گوناگون

استخدام معلمان افغان در ایران واقعیت دارد؟

استخدام معلمان افغان در ایران واقعیت دارد؟

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در اردیبهشت ماه امسال و معاون آموزشی این وزارتخانه نیز، استخدام معلمان افغان را در ایران تکذیب کردند.

به گزارش پارسینه؛ آیا قرار است افغان ها در ایران وارد مدارس شده و سراغ گچ و تخته بروند و معلم شوند؟ این موضوع، سوالی است که این روزها برای عده ای تبدیل به علامت سوال بزرگی شده است. اما ماجرای تدریس افغان ها در قالب معلم چیست؟ پیگیری ها حاکی از آن است که دی ماه سال گذشته علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری با رسانه ها گفته بود: «جمهوری اسلامی علاقه‌مند است که اگر در بین اتباع افغانستانی در ایران کسی است توان معلمی دارد و می‌تواند به صورت جهادی تدریس کند، استقبال می‌کنیم. فضا، کلاس مدرسه برای این کار تأمین است و ما کمک آنها را ارج می‌نهیم.»

پس از انتشار این سخنان، فرهادی با واکنش های گسترده ای از سوی جامعه معلمان و برخی فعالان اجتماعی مواجه شد. منتقدان بر این باورند استخدام معلمان افغان در ایران نشدنی و خلاف قوانین استخدامی کشور است. به گزارش اقتصادنیوز، علی فرهادی سرانجام در اردیبهشت ماه امسال نسبت به حواشی ایجاد شده توسط یکی از هنرمندان درباره به کارگیری معلمان افغان، واکنش نشان داده و گفته بود: «نظام جمهوری اسلامی ایران سال‌های سال است بدون کمک افغانستان و هیچ یک از نهادهای بین‌المللی صرفا برای جلوگیری از بازماندگی از تحصیل مهاجران و از روی دلسوزی و مهربانی این نظام، فضا، تجهیزات و معلمان خوب کشور را برای آموزش و تعلیم و تربیت دانش‌آموزان افغانستانی فراهم کرده است و آنان در کلاس‌های درس کنار دانش‌آموزان ایرانی نشسته‌اند و تحصیل می‌کنند. من در آن جلسه عنوان کردم چنانچه بی‌سوادی در بین اتباع افغانستانی وجود داشته باشد، باسوادان افغانستانی می‌توانند به صورت جهادی، تاکید می‌کنم به صورت «تدریس جهادی» به آن‌ها آموزش دهند. این کار برای باسواد شدن آن‌هاست و به هیچ وجه اتباع افغانستانی به عنوان معلم در مدارس کشور جذب نشده‌اند و نخواهند شد.»

رد یک ادعای دیگر

بعد از انتشار سخنان علی فرهادی، حمید طُریفی حسینی معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش نیز یک ادعای دیگر را در خصوص استخدام 600 معلم افغان در ایران رد کرد و به تسنیم گفت: «این مطلب صحت ندارد و آن را تکذیب می‌کنم؛ بنده در هیچ مکانی چنین صحبت‌هایی را مطرح نکرده‌ام. استخدام معلم برای مدارس کشور قواعد خاص خود را دارد از جمله داشتن تابعیت ایران؛ به هیچ عنوان موضوع استخدام اتباع افغانستانی به عنوان معلم مطرح نبوده و نیست.»

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار