای انسانی و اسلامی،‌ حقوقدان برجسته، مدیر خودساخته و قانونمند، اندیشمندی عملگرا،  قاطع و همیشه در میدان، مسئولی که منفعت مردم را به منفعت خود ترجیح میداد، دارای شخصیت مبتکر و خلاق و مدیری موفق و انقلابی توصیف کرد و بر مطالعه و عمل به سخنان و تفکرات ایشان تاکید کرد.رئیس دستگاه قضایی استان اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از تلاش‌های خالصانه کارکنان اداری و قضایی دادگستری استان اظهار داشت: اعتقاد ما بر این است که نمونه کار جهادی را می‌توان در دادگستری استان اصفهان مشاهده کرد چرا که علیرغم همه کاستی‌ها و دشواری‌های شغلی، بالاترین آمار رسیدگی در کشور مربوط به دادگستری کل استان اصفهان است.

شایان ذکر است در این مراسم از قضات و کارمندان نمونه دادگستری و سازمان‌های تابعه قوه قضاییه در استان اصفهان با اهدای لوح، تقدیر به‌عمل آمد.

معاون اول قوه قضاییه: «با بهره‌برداری از ساختمان جدید پزشکی قانونی شاهد خلق یک زیبایی دیگر در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستیم»

آیین افتتاح فاز اول ساختمان جدید پزشکی قانونی اصفهان با حضور معاون اول قوه قضاییه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت اول قوه قضاییه: در مراسمی که به مناسبت افتتاح فاز اول ساختمان جدید پزشکی قانونی اصفهان در این محل برگزار شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین خلیلی، معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: اگر در انجام امور، تلاش به هم پیوسته و مشارکت نباشد نمی‌توان خلق زیبایی را دید و بر همین اساس است که هرگاه در کارهای مشترکی که همه دست به دست هم می‌دهند یک زیبایی خلق می‌شود و این زیبایی قابل مشاهده است.

وی افتتاح و بهره‌برداری از فاز اول ساختمان جدید پزشکی قانونی اصفهان را مصداقی از این زیبایی عنوان کرد و افزود: با بهره‌برداری از این ساختمان شاهد خلق یک زیبایی دیگر در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستیم که با تدبیر رئیس محترم قوه قضاییه، صورت پذیرفت و امیدواریم با افتتاح فاز اول این ساختمان، با درک بیش از پیش مسئولان ذیربط از اهمیت خدمت به مردم در این عرصه، فازهای بعدی نیز به بهره‌برداری برسد.حجت‌الاسلام‌‌و‌المسلمین خلیلی، حاصل این خلق زیبایی را حلاوت و شیرینی کام مردم دانست که موجبات رضایت‌مندی مردم از مسئولین را در پی خواهد داشت.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه بر لزوم ایجاد زیبایی معقول پس از این زیبایی قابل حس و مشاهده که افتتاح این ساختمان بوده، تاکید کرد و افزود: زیبایی معقول آن است که پس از افتتاح این زیرساخت، با همکاری و انسجام بین بخش‌های مختلف، عدالت درون آن شکل بگیرد و مردم طعم این عدالت را بچشند.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد برای اجرای عدالت توسط قوه قضاییه همه بخش‌های آن از جمله پزشکی قانونی باید منسجم و با همکاری یکدیگر عمل کنند. چنانچه همگان دست به دست یکدیگر ندهیم، و به یک هدف که عدالت است توجه نکنیم، عدالت به معنای واقعی خود محقق نخواهد شد.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار