گوناگون

جرایم اینترنتی

جرایم اینترنتی

در جرائم اینترنتی ، خشونت وجود ندارد بلکه طمع ، غرور یا دیگر ضعف های شخصیتی قربانی است که در ارتکاب این جرائم نقش اصلی را بازی می کند.

سرهنگ حمید رضا براتی، معاونت اجتماعی اداره افکارعمومی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ: با توسعه رسانه های الکترونیکی ، در کنار جرائم سنتی ، فرصت های جدیدی نیز برای بزهکاری فراهم شده است و اموری از قبیل حمله ویروس ها ، ورود غیرمجاز به وب سایت ها و هک کردن آنها ، سرقت و سوء استفاده از داده ها و ایراد خسارت به رایانه ها ، در زمره رفتارهای بزهکارانه ای تلقی می شوند که قابلیت ارتکاب در محیط خارج از رایانه ها را ندارند.

پیشرفت فناوری رایانه ، شرایط و بسترهای مناسبی برای سرقت اطلاعات ، تکثیر نرم افزارهای غیرمجاز ، سوء استفاده از بازار سهام ، تجاوز به حقوق مالکیت معنوی و مهم تر از همه تهاجم فرهنگی را فراهم کرده است .

امروزه نرم افزارهای قدرتمندی در اختیار پلیس وجود دارد که شبیه سیستم های دزدگیر عمل کرده و پلیس یا مسئول امنیتی را ازهرگونه تهدید قریب الوقوع به منظور عملیات مجرمانه در فضای مجازی مطلع می سازد و امکان پیشگیری از این جرائم را به پلیس خواهد داد.

براتی

هر یک از جرایم زیر به نوعی با اینترنت انجام شده یا در محدوده این شبکه عظیم جهانی صورت می گیرد:

• هرزه نگاری

• کلاهبرداری اینترنتی

• ارسال ایمیل های هرز و یاوه

• انتشار ویروس های رایانه ای

• هک و نفوذ به شبکه های داخلی یا رایانه های شخصی

توصیه های پلیسی :

در وهله اول باید پس از اطلاع در مورد هر گونه جرم اینترنتی، پلیس را در جریان بگذاریم و در موارد زیر اقدامات گفته شده را انجام دهیم.

هرزه نگاری: نظارت پدران و مادران بر استفاده صحیح فرزندان ازاین فناوری نوین و شرکت در کارگاه های آموزشی مرتبط با موضوع

ایمیل های هرز: اغلب مواقع با ارسال این قبیل ایمیل ها مجرم از اطلاعات شخصی افراد سوءاستفاده کرده و توصیه ما اینست که از پاسخ به هرگونه سوالی که از منبع ناشناخته برای شما ارسال می شود ، خودداری کنید.

کلاهبرداری رایانه ای، ویروس ها و هکر ها: کاربران اینترنتی با آموزش نحوه حفاظت از رایانه و اطلاعات موجود در آن می توانند از نفوذ هکرها جلوگیری کرده و راه را برای ورود آنان به فضای مجازی و شخصی ببندد .

اغلب قربانیان کلاهبرداری های اینترنتی ، افراد ناآگاه و آموزش ندیده در حوزه فضای مجازی هستند که با آموزش مستمر در میان ادارات ، مدارس ، دانشگاه ها و... می توان جلوی بسیاری از سودجویان و کلاه برداران فضای مجازی را گرفت . لذا پیشنهاد می شود مردم از کلاس های آموزشی که پلیس در این رابطه برگزار می نماید ، استقبال نموده و حضوری فعال داشته باشند .

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار